BRATISLAVA. Možno ani netušil, že pocit deja-vu zažije Jonas Vingegaard tak skoro. Vlani na pretekoch Okolo Baskicka mal pád, z ktorého sa zotavoval mesiace. Vo veľkej rýchlosti v miernom zjazde spadol do jarku vedľa trate.
S početnými zlomeninami a prepichnutými pľúcami skončil v sanitke. Zo zranení sa našťastie zotavil, no nemal dostatok času pripraviť sa na Tour de France.
Teraz sa dostal do nebezpečnej situácie hneď na prvých pretekoch sezóny.
V prvej etape Okolo Algarve cyklisti netrafili na cieľovú rovinku a miesto toho šprintovali na paralelnej ceste, kde však preteky sledovali fanúšikovia. Tí sa tam mohli voľne pohybovať. K pádu neprišlo len zázrakom.
„Nemalo by sa to stávať. Organizátori by to mali začať brať vážne a cyklistická federácia rovnako,“ reagoval Vingegaard pre cyclingnews.com.
Vingegaard: Nebolo jasné, kam máme ísť
Kritizoval, že cyklisti nemali jasne vyznačenú trať. Podľa neho teda vraj nevedeli presne, kde majú odbočiť. Pelotón nasledoval sprievodnú motorku. Tie však pred cieľom na každých pretekoch z trate pred cieľom odbočia.
„Malo by byť jasné značenie, kde majú ísť cyklisti a kde nesmú ísť. To teraz neplatilo," hovoril.
Dánsky cyklista upozorňuje, že organizátori by to nemali brať na ľahkú váhu. Úvod tejto sezóny však vyzerá ako z paródie.
Na pretekoch prichádza pravidelne k nebezpečným situáciám.
Na Okolo Provensálska bol na cieľovej rovinke spomaľovač. Prejazd cez neho neustál Pascal Ackermann, na Etoile de Bessèges sa vo viacerých etapách dostali na trať autá ľudí, ktorí o pretekoch nemali potuchy. Potom prišlo k chaotickému dojazdu v Portugalsku.
Všetky situácie sa odohrali v priebehu pár dní.
Veľkým šťastím je, že v Algarve nik cyklistom nevošiel do cesty. Oni sa totiž dostali prakticky do zóny, kde majú fanúšikovia voľný pohyb.
„Ako divák očakávate, že na pretekoch ste v bezpečí a potom sa zrazu ocitnete uprostred pelotónu, ktorý sa rúti 65-kilometrovou rýchlosťou. Čo by sa stalo, ak by vtedy niekto prechádzal cez cestu?“ vravel pre cyclingnews Romain Bardet.
„Mali sme šťastie a dúfam, že sa všetci z tohto poučia. Bola to dosť výnimočná situácia. Do cieľa musíte mať voľnú cestu, pretože každý pretekár je v zápale a sústreďuje sa len na boj o pozície,“ doplnil.
Tretinu pádov zavinia pretekári, organizátori viac
Organizátorom hrozia za porušenie povinností a bezpečnostných pravidiel relatívne mierne pokuty. Väčšinou v rozpätí 10 až 50-tisíc švajčiarskych frankov.
„Pochybili, pretože malo byť viac ukazovateľov nielen priamo na kruhovom objazde ale aj pred ním. Ale na druhej strane pochybili aj cyklisti, pretože trasu musia poznať.
Je obrovské šťastie, že sa nik nezranil. Nikto nemohol čakať, že sa jazdci zrazu objavia na nesprávnej strane bariér,“ hovoril športový riaditeľ tímu Efapel Jose Azevedo.
„Potvrdzuje to, aká dôležitá je signalizácia, pretože cyklisti sa koncentrujú len na jedno – na šprint,“ doplnil.
Nová bezpečnostná organizácia v cyklistike SafeR analyzovala príčiny 497 pádov a zistili, že v 35 percentách prípadov boli na vine samotní cyklisti. Organizátori však zavinili 41 percent.
„35 percent pádov, ktoré zavinia cyklisti, je vysoké číslo, ale organizátori na tom nie sú o nič lepšie,“ tvrdí šéf cyklistických odborov Adam Hansen.
Cyklisti však od tejto sezóny budú za ohrozenie súperov a ďalšie previnenia dostávať žlté a červené karty. Princíp je rovnaký ako vo futbale. Žltá karta je napomenutie, červená znamená koniec. Dve žlté v rámci jedných pretekov sa rovnajú tiež vylúčeniu.
Systém postihov však prináša sankcie len voči pretekárom.