Z cyklistiky sa stala matematika, technológie zabíjajú romantiku

Nový držiteľ žltého dresu pre lídra Tour Giulio Ciccone po príchode do cieľa 6. etapy Tour de France 2019.
Nový držiteľ žltého dresu pre lídra Tour Giulio Ciccone po príchode do cieľa 6. etapy Tour de France 2019. (Autor: Thibault Camus - TASR/AP)
SITA|17. júl 2019 o 11:22

Kedysi víťazili aj jazdci v dlhých únikoch.

ALBI. Obrázok typický pre rovinaté etapy Tour de France. Ihneď po štarte sa sformuje únik, ktorý spravidla vydrží aj vyše 150 km. Jazdci, ktorí zbierajú body na prémiách, nikoho nezaujímajú až dovtedy, kým sa nepriblíži cieľ.

Vtedy šprintérske tímy zvýšia tempo a poľahky zničia sen odvážnych cyklistov s nižším renomé o etapovom triumfe. V závere má spravidla nárok na víťazstvo len jeden z piatich či šiestich silných šprintérov podľa toho, akú pozíciu mu pripravia jeho tímoví kolegovia.

Prečo je to tak?

Ineos je majstrom monitoringu výkonnosti

"Zažili sme aj časy etapových triumfov z dlhých únikov. Víťazstvo v štýle Jackyho Duranda či Thierryho Marieho je však na dnešnej Tour de France už takmer nemožné. Náš šport sa nástupom technológií v posledných 20 rokoch veľmi zmenil," tvrdí manažér tímu Arkéa-Samsic Emmanuel Hubert.

Práve Francúzi Durand a Marie boli v 80. a 90. rokoch minulého storočia stelesnením dlhočizných únikov, ktoré vedeli aj úspešne doviesť do konca. V očiach fanúšikov sa stali nesmrteľnými hrdinami, hoci na druhý deň spravidla výrazne klesli v celkovom poradí.

Ak by sme moderné technológie zakázali a jazdci by nemali prístup k svojím dátam, boli by preteky vzrušujúcejšie. V súťažení by bolo viac emócií, ale to najlepšie tímy nechcú.


Christian Prudhomme, riaditeľ Tour de France

Tie časy sú však dávno preč. V dnešnom pelotóne sú cyklisti vybavení wattmetrami na meranie vlastného výkonu a na diaľku sú spojení so športovými riaditeľmi v sprievodných vozoch. A v dôležitých okamihoch etapy zaberú naplno tak, aby únik zlikvidovali a pripravili pozíciu pre svojho lídra.

"V etapách, kde sa očakáva hromadný finiš, je príliš veľa v stávke. Tímy s kvalitnými šprintérmi to nemôžu nechať len tak. Oni to berú takmer ako profesionálnu chybu, keď v rovinatej etape nezlikvidujú únik," pripomína manažér Cofidisu Alain Deloeil.

Aj riaditeľ Tour de France Christian Prudhomme si uvedomuje naliehavosť toho, že pretekom chýba viac vzruchu a zaujímavých situácií v plochých a mierne zvlnených etapách.

"Ak by sme moderné technológie zakázali a jazdci by nemali prístup k svojím dátam, boli by preteky vzrušujúcejšie. V súťažení by bolo viac emócií, ale to najlepšie tímy nechcú," myslí si Prudhomme.

Tím Ineos (predtým Sky) je majstrom vo využívaní technologických noviniek a totálnom zmapovaní výkonnosti vlastných pretekárov. Touto cestou sa začali uberať od roku 2012 a odvtedy vybojovali šesť celkových triumfov na Tour s tromi cyklistami - štyrikrát sa obliekol v Paríži do žltého dresu Brit Christopher Froome a po jednom raze jeho krajania Bradley Wiggins a Geraint Thomas.

Podľa Prudhomma zákaz využívania wattmetrov by znamenal závan niekdajšej romantiky do športu ponoreného do presných výpočtov a vyhodnocovania dát. "Preteky by nabrali niekdajší menej predvídateľný rozmer," dodal Prudhomme.

Thomas: Pokojne zakážte wattmetre

Jeden z nováčikov na tohtoročnej Tour, 32-ročný Stéphane Rossetto, sa dvakrát dostal do úniku, ale dvakrát v konečnom dôsledku neuspel.

"Víťazí moderný prístup. Pretekári sa pozerajú do wattmetrov a tie im presne ukážu, ako na tom sú. A so slúchadlami v ušiach presne vedia, kedy majú zaútočiť, aby zalepili medzeru, ktorá vznikla medzi pelotónom a jazdcami v úniku. Prekvapenia prakticky neexistujú," povedal francúzsky pretekár v službách Cofidisu.

S názorom Prudhomma či Rossetta ostro nesúhlasí Luke Rowe. Jeden zo stálych členov silnej ekipy Ineosu je po piaty raz na Tour de France a má veľa skúseností s prácou pre lídrov svojho tímu Chrisa Frooma či Gerainta Thomasa.

"Prudhomme žije v dobe kamennej, keď rozširuje komentáre tohto typu. Ja osobne veľa času trávim na čele pelotónu a môžem potvrdiť, že sa nespolieham na silové faktory, ale na vlastné pocity.

Zariadim sa podľa toho, akí silní jazdci sú v úniku, aký majú náskok, ako veľmi fúka a v akom teréne sa jazdí. Nie je to o neustálej kontrole wattmetrov, ale komplexnom posúdení všetkých spomenutých faktorov," vyhlásil Rowe.

Za zákaz meračov výkonnosti cyklistov sa už niekoľko rokov prihovárajú najmä francúzske tímy a médiá v tejto krajine. "Z cyklistiky sa stala matematika. S presnosťou takmer na sto percent sa dá všetko vyrátať a potom to aj tak dopadne," napísal denník Le Mond.

Mieria na suverenitu tímu Ineos v uplynulých rokov. Thomas však po svojom vlaňajšom triumfe na TdF okrem iného povedal. "Pokojne zakážte wattmetre, na celkovom výsledku to nič nezmení."

Briti tvrdia, že za nespokojnosťou Francúzov sú najmä ich vlastné slabé výsledky. Všetci účastníci Tour de France predsa vedia, že usporiadateľská krajina čaká na svojho šampióna už 34 rokov.

Tour de France 2019
Tour de France 2019 (Autor: SME - Miro Mezei)
Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Tour de France»Z cyklistiky sa stala matematika, technológie zabíjajú romantiku