BRATISLAVA. Veľké a sledované šampionáty boli dlho doménou verejnoprávnej televízie. Dvadsať rokov vysielala hokejové majstrovstvá sveta a v ére samostatnosti aj všetky futbalové majstrovstvá sveta.
Hokej prinášal STVR v máji stabilne vysoké čísla sledovanosti. To sa však skončilo.
Hokejový šampionát tento rok premiérovo vysielal JOJ ŠPORT. Pred niekoľkými dňami televízia oznámila, že hokejové majstrovstvá zostanú na jej staniciach ešte dlhšie. Získala totiž vysielacie práva na celú dekádu - až do roku 2034.
Už vysielanie v tomto roku prinieslo JOJ ŠPORT-u rekordné čísla.
„Mali sme najsledovanejšie hokejové majstrovstvá v histórii merania peoplemetrov. Celkovo videlo MS 3,57 milióna divákov,“ referoval riaditeľ JOJ ŠPORT Roman Neuschl.
Každý zo zápasov Slovenska na MS mal dosah vyšší ako milión divákov a záver zápasu proti Kazachstanu mal vyše 70-percentný podiel na trhu, čo bol rekord pre stanicu z portfólia JOJ Group.
Neuschl: Sme jedineční
Šéf športového kanála tvrdí, že po pozitívnych ohlasoch chcú pokračovať v rovnakom nastavení, ako pri tohtoročnom šampionáte. Aj v budúcich rokoch plánujú naživo vysielať všetky zápasy, prinášať štúdia pred zápasmi aj analýzy po nich a vysielať ohlasy hráčov i trénerov. V štúdiu by mali naďalej pôsobiť bývalí hráči ako Michal Handzuš, Branko Radivojevič, Michal Hudec, Tomáš Surový či Ladislav Nagy.
Z hokeja na súkromnej stanici postavili pyramídu a svetový šampionát vnímajú až ako jej vrchol.
Pri realizovaní filozofie začali pri domácich ligových súťažiach a mládežníckych reprezentáciách. Postupne získali práva na vysielanie všetkých domácich hokejových líg, Slovenského pohára aj všetkých reprezentačných tímov.
V spôsobe, akým k vysielaniu a skladbe programu pristupujú, podľa Neuschla na Slovensku nemajú konkurenciu.
„Máme netradične poňatý systém obsahu pre diváka,“ vraví.
Základ je, že najskôr priniesol JOJ ŠPORT práva na mládežnícke reprezentácie a nižšie súťaže.
„My sa na produkt pozeráme tak, či má šport podhubie a či ho vieme vystavať, aby dávalo zmysel vysielať aj medzinárodné podujatia a či to je udržateľné. Chceme diváka zoznámiť s hráčmi. Ukázať mu ich. Preto teraz vysielame tri roky futbalovú dvadsaťjednotku,“ opisuje.
„Ak by sme kúpili práva na MS v hokeji a prestali vysielať slovenský hokej, šampionát by nám zarobil a mohli by sme sa na ostatné veci vykašľať. Nemuseli by sme investovať do SHL a do JOJ ŠPORT slovenského pohára. Dávame do toho peniaze, ktoré zarobíme.
Zrejme by sme zarobili viac, ak by sme ich nevysielali, ale čo by sa stalo, ak by sme v budúcnosti z A-kategórie majstrovstiev vypadli? Našou povinnosťou ako vysielateľa je dávať priestor aj mládeži. Náš systém je iný. Ideme do športov, v ktorých cítime, že v nich môžu slovenskí športovci preraziť a pohybovať sa na vrcholných podujatiach na najvyšších priečkach,“ vysvetľuje.
MS áno, futbalová pyramída nie
V hokeji im nechýba z reprezentácií a domácich súťaží nič. Postupne sa však začína JOJ ŠPORT orientovať aj na najpopulárnejší šport – futbal.
Už má práva na vysielanie II. futbalovej ligy, slovenského pohára Slovnaft Cupu, zápasov reprezentácie do 21 rokov, Európskej ligy a Konferenčnej ligy.
Teraz k tomu navyše pribudol najväčší turnaj – majstrovstvá sveta.
Napriek tomu vraví Neuschl, že vo futbale nie je ich zámer rovnaký, ako pri hokeji.
„Ak by sme to tvrdili, oklamali by sme tým diváka.