BRATISLAVA. Cyklistika je nebezpečný šport. Pretekár na bicykli je chránený len minimálne. Aj pri menších pádoch hrozia zlomeniny. Pri vážnych nehodách ide o život.
V stredu podvečer po zrážke s autom zomrel slovenský reprezentant Adrián Babič.
Tragédia sa stala počas tréningu. Babič sa za obcou Lemešany pri odbočke na Kysak dostal do kolízie s motorovým vozidlom.
„Pri zrážke s osobným autom Toyota RAV 4 utrpel cyklista ťažké zranenia, ktorým na mieste podľahol. Dychová skúška na alkohol bola u vodiča auta negatívna," informuje prešovská polícia na svojej facebookovej stránke.
Podľa vyjadrenia Daniely Džobanika z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove vodič auta pri odbočovaní nedal cyklistovi prednosť.
Babič bol špičkovým cyklistom medzi nepočujúcimi, ale úspešne súperil aj so zdravými pretekármi. Mal 24 rokov.
Ešte tento rok v marci sa na majstrovstvách Európy v tureckej Alanyi postaral o všetky štyri medaily pre Slovensko, tri boli strieborné a jedna zlatá. Predtým v roku 2017 sa stal deaflympijským víťazom.
Súťažil aj na slovenských pretekoch s elitnými pretekármi. Z majstrovstiev Slovenska 2017 získal v časovke bronz.
Súperi neriešili, že nosí načúvadlo
„Bola to veľmi zlá správa. Zastihla ma hneď ráno. Skôr ako som vstal. Prišiel za mnou na izby mechanik a pýtal sa, či som počul, čo sa stalo Babičovi. Je to veľmi smutné.
O to viac, že ešte v sobotu sme sa stretli na kritériu (typ pretekov na malom okruhu - pozn. red.). Rozprávali sme sa, žartovali, mali sme pohodu a zrazu tu nie je,“ hovoril pre Sportnet slovenský reprezentant Matúš Štoček.
Spoznali sa na súťažiach ešte ako juniori. Stretli sa spolu aj v jednom tíme.
„Pred dvomi rokmi sme spolu jazdili v reprezentačnom tíme na Okolo Slovenska. Chcel som si pred pretekmi prejsť etapy v Poprade. Stretli sme sa vtedy, aj som uňho doma prespal. Bol to pohodový chalan, na nič sa nehral,“ spomína Štoček.
S Babičom sa dobre poznal. Na slovenské pomery bol kvalitným pretekárom. V rámci deaflympisjkých súťaží podľa Štočeka vynikal. Hoci mal od narodenia vážne poškodený sluch a bez načúvacieho prístroja počul len na 14 percent, hendikep ho vraj nijako neobmedzoval.
„Nik z nás to ani neregistroval, že má načúvadlo. Neriešili sme to. Ani on to nevnímal ako hendikep. Bol s tým vyrovnaný,“ vraví Štoček. Babič súťažil pravidelne so zdravými športovcami.
Radšej si vypočuje nadávky
Konflikty medzi cyklistami a vodičmi na slovenských cestách sú častým problémom. Negatívne skúsenosti má väčšina slovenských reprezentantov a pravidelne na to upozorňujú.
Peter Sagan spolu s českými profesionálmi Romanom Kreuzogrom a Petrom Vakočom boli tvárou kampane, aby brali vodiči väčší ohľad voči cyklistom.
Tieto kampane však akoby sa minuli účinku.
Prvým problémom podľa cyklistov je kvalita ciest a hustota premávky.
„Nemáme dobrú infraštruktúru. Je problém, aby sa na vozovke zmestili dve autá a cyklista. Snažím sa jazdiť na menej frekventovaných cestách, a plánujem tréningy, kde stretnem menej áut.
Ak by sme mali viac cyklochodníkov, radšej by sme jazdili na nich. Na Slovensku však máme skôr obyčajné cesty,“ vraví Juraj Sagan.
Premávka na cestách je veľmi hustá a jazdenie po krajnici neraz ohrozuje aj samotných cyklistov.
„Autá jazdia veľmi tesno, aj keď sme pri krajnici. Neberú na nás ohľad, tak sa radšej posuniem do stredu jazdného pruhu a znemožním mu, aby ma predbehol. Radšej si vypočujem zopár nadávok, ale je to lepšie, akoby ma mal zraziť. Nadávky bolia menej. A vodiča nezabije, ak bude sedieť v aute o chvíľu dlhšie,“ opisuje Štoček.
Upozorňuje, že vodiči akoby zabúdali, že cyklistu chráni len prilba, kým vodiča chráni pred nárazom celá konštrukcia auta.
Vodiči si neuvedomujú, že cyklistov ohrozujú
Rovnako je problémom, že vodiči nemajú odhad, predbiehajú v neprehľadných situáciách a neuvedomia si, že cyklista, ktorého predbiehajú môže byť trénovaný profesionál, ktorý ide aj 50-kilometrovou rýchlosťou.
„Taktiež potom vznikajú zbytočne vyhrotené situácie, kedy ma auto lízne spätným zrkadlom. Ale neplatí to o všetkých vodičoch. Sú výnimky,“ vraví Štoček.
„Cyklisti tiež patria na cestu. Sú rovnakým účastníkom premávky, ale aj my musíme dodržiavať pravidlá. Rovnako by sa k nám mali správať aj vodiči,“ vraví 22-ročný Žilinčan, ktorý je viacnásobným slovenským majstrom.
Profesionálni cyklisti sa zhodujú, že predísť nehodám sa dá jednoducho.
„Stačí, aby boli vodiči viac ohľaduplní a trochu predvídali. Také bežné ľudské veci,“ vraví Štoček.
„Keď je tolerantný vodič, radšej počká a obehne cyklistu, keď môže. Vodiči, ktorí sa ponáhľajú si možno ani neuvedomujú, že nás ohrozujú,“ dodal Juraj Sagan.