PARÍŽ. Kým v posledných troch rokoch štartovala Tour de France za hranicami Francúzska, tento rok ostali organizátori verní tradíciám a „Stará dáma" sa začne na domácich cestách. A vlastne aj skončí.
Prvýkrát od roku 2020 sa budú najslávnejšie cyklistické preteky konať v jednej krajine - doma vo Francúzsku.
Predchádzajúce tri edície Tour odštartovali mimo hosťovskej krajiny, v roku 2022 sa Grand Départ konal v Kodani, o rok neskôr v Bilbau a v roku 2024 vo Florencii.
"Rozhodli sme sa vrátiť Tour domov. Po všetkých tých štartoch v zahraničí prišiel ten správny čas," vyhlásil podľa AFP riaditeľ pretekov Christian Prudhomme.
Grands Départs od roku 2020
- 2020: Nice, Francúzsko
- 2021: Brest, Francúzsko
- 2022: Kodaň, Dánsko
- 2023: Bilbao, Španielsko
- 2024: Florencia, Taliansko
- 2025: Lille, Francúzsko
- 2026: Barcelona, Španielsko
- 2027: Edinburgh, Škótsko/Veľká Británia
Na 184 cyklistov z 23 tímov čaká v priebehu troch týždňov 3320 km. Trasa pozostáva zo siedmych rovinatých, šiestich kopcovitých, šiestich horských etáp a dvoch individuálnych časoviek.
Pretekári nastúpajú celkovo 52 500 metrov a až 26-krát sa budú štverať na stúpania najmenej druhej kategórie. Pelotón navštívi 39 miest, z toho osem sa na mape slávnych pretekov objaví vôbec prvýkrát.
Trasa vzdá hold francúzskym cyklistickým velikánom všetkých čias, od Jeana Robica a Louisona Bobeta po Jacquesa Anquetila, Bernarda Hinaulta a Laurenta Fignona.
Ročník 2025 si tiež pripomenie päťdesiate výročie bodkovaného dresu pre najlepšieho vrchára, ocenenie pre najlepšieho mladého jazdca (biely dres, pozn. red.) a prvé dosiahnutie cieľa pretekov na parížskom Champs-Élysées, ktoré bude tento rok trochu odlišné ako v minulosti.
Z trasy Tour de France 2025 sme vybrali top 5 etáp, ktoré sa oplatí sledovať.
10. etapa: Sviatok mení oddych na tuhý boj

Úvodných deväť etáp Tour sa pôjde v prevažne nížinatých oblastiach severného Francúzka. Hneď v tej prvej dostanú príležitosť zabojovať o žltý dres šprintéri, čo sa nestalo už päť rokov.
Prudhomme napriek tomu prízvukuje, že prvé dni nebudú len rajom šprintérov.
"Týždeň na pláňach nebude prechádzková jazda ako za starých čias. Šprintérske etapy sme obmedzili a pripravili viacero pascí," uviedol.
Zaujímavosťou tohto roku je, že prvý týždeň sa pretiahne a pretekať sa bude aj v druhý pondelok, čo v minulosti zvyčajne býval voľný deň.
A práve pondelková etapa, na najväčší francúzsky sviatok Deň dobytia Bastily, bude rozhodne tou, ktorú si netreba nechať ujsť.
Pre domácich pretekárov je to vždy najprestížnejší deň počas Tour, chcú sa ukázať a v najlepšom prípade aj vyhrať.
V profile etapy nenájdeme žiadne z ikonických kopcov či horských priesmykov, avšak 10. etapa v poradí obsahuje až sedem kategorizovaných stúpaní. Tie nepresahujú druhú kategóriu, ale dlhšie roviny by ste medzi nimi hľadali márne.
Na 165 kilometroch sa nastúpa viac ako 4 400 výškových metrov, čo bude po deviatich dňoch nepretržitého jazdenia ozajstnou skúškou aj pre najsilnejších mužov v pelotóne.
Zvlnená previerka bude ideálnou príležitosťou na únik, ktorý sa v podobných etapách dokáže tvoriť aj desiatky kilometrov, čo uberá sily všetkým zúčastneným.
Etapa z Ennezatu do Le Mont-Dore Puy de Sancy je presne takou, na ktorej sa Tour ešte vyhrať nedá, ale rozhodne sa dá prehrať. Bude to dynamický súboj od prvého po posledný kilometer bez žiadneho oddychového času.
13. etapa: Miesto, kde točili aj bondovku

