Napínavý boj o žltý dres v Prahe? Česi sa usilujú o pritiahnutie Tour de France

Tadej Pogačar (vpravo) a Jonas Vingegaard na Tour de France 2023.
Tadej Pogačar (vpravo) a Jonas Vingegaard na Tour de France 2023. (Autor: TASR/AP)
Miloslav Šebela|30. okt 2023 o 14:45

Šéf Tour je myšlienke vraj naklonený.

PRAHA. Je to ako továreň na cyklistické trháky. Svojim spôsobom je to ako Hollywood, v ktorom každý rok vznikne niekoľko výnimočných filmov a hrajú v nich najlepší herci. Do kín potom prichádzajú odtiaľ najsledovanejšie filmy.

Podobné je to s cyklistickou Tour de France. Sú to najprestížnejšie preteky na sveta a každý rok pritiahnu najlepších cyklistov. Ich popularita je obrovská a v cyklistike sa s ňou nič nemôže rovnať.

Preto sa mestá bijú o to, aby sa u nich Tour zastavila aspoň na chvíľu. Preteky prinášajú fanúšikov, popularitu, prestíž aj biznis.

Tour je značka, za ktorú zaplatia mestá a regióny v zahraničí milióny eur. Vlani to bolo Dánsko, tento rok severný región Španielska - Baskicko a budúci tok odštartujú cyklisti vo Florencii v Taliansku.

Šéf Tour kandidatúru Čechov podporuje

O pár rokov môže šéf Tour Christian Prudhomme pred sálou plnou cyklistických hviezd oznámiť, že prvé etapy nasledujúceho ročníka bude hostiť Česká republika. Zaznie potlesk a prvé etapy predstaví Roman Kreuziger či Zdeněk Štybar.

V Prahe potom budú fanúšikovia vítať Tadeja Pogačara, Jonasa Vingegaarda či Jaspera Philipsena.

Česká republika sa podľa idnes.cz usiluje o získanie Grand Depárt, teda úvodu Tour de France.

„Aj pre nás je to zatiaľ vzdialený sen, ale postupne naberá reálnejšie obrysy. Môžem potvrdiť, že by sme na naše územie chceli priviesť štart Tour,“ povedal Přemysl Novák, vedúci projektu L’Etape Czech Republic.

L’Etape je podujatie pre širokú verejnosť, ktorého cieľom je nadšencom a fanúšikom priblížiť atmosféru Tour. Podobné cyklojazdy sa konajú v mnohých krajinách a je medzi nimi už aj Slovensko.

Podľa Nováka práve vďaka organizovaniu L’Etape získali kontakty na šéfov spoločnosti ASO, ktorá organizuje Tour. Na svojom zámere, získať Tour do Česka, zatiaľ iba pracujú.

„Zisťujeme všetky podklady. Teda koľko celá udalosť bude stáť, čo musíme splniť, čo všetko je súčasťou prihlášky a robíme si aj verejné prieskumy. Ak by sme všetko zabezpečili, tak sa bavíme o rokoch 2028 alebo 2029,“ vysvetľuje Novák.

„Vieme, že Christian Prudhomme je našej myšlienke naklonený,“ vraví.

Náklady prevyšujú 10 miliónov

Najväčšou prekážkou pre organizovanie Grand Depárt je rozpočet. Celkové náklady na takéto podujatie sa pohybujú od 10 do 15 miliónov eur, z toho poplatok organizátorom je 5 až 7 miliónov eur. V budúcich rokoch však celkové náklady môžu ešte viac narásť.

Okrem poplatku musí organizátor znášať náklady na ubytovanie pre tímy a celé zázemie pretekov, pokrýva náklady spojené s prepravou cyklistov a celého konvoja a nemále sú aj investície do infraštruktúry.

Jedným z dôvodov, pre ktorý sa Česko chce uchádzať o štart Tour de France je publicita.

„Je to skvelá reklama. Keď sa bavíme s organizačnými tímami, ktoré Tour hostili, na príjmoch z turizmu a z ďalších služieb sa im náklady desaťnásobne vrátili,“ vysvetľuje Novák.

Tour prináša so sebou viacero sprievodných podujatí. Región žije pretekmi už niekoľko dní pred štartom prvej etapy a pritiahne aj stovky tisíc fanúšikov.

VIDEO: Štart Tour de France 2023 v Baskicku

V najbližšej dobe chce Novák rokovať s politikmi a zástupcami samosprávy.

„ASO požaduje, aby záujem panoval naprieč politickým spektrom,“ vraví. Doplnil, že od podania žiadosti po jej schválenie uplynú približne tri roky.

Popularita Tour je obrovská. Podľa organizátorov len pri televíznych obrazovkách sledovalo tento rok preteky viac ako 150 miliónov ľudí.

Privara: Tour je otázka peňazí

Problémom získania Grand Depárt však môže byť vzdialenosť. Tour zvykne štartovať v okolitých krajinách, aby bol presun do Francúzska plynulý. Najďalej od francúzskych hraníc štartovali cyklisti v roku 1987 v Západnom Berlíne, ktorý je 650 km od hraníc s Francúzskom.

Z Prahy sú francúzske hranice vzdialené približne 550 km.

Nie je to neprekonateľná vzdialenosť. Kľúčové však bude, či Česko dokáže pozbierať dostatočne veľký rozpočet a či si ponuka osloví spoločnosť ASO.

Núdzu o záujemcov totiž Francúzi nemajú. Z posledných 12 rokov štartovali preteky v zahraničí až sedemkrát.

O možnom štarte Tour de France na Slovensku sa pred pár rokmi pre denník SME vyjadril aj prezident Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara.

Aj on vtedy vnímal ako najväčšiu prekážku financie. Rozpočet pre celý slovenský šport je dnes na úrovni 100 miliónov eur a náklady na organizovanie podujatia by musel znášať štát alebo samospráva.

„Je to otázka peňazí. Potrebovali by sme mať aj vládnu garanciu. Pretože to ide ruka v ruke s bezpečnosťou, opravou ciest a prípravou infraštruktúry. Je to obrovské podujatie,“ reagoval v roku 2017 Privara.

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Napínavý boj o žltý dres v Prahe? Česi sa usilujú o pritiahnutie Tour de France