BRATISLAVA. Bol to mordor, masaker, hrôza a pravé peklo. Keď pretekári opisovali svoje pocity vyberali tie najhoršie superlatívy a prirovnania, ktoré im prišli na um.
Rely Dakar je sama o sebe extrémna súťaž. Pretekári jazdia vysokými rýchlosťami v pustine, kde sa terén rýchlo mení.
Musia sa vedieť orientovať vo vysokej rýchlosti a dávať pozor na prekážky na trati a vedieť byť sebestační za každých okolností.
To čo však zažili pred rokom bol pre mnohých šok.
Aj skúsení pretekári boli frustrovaní. Hrešili.
„Prvé dni boli katastrofa. To sa nedá s ničím porovnať,“ hovoril vlani Štefan Svitko, veterán štrnástich Dakarov.
Bude viac kameňov, predpovedá víťaz
Fanúšikovia aj pretekári zvyknú Dakar vnímať ako púštnu rely, vlani však organizátori hneď v úvode zaradili etapy, ktoré viedli po kamenných poliach. Úseky po kameňoch nemali konca a vyhoreli na nich aj ostrieľaní borci.
Následne prišli silné lejaky a záplavy. Po dažďoch sa vytvorili v púšti rieky, v ktorých zapadli viacerí pretekári.
Ak bol pred rokom Dakar mimoriadne náročnou skúškou, organizátori vravia, že tento ročník bude ešte ťažší.
VIDEO: Zostrih z Rely Dakar 2023
„Rozhodne bude náročnejší,“ vraví aj vlaňajší víťaz v kategórii motocyklov Kevin Benavides v rozhovore pre ole.com.ar.
„Podľa mňa nás čaká ešte viac kameňov. A pripravili nám aj nové výzvy. Zaujímavá bude 48-hodinová etapa. Bude to iné ako vlani. V podstate každý rok zažijete niečo iné, preto to musíte prijať tak ako to je. Ale určite čakám viac kameňov ako vlani,“ doplnil Argentínčan.
Kamene môžu byť rôzne. Jemný štrk či tvrdé kamenné riečištia. Vlani sa pretekári ponosovali, že pod kolesami mali kamene veľkosti skaly a v týchto etapách na to doplatili aj šampióni.
Deväťnásobný majster sveta v rely Sebastien Loeb mal hneď v druhej etape tri defekty. Bývalý víťaz Sam Sunderland zase po páde skončil v nemocnici.
Organizátori prinášajú každý rok rôzne novinky. Menia nielen trasu, snažia sa aj zmenou pravidiel, latku náročnosti zvýšiť. Testujú odolnosť jazdcov z viacerých ohľadov.
Tento rok je novinkou etapa, ktorá sa volá 48 h chrono a meraný úsek bude dlhý 584 kilometrov. Je to etapa, ktorá je rozdelená medzi dva dni a nik z pretekárov netuší, kde bude koniec prvého dňa. Majú pred sebou veľkú neznámu.
Juraj Varga na Rely Dakar 2023. (Autor: archív J. Vargu)
Každý pretekár môže v prvý deň prejsť inú vzdialenosť. A každý tým pádom bude v rámci tejto extrémne dlhej etapy na inom mieste.
„V priebehu etapy bude vybudovaných približne osem kempov. Odštartujeme o siedmej áno a po šestnástej by mal každý skončiť v kempe, ku ktorému bude najbližšie. Teda už by nemal pokračovať ďalej, ale skončiť v tom nasledujúcom,“ vysvetľuje Štefan Svitko.
Tu nebudú mať možnosť asistencie, teda pomoci mechanikov.
Každý pretekár si bude môcť na svojom vozidle urobiť opravy a výmeny len s tým, čo bude mať k dispozícii. Keďže všetci budú roztrúsení vo viacerých menších kempoch aj pomoc od kolegov bude veľmi obmedzená.
Svitko: Dakar je stále môj sen