Ak majú horské etapy s veľkým prevýšením prívlastok „kráľovské", tak o 13. etape sa dá napísať, že ide o kráľovskú časovku.
Organizátori si pre jazdcov v 112. ročníku Tour pripravili až dva súboje proti chronometru. Prvá časovka sa pôjde v úvodnom týždni (4. etapa, pozn.). Druhá, oveľa náročnejšia, sa pôjde na 14. deň najslávnejších pretekov.
Krátka časovka do kopca nebýva bežnou súčasťou itinerára Tour, aj keď v posledné roky často rozhodla o držiteľovi žltého dresu. Aj z tohto pohľadu bude táto etapa viac než zaujímavou.
Jazdci vyštartujú v Loudenvielle a zastavia sa o 10,9 kilometra v Peyragudes, kde sa finišuje na strmej pristávacej dráhe. Stúpanie má osem kilometrov s priemerom 7,9 %, no sklon takmer nikde neklesá. Najťažší je samotný záver s maximom 16 percent.
Na tomto stúpaní sa v minulosti odohrali viaceré významné momenty. V roku 2017 tu triumfoval v dramatickom finiši Francúz Romain Bardet a o náročnosti stúpania sa presvedčil aj vtedajší líder Chris Froome.
VIDEO: Víťazstvo Tadeja Pogačara na stúpaní Peyragudes v roku 2022
Peyragudes sa v úlohe cieľového stúpania objavil aj pred troma rokmi. V bielom drese jazdiaci Tadej Pogačar vtedy zdolal v súboji jeden na jedného Jonasa Vingegaarda, ale v celkovom hodnotení si Dán udržal prvé miesto.
Zaujímavosťou je, že pred takmer 30 rokmi si producenti 18. filmu o Jamesovi Bondovi vybrali toto stúpanie pre úvodnú scénu filmu Zajtrajšok nikdy nezomiera v hlavnej úlohe s Pierceom Brosnanom ako agentom 007.
14. etapa: Brutálna a veľkolepá

Hneď na druhý deň po horskej časovke si jazdci nevydýchnu a dostanú zabrať v treťom pyrenejskom dobrodružstve.
Vysoké nadmorské výšky, nekonečné stúpania a história dýchajúca z každého kilometra. Štrnásta etapa bude esenciou Tour de France, ako ju poznáme: brutálna, nevyspytateľná a veľkolepá.
Na pretekárov čaká 182 kilometrov dlhá trasa, ktorá prevedie pelotón cez štyri ikonické stúpania. S takmer 5000 nastúpanými metrami patrí medzi najťažšie etapy tohtoročnej edície a môže výrazne prehovoriť do celkového poradia.
Pelotón odštartuje v meste Pau a hneď po úvodnej rozjazde sa bude stúpať na Col du Tourmalet, jedno z najznámejších stúpaní Tour. Kopec dlhý 19 kilometrov s priemerom 7,4 % preverí nielen nohy, ale aj ambície favoritov.
Tento ikonický priesmyk sa v itinerári Tour objaví už tretí rok po sebe a jazdec, ktorý ako prvý prejde cez vrchol, získa Cenu Jacquesa Goddeta.
Následne bude pelotón pokračovať cez Col d’Aspin (5 km / 7,6 %) a Col de Peyresourde (7,1 km / 7,8 %), ktoré ešte viac zúžia výber pretekárov bojujúcich o prvenstvo v etape či žltý dres.
Záver etapy obstarajú posledné kilometre do Luchon–Superbagnères. Cieľové stúpanie dlhé 12,4 kilometra s priemerom cez 7 percent sa nachádza v nadmorskej výške viac ako 1800 metrov.
Práve tu sa v minulosti písali dejiny. Veľmi podobné etapy s rovnakými troma stúpaniami sa išli v 1986, keď vyhral Američan Greg LeMond a v roku 1989, keď tu Tour zavítala naposledy a z triumfu sa radoval Škót Robert Millar.
Po 36 rokoch sa tento vrchol vracia a všetko nasvedčuje tomu, že opäť pôjde o pamätný deň. Očakáva sa, že 14. etapa bude jednou z rozhodujúcich v boji o celkové poradie.
Tímy favoritov budú musieť takticky rozmýšľať, kedy a kde zaútočiť – či už pôjde o dlhý útok na Tourmalete, alebo rozhodujúci výpad pod vrcholom Superbagnères.
18. etapa: Som mŕtvy, vravel Pogačar

