Prečo je dres lídra žltý?
V roku 1919 sa organizátori rozhodli odlíšiť vedúceho pretekára od ostatných udelením špeciálneho dresu. Vybrali žltú farbu, pretože papier, na ktorom vychádzal sponzor Tour, denník L'Auto, bol rovnakej farby.
Komu patrí zelený dres?
Nosí ho líder bodovacej súťaže. Súperia tu šprintéri, ktorí zbierajú body na šprintérskych prémiách a na cieľovej páske. Víťazom je pretekár s najvyšším počtom bodov. Najčastejšie vyhral túto súťaž Erik Zabel - šesťkrát. Dres s červenými bodkami patrí najlepšiemu jazdcovi v kopcoch, biely dres nosí najlepší pretekár do 25 rokov.
Prečo majú cyklisti v cieli často rovnaký čas?
Celkový čas sa v etapách meria na celé sekundy a platí pravidlo, že jazdci, ktorí prídu do cieľa ako súčasť jednej skupiny, dostanú čas pretekára, ktorý ako prvý prešiel cieľom. Stačí však, aby medzi cyklistami bola medzera a rozhodcovia môžu skupinu rozdeliť na dve časti. Preto sa adepti na celkové poradie snažia byť vždy čo najviac vpredu aj pri šprintérskych dojazdoch. Aby nenaberali stratu.
Cyklistika je individuálny šport. Prečo potom jazdia pretekári v tímoch?
Na Tour štartuje 22 tímov po deväť pretekárov. Každý tím má svojho lídra, jazdca s najväčšou šancou na úspech v celkovom hodnotení alebo v čiastkových súťažiach. Tímoví kolegovia majú za úlohu pomáhať lídrovi, nosiť mu vodu, dať mu svoje koleso v prípade defektu či pomôcť mu zmazať stratu na súperov, keď zaostane. Priamo dokázateľná pomoc (odovzdanie svojho kolesa) medzi súpermi je zakázaná.
Prečo nie je víťazom Tour pretekár s najvyšším počtom víťazstiev?
Najviac víťazstiev majú šprintéri. Dominujú v rovinatých etapách. V nich však prídu všetci v jednej veľkej skupine. Najväčšie časové rozdiely medzi cyklistami sú v horských etapách a časovkách. Tu však šprintéri zaostávajú aj o desiatky minút a celkové hodnotenie je súčtom časov zo všetkých etáp.
Prečo sa musia do cieľa ponáhľať aj poslední?
Každá etapa má stanovený časový limit, v rámci ktorého musia cyklisti etapu absolvovať. Kto príde po limite, toho z pretekov vylúčia. Limit je určený ako percento z času víťaza etapy. Rozhodcovia môžu v niektorých prípadoch udeliť výnimku.
Čo spravia organizátori, keď rozťahaný pelotón pretne vlak idúci cez železničné priecestie?
Cyklisti musia v tomto prípade dodržiavať predpisy a zastaviť. Rozhodcovia, ktorí sú nablízku vedúcej skupiny, by ju mali zastaviť, aby ich odstup od pelotónu zostal zachovaný. Kým prejde vlak, preteky sú dočasne neutralizované a opätovne sa reštartujú po zdvihnutí závor. V prípade, že závory rozdelia skupinu na dve časti, rozhodcovia zastavia tú časť, ktorá cez priecestie prešla. Jazdcov, ktorí nerešpektujú výstražné značenie pri železničnom priecestí, môžu z pretekov vylúčiť alebo dodatočne potrestať.