BRATISLAVA. Celej slovenskej ekonomike zaberie približne dva mesiace, kým vytvorí HDP vo výške 15,5 miliardy eur.
V Amerike presne toľko tržieb vygeneruje jediné športové podujatie – Super Bowl.
Finálový zápas ligy amerického futbalu NFL je považovaný za najväčšie športové podujatie, ktoré trvá jediný deň.
S futbalovými šampionátmi, či olympijskými hrami sa nemôže porovnávať. Sú väčšie sledovanosťou či cenou vysielacích práv.
Lenže v prípade Super Bowlu ide o jeden zápas.
Kansas otočil skóre
V nedeľu sa z víťazstva tešili hráči Kansas City Chiefs. Nad San Franciscom zvíťazili 31:20, hoci v zápase až do poslednej časti prehrával. Skóre otočili v priebehu piatich minút vďaka dvom touchdownom.
Cenu pre najužitočnejšieho hráča získal quaterback Kansas City Patrick Mahomes. Stal sa najmladším hráčom s týmto ocenením. Má len 24 rokov.
Pritom prvé ročníky nenasvedčovali, že by práve finále amerického futbalu malo byť takým trhákom. Prvý Super Bowl pripomínal skôr fiaskom.
V roku 1967 ostalo na štadióne Los Angeles Memorial Coliseum voľná asi tretina sedadiel – vyše 30-tisíc miest. Vstupenky stáli v priemere 12 dolárov, cez prestávku zabávali divákov mažoretky a v Amerike populárne pochodujúce kapely.
Z prvého Super Bowlu dokonca neexistuje ani televízny záznam, len krátky zostrih. Televízie mu nepripisovali takú dôležitosť a cena záznamového média bola vtedy pre ne vysoká.
Nič nenasvedčovalo tomu, že o polstoročie vznikne okolo tohto podujatia taký ošiaľ.
Koncert aj vtipné reklamy
Jeho sledovanosť sa v posledných rokoch pohybuje len v Spojených štátoch na úrovni 100 miliónov ľudí. Vďaka predaju vysielacích práv tak NFL každý rok získa 5 miliárd dolárov. Pre porovnanie britská Premier League predala práva na tri sezóny za 12 miliárd dolárov.
Závratne vzrástli aj ceny vstupeniek. Najlacnejšie sa pohybujú od štyritisíc dolárov. Najdrahšie už stoja ako menší byt v Rimavskej Sobote alebo v Michalovciach – okolo 35-tisíc dolárov.
Práve vďaka obrovskému diváckemu záujmu je zo Super Bowlu v Amerike udalosť, ktorá nie je len o športe. Od 90-tych rokov premenil Super Bowl polčasovú prestávku na veľkolepý koncert.
V minulosti tu vystupovali najväčšie hviezdy ako Michael Jackson, Phil Collins, Christina Aguilera, Enrique Iglecias, NSYNC či Britney Spears. Tento rok diváci videli veľkú šou Shakiry a Jennifer Lopez.
Najväčšie hviezdy pritom na Super Bowle vystupujú bez nároku na honorár. Aj pre ne je to propagácia.Vlani kapele Maroon 5 po vystúpení na Super Bowle vzrástol predaj albumov o 488 percent.
Ľudia sa tešia aj na netradičné a vtipné reklamné spoty. Veľké firmy si ich nechávajú vyrobiť len pre túto príležitosť. Pre veľké značky je to prestíž.
Pritom 30-sekúnd vysielacieho času stojí až 5,6 milióna dolárov. Vďaka tomu vlani získala televízia CBS 336 miliónov dolárov. Pre porovnanie je to viac ako súčet reklamných výnosov za šesť Zápasov hviezd (spolu 288 miliónov USD).