Vo štvrtok 24. júla sa Tour de France dostane na samotný vrchol – doslova aj obrazne. Osemnásta etapa z Vifu do Courchevelu s cieľom na Col de la Loze bude najtvrdšou skúškou pre všetkých favoritov.
Na trase dlhej 171,5 kilometra čaká pelotón neuveriteľných 5450 výškových metrov, tri stúpania najvyššej kategórie a extrémny záver, ktorý preverí hranice ľudskej výdrže.
Úvod etapy začne stúpaním na Col du Glandon, ktoré sa tiahne viac než 21 kilometrov. Krátka zjazdová pasáž nedá vydýchnuť, pretože hneď nasleduje ďalší gigant – Col de la Madeleine.
Približne 19 kilometrov stúpania s priemerom cez 7 % zaručí, že vpredu ostanú len tí najsilnejší. No to najhoršie ešte len príde. Posledný výstup na Col de la Loze, dlhý 26 kilometrov, má v sebe nielen fyzickú brutalitu, ale aj mentálny test.
VIDEO: Skrat Tadeja Pogačara na Col de la Loze v roku 2023
Cyklisti prejdú cez úseky so sklonom nad 20 %, serpentíny bez rytmu a záverečné kilometre po úzkej cykloceste nad Courchevelom.
Kto zdolá tento kopec na prvom mieste, odnesie si Souvenir Henri Desgrange, ktorý sa udeľuje na najvyššom bode Tour, ak sa nestúpa na Col du Galibier.
Col de la Loze sa na „Starej dáme" neobjavuje často, no zakaždým je to miesto drámy. V roku 2020 tu triumfoval Miguel Ángel López a Primož Roglič si vybudoval náskok pred Tadejom Pogačarom.
V roku 2023 sa zase práve tu v súboji s Vingegaardom definitívne zlomil Pogačarov sen o žltom drese, do vysielačky vtedy zahlásil: "Som mŕtvy".
Ak niekde možno získať alebo stratiť potrebné minúty, potom práve tu. Kráľovská etapa je nekompromisná, surová a veľkolepá. V alpskom amfiteátri sa rozhodne o tom, kto má nohy, ale aj odvahu niesť žltý dres až do Paríža.
21. etapa: Nie iba oslavné defilé

Záverečná 21. etapa nebude len oslavným defilé do Paríža, ako tomu bývalo po iné roky. Organizátori výrazne zmenili jej charakter a po prvý raz v histórii pridali do finále stúpanie na slávny Montmartre.
Na trase z Mantes-la-Ville do Paríža, dlhej 132 kilometrov, tak pretekárov čakajú nielen ikonické Elyzejské polia, ale aj tri výstupy na 1,1 km dlhé stúpanie so sklonom takmer 6 %, ktoré môže výrazne premiešať karty v boji o etapový triumf.
Tento kopec má už svoje miesto v moderných dejinách cyklistiky – figuroval aj v pretekoch počas olympijských hier v Paríži 2024.
Pelotón po príchode do hlavného mesta Francúzska absolvuje na známom bulvári tri zredukované kolá namiesto tradičných ôsmich. Potom príde na rad séria troch výstupov na Montmartre, ktoré úplne narušia zvyčajný rytmus záverečnej etapy.
Posledné stúpanie končí len šesť kilometrov pred cieľom, čo dáva priestor pre klasikárov, aby zmarili plány čistokrvných šprintérov.

Zmena profilu etapy prináša nečakaný náboj do zvyčajne pokojného konca Tour. Kým väčšina etapy sa nesie v slávnostnom duchu, Montmartre zaručí, že nikto nemá nič isté.
„Montmartre bol počas olympiády fajn, bolo tam veľa ľudí a výborná atmosféra. Vtedy tam prišlo iba 15 jazdcov. Na Tour ich bude 150 bojovať o pozície na veľmi úzkom stúpaní. Môže to byť stresujúcejšie než si želajú,“ povedal dvojnásobný víťaz Tour Jonas Vingegaard podľa agentúry AP.
Šprintérske tímy budú musieť tvrdo pracovať, aby si udržali kontrolu a pripravili povestné šprintérske vlaky v posledných kilometroch.
Ak však zlyhajú, etapa môže pripadnúť hociktorému mužovi z pelotónu, ktorý využije krátke stúpanie a následný zjazd na odvážny útok, podobne ako to urobil Remco Evenepoel pri ceste za olympijským zlatom.
Paríž bude aj tento rok miestom oslavy, no s výrazne iným scenárom. Tour de France 2025 sa rozlúči vo veľkom štýle – dramaticky, technicky a so skutočnou športovou neistotou až do úplného konca.
















