Stručná história a víťazi Tour de France

Stručná história a víťazi Tour de France.
Stručná história a víťazi Tour de France. (Autor: TASR/AP)
Sportnet|17. jún 2022 o 08:40

Prečítajte si, ako vyzerá stručná história a kto sú víťazi Tour de France.

BRATISLAVA. Tour de France sa od roku 1903 jazdí každoročne, výnimkou boli iba roky počas trvania prvej a druhej svetovej vojny.

Preteky patria k najočakávanejším a najsledovanejším športovým podujatiam roka.

Pritom vznikli pomerne kuriózne - v roku 1903 boli pôvodne iba propagačnými pretekmi novín L’Auto, ktoré vďaka nim chceli zvýšiť svoj predaj.

Najväčším vtedajším konkurentom denníka L’Auto boli noviny Le Vélo, ktoré organizovali preteky Paríž - Brest - Paríž. Úspech Tour bol ale omnoho väčší.

Zatiaľ čo L’Auto sa v 50. rokoch 20. storočia premenovalo na L’Équipe, ktoré v súčasnosti patrí k najprestížnejším športovým novinám sveta, Le Vélo stratilo na úkor svojho konkurenta čitateľov a už v roku 1904 zaniklo.

Aj farba dresu, ktorý si od roku 1919 oblieka vedúci pretekár a ktorý je symbolom Tour de France a jednou z najvýznamnejších športových trofejí, bola odvodená od periodika L'Auto. Jeho titulná strana totiž vychádzala v žltej farbe.

Tma na Tour de France pomáhala podvodníkom

Hoci v súčasnosti sa môžu cyklisti vďaka špičkovým podmienkam či veľkému počtu ľudí v tímoch sústrediť iba na svoj výkon, v počiatkoch museli byť aj zdatnými mechanikmi.

Pravidlá prvého ročníka boli prísne a prísť do cieľa sa rovnalo hrdinstvu. Najdlhšia etapa merala až 471 kilometrov, pretekári počas nej strávili na bicykli zhruba osemnásť hodín.

Veľká časť etáp sa uskutočňovala v nočných hodinách. Jazdci vyrazili na trať popoludní, najrýchlejší z nich sa v cieli objavovali až ráno.

Po čase im však zakázali súťažiť v noci. Dôvod bol prostý – mnohí z nich podvádzali a rozhodcovia ich pre tmu nemohli odhaliť.

Pretekári museli mať znalosti, ako si opraviť bicykel. Organizátori totiž stanovili, že každý z nich musel absolvovať Tour de France iba na jednom bicykli, pričom nemohol prijať žiadnu cudziu pomoc. Každé poškodenie si tak bol nútený opraviť sám.

Historicky prvým víťazom Tour de France sa stal domáci Maurice Garin.

Celkovo 2428 kilometrov rozdelených do šiestich etáp absolvoval priemernou rýchlosťou 25,68 km/h a dodnes drží rekord, ktorý už zrejme nikto neprekoná – pred druhým Lucienom Pothierom mal v celkovej klasifikácii takmer trojhodinový náskok (2:59:21 h).

Pre doplnenie, do cieľa prišlo zo šesťdesiatich cyklistov iba dvadsaťjeden. Posledný z nich, Arséne Millocheau, stratil na víťaza takmer 65 hodín.

Sťažnosti riešili na Tour de France svojsky

Tour de France mala byť odjakživa previerkou ľudských síl a vôle. „Ideálna Tour by mala byť taká, počas ktorej by prišiel do cieľa iba jeden pretekár,“ vyhlásil Henri Desgrange, editor L’Auto a prvý organizátor slávnych pretekov.

Od roku 1910 sa preto začalo pretekať v extrémnych nadmorských výškach.

Na sťažnosti pretekárov, ktorí označovali etapy za neúnosne náročné, reagovali organizátori svojsky – profil etáp nespravili jednoduchším, ale na trať vyslali vozidlo, ktoré malo voziť cyklistov, ktorí sa vzdali.

Neraz sa stávalo, že pretekári pri náročných stúpaniach zosadli z bicykla a tlačili ho až na vrchol.

V súčasnosti sú kopcovité etapy neodmysliteľnou súčasťou Tour. Spolu s individuálnymi časovkami zvyknú rozhodovať o celkovom víťazovi.

Dôležitú úlohu zvyknú pri cyklistických pretekoch zohrávať aj fanúšikovia. V mnohých prípadoch ale negatívnu.

Počas prvých ročníkov pomáhali svojim favoritom tým, že škodili súperom – sypali im na cestu ostré predmety, schválne sa im postavili do cesty, niektorých dokonca fyzicky napadli.

Nátlak na cyklistov však vedeli vyvinúť aj politici. Celosvetový význam Tour potvrdzuje príbeh z roku 1948. Taliansky cyklista Gino Bartali, víťaz Tour de France 1938, po dvanástej etape strácal na lídra viac ako 21 minút a uvažoval nad odstúpením.

