Zaviesť povinné tri hodiny telesnej a športovej výchovy týždenne na základných školách považuje päť zainteresovaných školských subjektov za nereálne.
„Zmeny vo výchovno-vzdelávacom programe by mali vychádzať zdola, nie nadiktované poslancami,“ vraví EVA HORNÍKOVÁ, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska a riaditeľka Základnej školy Karloveská 61 v Bratislave.
(Ďalšími subjektmi sú Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia súkromných škôl a školských zariadení, Združenie katolíckych škôl a Zväz školských asociácií a združení SR).
Čím najviac argumentujete proti tretej hodine telesnej a športovej výchovy?
Považujem to za nesystémové riešenie. Viaceré základné školy na to nemajú podmienky, neraz cvičia na chodbách, lebo nemajú telocvičňu. O dôvodoch, prečo sme proti plošnému zavedeniu, sme listom informovali pána ministra školstva i poslancov zákonodarného zboru. Zjednodušene: povinná tretia hodina je vážnym zásahom do rámcových učebných plánov.
Sú však základné školy, ktoré majú tri hodiny telesnej a športovej výchovy už dlhšie, tretiu pridali z disponibilných hodín. Toto nemôže byť cesta?
Je na vedení každej školy, čo považuje za svoju prioritu, aké hodiny z disponibilých uprednostní. Keď niekde pridám, z niečoho musím ubrať.
V našej škole uprednostňujeme cudzie jazyky - posilňujeme angličtinu a od 6. ročníka druhý cudzí jazyk, a to nemčinu a španielčinu - a vo vyšších ročníkoch informatiku. Ide nám o to, aby si naši žiaci upevnili jazykové schopnosti i informačno-komunikačnú výbavu.
Máme šesťsto žiakov v 23 triedach - a jednu telocvičňu. Neviem si predstaviť, ako by som do rozvrhu vtesnala tretiu hodinu telesnej a športovej výchovy, to je 69 hodín týždenne. Nie som však apriórne proti tretej hodine, keď má škola na to podmienky, prosím, nech ju má.
Ďalšou z možností je na prvom stupni pridať do rozvrhu jednu hodinu navyše. Kompetentní z ministerstva tvrdia, že na to finančné prostriedky nájdu.
To je zatiaľ len úvaha, neoverená v praxi. Na ilustráciu: ak na prvom stupni pridám hodinu navyše, znamená to, že pani vychovávateľka príde do školy o hodinu neskôr, čo znamená, že jej skrátim úväzok o hodinu.
Na webovej stránke vašej školy svieti šesť dôvodov, prečo si ju zvoliť. Druhým je Zameranie na športy - učiť sa je jednoduchšie vo fit a zdravom tele. Ako tomu rozumieť?
Aj tak, že naši žiaci majú pohybu dosť v priebehu každého školského dňa. Máme folklórny súbor, viaceré športové krúžky, organizujeme u nás basketbal, futbal i florbal.
Cez prestávky chodia žiaci von z tried, za niekoľko tisíc eur sme pripravili oddychové zóny, máme interaktívne podlahy, rolovací futbal.
K modernému vyučovaniu patrí, že žiaci nesedia na matematike či biológii celú hodinu, pracujú v skupinách. V školskom klube sú v rámci denného režimu jednu hodinu vonku. Aj my chceme, aby sa žiaci čo najviac hýbali.
Hrávala som aktívne volejbal i súťažne tancovala vo folklórnom súbore, viem, aký je pohyb a zdravý životný štýl dôležitý. Na prvom stupni sme sa zapojili do projektu Tréneri v školách.
Zameriava sa na skvalitnenie telesnej a športovej výchovy. V areáli školy máme stojany na bicykle, volejbalové ihrisko, multifunkčné ihrisko, bežeckú dráhu i doskočisko. Taktiež eko učebňa s altánkom je súčasťou areálu, kde realizujeme outdoorové vyučovanie.
Rodičom prízvukujeme, že nemusia deti voziť autom do školy, ani im nosiť tašky. Aj im by malo záležať na tom, aby sa ich deti čo najviac hýbali, zdravo sa stravovali a nepísali im ospravedlnenky na telocvik.
V porovnaní s okolitými krajinami máme vraj na základných školách najmenej hodín telesnej a športovej výchovy. Čo hovoríte na tento argument?
Prešli sme v rámci projektu ERASMUS+ pol Európy, nejaký prehľad mám. Neraz sa nám dáva za vzor fínsky model školstva. V Škandinávii majú napríklad päť hodín občianskej náuky.
Čo je ešte vážnejšie a dôležitejšie – učiteľ má plat približne 3500 eur. Na pedagogických fakultách je na jedno miesto 30 uchádzačov, takže si môžu vybrať tých najlepších.
U nás máme problém naplniť počty...Aj tí, ktorí ukončia pedagogický smer, často sa v školách nezamestnajú. Dôvodom je nízka mzda, ktorá pre začínajúceho pedagóga je 875,- v čistom mesačne.