BRATISLAVA. V úvode lyžiarskej sezóny sa v súvislosti s dosiahnutím míľnika skloňovalo najmä meno Mikaely Shiffrinovej. Američanka mala svoje 100. víťazstvo na dosah, ale namiesto toho sa zranila.
Na zaujímavú métu sa môže dostať aj Švajčiar Marco Odermatt. Trojnásobný víťaz Svetového pohára má na konte 39 víťazstiev, pričom aspoň na číslo štyridsať sa v histórii dostalo iba šesť pretekárov.
Stále len 27-ročný lyžiar sa k ním môže pridať už v piatok v talianskej Val Gardene, kde je na programe druhý super-G v tomto ročníku. Ten úvodný v Beaver Creeku vyhral o 0,18 sekundy pred Cyprienom Sarrazinom.
Na zjazdovke Saslong bude mať o motiváciu postarané aj preto, že ako na jednej z mála na nej vo Svetovom pohári ešte nedokázal zvíťaziť.
Nemá kde urobiť rozdiel
Odermatt má v talianskom stredisku smolu. Vo všetkých piatich pretekoch skončil v top 7, trikrát vybojoval pódium, no víťazstvo mu tesne uniká.
Vlani pri dvoch tretích miestach najskôr stratil na víťaza zjazdu Brycea Bennetta päť stotín a v super-G na Vincenta Kriechmayra dokonca iba tri.
VIDEO: Zábery zo super-G vo Val Gardene 2023
Lyžiarsky reportér Marcel W. Perren zo švajčiarskeho denníka Blick uviedol, že jeho krajana čaká vo Val Gardene najväčšia výzva tejto zimy.
"S výnimkou časti Ciaslat nemá zjazdovka z MS 1970 pasáž, v ktorej by Odermatt dokázal svojou brilantnou technikou urobiť rozdiel," tvrdí novinár.
Zaujímavosťou je, že zjazdovku Saslong po pretekoch Svetového pohára využívajú turisti, a tak je majiteľ dlhodobo proti tomu, aby sa trať upravovala väčším množstvom vody. Nechce, aby bola pre ľudí príliš ľadová.
"Najmä pre Odermatta je to značná nevýhoda, keďže platí, že čím je zjazdovka viac ľadová, tým sa cíti pohodlnejšie," doplnil Perren.
Prvým cieľom je bodovať
Super-G vo Val Gardene bude zaujímavý aj zo slovenského pohľadu, keďže po viac ako šiestich rokoch sa vracia do Svetového pohára Matej Prieložný.
Pôvodne svoj návrat do elitného seriálu plánoval už Beaver Creeku, ale pre zranenie členka sa nemohol do amerického strediska vrátiť.
Rodák z Bratislavy má za sebou nahustený program. Na podujatiach nižšej kategórie FIS a Európskeho pohára absolvoval v decembri deväť pretekov.
VIDEO: Jazda Mateja Prieložného počas super-G
Počas super-G v Santa Caterine spadol, no našťastie bez vážnych zranení. Bolo to iba týždeň pred jeho návratom do Svetového pohára.
"Keď som letel do ochranných sietí, tak mi preblesklo hlavou, aby som sa znova nezranil. Mal som natiahnuté triesla, brucho a tiež som sa buchol do hlavy. Našťastie som sa dal celkom rýchlo dokopy.
Išiel som pritom oveľa lepšie ako predtým vo FIS pretekoch. Na keby sa nehrá, ale keby som to prešiel čisto a nespadol, tak na základe medzičasov by som bol možno dvadsiaty," povedal Prieložný.
Vo štvrtkovej generálke obsadil vo FIS pretekoch super-G 11. miesto.
Jeho primárnym cieľom je účasť na ZOH 2026, no zároveň sa môže stať prvým Slovákom, ktorý by získal body v rýchlostných disciplínach SP.
"Nemám konkrétne očakávania. Dám do toho všetko a uvidíme. Určite je prvým cieľom bodovať a potom si môžem dávať ďalšie ciele," hovorí.
Prieložný priznal, že nálada v tíme je výborná, na štart sa teší, no osobne by mu viac vyhovovala trať, ktorá hostila úvodný super-G sezóny.
"Zjazdovka vo Val Gardene je viac kĺzava, rýchlejšia, viac sa tam skáče a ide v zjazdovej pozícii. Beaver Creek by mi vyhovoval viac, ale na to sa nechcem vyhovárať a pôjdem naplno," uviedol pre Sportnet.
Okrem toho si denne pozerá videá z minuloročných pretekov a verí, že aj pretekári s vyššími štartovými číslami môžu pomýšľať na bodované pozície: "Ak už niekde štartovať s vysokým číslom, tak vo Val Gardene."
Slovenský lyžiar prezradil aj svoj tip na víťaza pretekov. Odermattovi neverí a na najvyššom stupienku vidí osvedčené meno tamojšieho svahu.
Kde sledovať super-G vo Val Gardene?
Nasledujúce 3 týždne nie je plánovaný žiaden priamy prenos.
"Mojím tipom je Kriechmayr. Vyhral tam aj minulý rok a s jeho postavou, kĺzaním a určením správnej stopy je pre mňa favoritom.
Po technickej stránke na tom nie je tak dobre ako Odermatt, ale tento super-G je viac rýchlostný ako technický," dodal.