BRATISLAVA. Každý šport má svoje zákonitosti. Prirodzené pravidlá ako napríklad to, že futbal sa hrá na dva polčasy.
Ale aj nepísané, že ak sa hráč zraní a tím súpera kopne loptu vedome do autu, aby hráča mohli ošetriť, tak im ju rivali pri vhadzovaní vrátia späť.
Nedá sa povedať, že by tvorba trasy cyklistických pretekov bola rovnako džentlmenským gestom voči cyklistom, ale isté nepísané pravidlá platia aj pri tom.
Pri trojtýždňových pretekoch zvyčajne dostávajú cyklisti týždeň času na to, aby sa rozjazdili v ľahších etapách a až potom zamierili do prvých veľkých kopcov.
V poslednom týždni boli zase vždy zaradené tie najnáročnejšie stúpania, v ktorých naplno bojovali len vrchári.
Z kopcov prakticky nevyjdú
Tradície sú však fuč. Tohtoročná Tour de France pripomína sériu klasík a dlhé stúpania posiela cyklistom pod nohy hneď od štartu.
Už na druhý deň čaká pretekárov veľmi slušná porcia alpských kopcov a vo štvrtej etape je cieľ na vrchole stúpania.
Pritom šéf Tour de France Christian Prudhomme vlani pri predstavovaní trasy najskôr žartoval: „Nebudú žiadne kopce.“
Vravel to však s ohľadom na to, že cyklistov nečaká tento rok ani jedno zo slávnych stúpaní, ktoré si fanúšikovia obľúbili - Tourmalet, Galibier, Alpe d'Huez či Mont Ventoux.
Trasa však bude kopcovitá viac ako dosť. Z 21 etáp je až osem zaradených do kategórie horské. Päťkrát je cieľ na konci dlhého stúpania.
Až deväť etáp zaradili organizátori medzi rovinaté etapy. Je však omyl myslieť si, že v nich zakaždým bude o víťazstvo šprintovať celý pelotón.
Najlepšie tohtoročnú Tour opísal zostavovateľ trasy Thierry Gouvenou.
„Trasa takmer vôbec nevyjde z miernych alebo vysokých kopcov. Ani jeden deň nebude ľahký,“ uviedol vlani pre magazín Velonews.
Ktoré etapy môžu priniesť najzaujímavejší priebeh?
Nie, celkového víťaza nespoznáme už v druhej etape. Jej profil je však viac ako zaujímavý. Za posledných 40 rokov nebola v rámci otváracieho víkendu Tour náročnejšia etapa.