BRATISLAVA. Robiť futbal na Slovensku nie je lacná záležitosť. Majitelia sypú do klubov státisíce eur, v niektorých prípadoch aj milióny, aby fungovali.
Najviac do slovenského klubového futbalu investoval podnikateľ Ivan Kmotrík. Patrí medzi dvadsiatku najbohatších Slovákov. Forbes odhaduje jeho majetok na 310 miliónov eur.
Napriek tomu nie je najbohatší majiteľ v Niké lige. Tromfol ho Milan Fiľo s majetkom viac než pol miliardy eur.
Obaja sa v minulosti netajili tým, že by sa (radi) vzdali svojich futbalových záväzkov.
„Moja najväčšia chyba v kariére bola rozhodne ružomberský futbal,” priznal Fiľo v roku 2017 a vysvetlil: „Berie to veľa peňazí, za ktoré sme mohli mať napríklad ďalšiu veľkú fabriku pre dvetisíc ľudí.”
Do Slovana nešli zarábať
A potom je tu Ivan Kmotrík. „Na predaj je vždy a všetko, závisí iba od podmienok, ktoré dá potencionálny záujemca na stôl,” vyhlásil šéf Slovana v lete 2022.
Slovan je v súčasnosti v mínuse už päť rokov v rade. Posledný dostupný údaj je z roku 2023, v ktorom bol viac než šesť miliónov eur pod nulou.
Za rovnaké obdobie však boli v strate aj najväčšie kluby u našich susedov: Sparta Praha (10 miliónov eur) a Ferencváros Budapešť (2,3 milióna eur).
Najúspešnejší slovenský klub v súčasnosti riadi jeho syn – Ivan Kmotrík junior. „Do Slovana sme nešli s tým, že ideme zarábať,” vyhlásil na tlačovej konferencii pred jarnou časťou 2024/2025.

Zopár dní pred ňou sa nahneval na otázku ohľadom bonusov za pôsobenie v Lige majstrov.
„Stále čítam, že Slovan zarobil XY miliónov. Nikto ale nespomína, koľko musela naša rodina investovať za tie roky, odkedy sme do klubu vstúpili, aby sme ho dostali tam, kde dnes je,” ozrejmil na tlačovke.
Po Lige majstrov zostanú na nule
„Ak by sme robili porovnanie peňazí, ktoré sme do klubu investovali, a ktoré sme zarobili, tak by o nás povedali, že sme blázni. Celá naša rodina,” tvrdil Kmotrík junior.
Zatiaľ čo klubový rozpočet v uplynulej sezóne bol na úrovni 25 miliónov eur, tento rok bol ešte vyšší. Celková strata však bude menšia.

Ak podľa slov Kmotríka nejaká vôbec bude: „V lete zostaneme plus-mínus na nule. Zarobili sme si na to, aby sme zvládli túto sezónu.”
Tvorba rozpočtu na nasledujúcu sezónu stojí na troch pilieroch: 1. sponzori, 2. predaj hráčov, 3. predaj permanentiek.
Časť z peňazí na nové posily bude tvoriť aj suma z výnosov za predaj permanentiek. Kmotrík mladší pred jarnou časťou Niké ligy fanúšikom pripomenul pôsobenie v Lige majstrov: „Ak chceme také momenty ešte zažiť, musíme sa ešte viac spojiť a klub spoločne podporiť.”
Návštevnosť stúpa. Ale minimálne
Po kvalifikácii do najprestížnejšej európskej súťaže Slovan vypredal všetkých 11-tisíc permanentiek. „Ale na ligu nám nechodí jedenásťtisíc ľudí,” dodal Kmotrík.
















