BRATISLAVA. Pred pár dňami podpísal nový dvojročný kontrakt s tímom Lotto-Soudal a pripravoval sa na španielsku Vueltu.
Bjorg Lambrecht patril medzi najväčšie vychádzajúce talenty cyklistiky.
V roku 2017 skončil na pretekoch najväčších nádejí Tour de l'Avenir druhý za Eganom Bernalom, tohtoročným víťazom Tour de France.
„On jediný ma dokázal potrápiť,“ spomínal Bernal na preteky.
Lambrecht v tejto sezóne skvelo jazdil na ardenských klasikách a na Critérium du Dauphiné skončil celkovo dvanásty.
Vlani získal na majstrovstvách sveta v Innsbrucku v súťaži cyklistov do 23 rokov striebro.
Nemohli použiť helikoptéru
Lambrecht zomrel v pondelok počas tretej etapy na pretekoch Okolo Poľska. Spadol pri rýchlosti okolo 30 kilometrov za hodinu a narazil do betónového panelu nad jarkom pri ceste.
V nemocnici zraneniam podľahol.
„Nevieme, čo zapríčinilo jeho pád, pretože sa to stalo na úplnej rovine. Hneď na mieste sme ho museli oživovať. Okamžite som privolal helikoptéru, ale bol vo vážnom stave, preto sme ho nemohli do nemocnice previezť letecky,“ hovoril hlavný lekár na Okolo Poľska Ryszard Wisniewski pre Cyclingnews.
Cyklista zomrel v nemocnici v meste Rybnik počas operácie. „Lekári urobili pre jeho záchranu maximum. Som lekárom na pretekoch už veľmi dlho, ale nič podobné som nezažil,“ dodal Wisniewski.
„Keď som počul tú správu vo vysielačke, tušil som, že to bude vážne. Nešli sme vôbec rýchlo. Cesta bola mokrá. Musel trafiť nejakú nerovnosť, stratil rovnováhu a spadol. Mal obrovskú smolu,“ opisoval Lambrechtov tímový kolega Jelle Wallays.
Podľa svedkov Lambrecht utrpel najväčší náraz na krk a hrudník. Na zemi skončil pre pád v pelotóne.
Etapu neutralizovali, Lotto-Soudal pokračuje
Pre tragédiu utorňajšiu štvrtú etapu na Okolo Poľska organizátori neutralizovali a skrátili.
Tím Lotto-Soudal pred etapou riešil, či bude v súťaži pokračovať. Nakoniec tímoví kolegovia Lambrechta nastúpili.
Všetci cyklisti si jeho pamiatku uctili minútou ticha pred štartom etapy.
Bjorg Lambrecht
Dvadsaťdvaročný cyklista tímu Lotto-Soudal zomrel počas tretej etapy Okolo Poľska.
Pri páde utrpel vážne zranenia, ktorým podľahol v nemocnici.
Belgičan bol vicemajstrom sveta z MS 2018 do 23 rokov.
Tento rok skončil štvrtý na klasike Valónsky šíp, šiesty na Amstel Gold Race, piaty na Brabantskom šípe.
Na Criterium du Dauphiné vyhral hodnotenie cyklistov do 25 rokov.
„Na jednej strane chceme všetci skončiť, na druhej strane všetko ide ďalej - cyklistika aj preteky. Neviem, aké to bude, keď je etapa neutralizovaná. Nič podobné som nezažil,“ vravel smutne Wallays pre Het Nieuwsblad.
Tragédia zasiahla celý cyklistický svet. Lambrecht bol v pelotóne obľúbený. Kolegovia ho opisovali ako veselého a nekonfliktného spoločníka.
Reprezentačný tréner Belgicka Rik Verbrugghe, ktorý sa s časťou tímu pripravuje na majstrovstvá Európy, zvolal svojich zverencov, aby im smutnú správu oznámil.
„Mali sme krátke stretnutie, terapiu, nazvite to, ako chcete. Takúto udalosť každý strávi inak, preto sme o tom s pretekármi hovorili,“ vravel Verbrugghe.
Je možné, že niektorí pretekári v nominácii na ME sa rozhodnú na šampionáte nenastúpiť.
„Budeme rešpektovať rozhodnutie každého cyklistu, ak sa nebude chcieť na majstrovstvách zúčastniť,“ vravel Verbrugghe.
Nehôd je príliš veľa, zhodujú sa cyklisti
Smrť cyklistu počas súťaže nie je ojedinelá. Napriek tomu, že cesty sú uzavreté a pelotón sprevádzajú sanitky. Pri vážnych nehodách sú zdravotníci na mieste prakticky okamžite.
Problémom je, že rýchlosť v cyklistike sa zvyšuje a pretekári sú pri pádoch chránení len minimálne.
Povinné nosenie prilieb zaviedli v cyklistike až v roku 2003 po smrteľnej nehode Andreja Kivileva na pretekoch Paríž – Nice.
Prilby prispeli k vyššej bezpečnosti, problémy smrteľných nehôd však nevyriešili. Už v 30-kilometrovej rýchlosti náraz láme kosti.
Pád na chrbticu môže mať fatálne následky.
Vlani zomrel na zastavenie srdca počas klasiky Paríž – Roubaix Michael Goolaerts. V roku 2016 zomrel na krvácanie do mozgu po zrážke s motorkou na klasike Gent – Wevelgem Antoine Demoitié.
„Nehôd je stále veľmi veľa. A teraz sa stala ďalšia. Bezpečnosť cyklistov počas súťaží treba zvýšiť,“ vravel pre Sporza belgický cyklista Dylan Teuns.
„Vravel som mu, aby si dával na seba pozor. Čo iné môžete povedať takému chlapcovi? Ale v tomto športe to je nemožné. Dole priesmykmi idú cyklisti aj stokilometrovou rýchlosťou. Na každých pretekoch sú autá, ostrovčeky na ceste, zábrany,“ vravel bývalý profesionál Eddy Planckaert pre Het Nieuwsblad.
„Počet nehôd je vysoký. Každý rok niekto zomrie,“ doplnil.