DOLNÝ KUBÍN. Formula 1 a cestná cyklistika sú naoko veľmi rozdielne športy.
Pri jednom sa na slávnych pretekárskych okruhoch dosahujú obrovské rýchlosti vďaka sile motora, pri druhom ľudia obdivujú kondíciu, vytrvalosť a húževnatosť športovcov v náročných stúpaniach.
Jedno však majú spoločné. Za úspechom pretekára, ktorý v cieli predvádza víťazné gestá, stoja aj ľudia, ktorých na obrazovkách takmer nevidno.
V prípade cyklistiky sú to aj športoví riaditelia, ktorí počas etáp rozdávajú pokyny, dôležité informácie a tiež spriadajú plány ako prekvapiť súperov.
Z krajín bývalého Československa túto funkciu zastávajú v tímoch World Tour len dvaja muži. Slovák Ján Valach je dlhoročnou súčasťou Bory-Hansgrohe.
Tým druhým je Čech René Andrle, ktorý je v týchto dňoch s tímom Israel Start-Up Nation na 65. ročníku pretekov Okolo Slovenska.
Rodák z Litoměřic však verí, že športových riaditeľov z Česka a Slovenska bude v budúcnosti na najvyššej úrovni o niečo viac.
"Ja si myslím, že je veľa ľudí, ktorí majú čo povedať vo veľkej cyklistike. Podľa mňa sme mali viacero skvelých profesionálov, ktorí sú určite schopní sa podeliť o svoje skúsenosti," skonštatoval v rozhovore pre Sportnet.
Spočiatku to bral ako skvelú skúsenosť
Andrle je niekdajší profesionálny cyklista a od roku 2009 pracuje ako športový riaditeľ. Prešiel si rôznymi tímami, vrátane reprezentácie.
Do izraelského družstva, ktoré je na cyklistickej mape len od roku 2014, vstúpil v čase, keď malo ešte status prokontinentálneho tímu.
"Bral som to ako skvelú skúsenosť. Nepracoval som tam na sto percent, pretože vtedy som robil športového riaditeľa aj v tíme Topforex-Lapierre. Postupne sa však izraelský tím zväčšoval, prenikol do kategórie World Tour, a tak som sa mu začal naplno venovať," uviedol Andrle.
Rozdiel medzi prokontinentálnym mužstvom a tímom najvyššej kategórie zistil veľmi rýchlo. Podľa neho v tom kľúčovú rolu hrajú financie.
"Tímy druhej divízie majú rozpočet tri až desať miliónov, vo World Tour je to 15-20, možno 30 miliónov eur. Je tam veľký rozdiel v peniazoch a tiež je k dispozícii viac ľudí i áut. Máte viac informácii, všetko je ľahšie a na vyššej úrovni."
Úspech sezóny prišiel na Gire
Ako športový riaditeľ absolvuje počas roka aj 120 pretekárskych dní.
Obvykle sú na pretekoch vo trojici, pričom majú aj špecialistu na šprint. Jeho úlohou je robiť rozbor trate, upozorniť na nebezpečné úseky a aj prostredníctvom videí pripraviť stratégiu na zvyčajne najdramatickejšiu časť pretekov.