Bartalimu mal ale zavolať taliansky premiér Alcide De Gasperi a požiadať ho, aby naďalej bojoval. V Taliansku totiž v tom čase zastrelili vodcu komunistickej strany Palmira Togliattiho a krajine hrozila občianska vojna.

De Gasperi sa domnieval, že úspech Bartaliho by mohol ľud upokojiť.

Bartali ho počúvol, rozhodol sa pokračovať a napokon Tour vyhral. Nadšenie Talianov bolo také veľké, že sa politické spory zmiernili.

„Povedať, že občiansku vojnu vyvrátilo víťazstvo na Tour de France, je neprimerané. Je však nepopierateľné, Bartali zmiernil napätie,“ priznal bývalý premiér krajiny Giulio Andreotti.

Peter Velits na Tour de France zdolal nadopovaného súpera

S Tour de France sú tiež odjakživa späté dopingové prípady. Tie sú súčasťou Tour prakticky už od prvého ročníka v roku 1903. Dôvodom však nebolo zlepšenie výkonu.

Jazdci užívali alkohol a éter, aby utlmili veľkú bolesť.

Suverénne najznámejším dopingovým hriešnikom je Američan Lance Armstrong. Jeho príbeh bol pritom spočiatku fascinujúci.

V roku 1996 mu diagnostikovali rakovinu semenníkov posledného stupňa, ktorá sa rozširovala do brucha, pľúc a mozgu. Lekári mu dávali iba 40-percentnú šancu na prežitie.

Armstrong sa však vyliečil a v rokoch 1999 až 2005 sa stal sedemkrát za sebou víťazom celkovej klasifikácie Tour. Bol hrdinom, vzorom, inšpiráciou. Založil aj vlastnú nadáciu na výskum proti rakovine. Jeho víťazstvá však boli dlhé roky spochybňované.

V roku 2012 mu UCI pre porušenie antidopingových pravidiel odňala všetky tituly z Tour a o pár mesiacov neskôr sa v televíznej šou Oprah Winfreyovej priznal k užívaniu dopingu.

„Nikdy som sa necítil byť vinný – strašidelné. Nikdy som sa kvôli tomu necítil zle – strašidelnejšie. Nemal som pocit, že som podvádzal – najstrašidelnejšie,“ priznal.

Medzi najznámejších dopingových hriešnikov patria aj Alberto Contador či Floyd Landis.

Slovenskí fanúšikovia si však zrejme spomínajú aj na meno Stefana Schumachera. Počas kráľovskej sedemnástej etapy v roku 2008 bol spoločne v úniku s Petrom Velitsom.

Slovák sa ho pri stúpaní na Col de la Croix de Fer dokázal zbaviť napriek tomu, že nemecký cyklista počas Tour dopoval.

Všetci víťazi Tour de France

Rok

Víťaz

Krajina

Tím/sponzor

1903

Maurice Garin

Francúzsko

Le Francaise

1904

Henri Cornet (pôvodne Maurice Garin)

Francúzsko

Conte

1905

Louis Trousselier

Francúzsko

Peugeot-Wolber

1906

René Pottier

Francúzsko

Peugeot-Wolber

1907

Lucien Petit-Breton

Francúzsko

Peugeot-Wolber

1908

Lucien Petit-Breton

Francúzsko

Peugeot-Wolber

1909

Francois Faber

Luxembursko

Alcyon-Dunlop

1910

Octave Lapize

Francúzsko

Alcyon-Dunlop

1911

Gustave Garrigou

Francúzsko

Alcyon-Dunlop

1912

Odile Defraye

Belgicko

Alcyon-Dunlop

1913

Philippe Thys

Belgicko

Peugeot-Wolber

1914

Philippe Thys

Belgicko

Peugeot-Wolber

1915

Preteky sa nekonali



1916

Preteky sa nekonali



1917

Preteky sa nekonali



1918

Preteky sa nekonali



1919

Firmin Lambot

Belgicko

La Sportive

1920

Philippe Thys

Belgicko

La Sportive

1921

Léon Scieur

Belgicko

La Sportive

1922

Firmin Lambot

Belgicko

Peugeot-Wolber

1923

Henri Pélissier

Francúzsko

Automoto-Hutchinson

1924

Ottavio Bottecchia

Taliansko

Automoto-Hutchinson

1925

Ottavio Bottecchia

Taliansko

Automoto-Hutchinson

1926

Lucien Buysse

Belgicko

Automoto-Hutchinson

1927

Nicolas Frantz

Luxembursko

Alcyon-Dunlop

1928

Nicolas Frantz

Luxembursko

Alcyon-Dunlop

1929

Maurice De Waele

Belgicko

Alcyon-Dunlop

1930

André Leducq

Francúzsko

Alcyon-Dunlop

1931

Antonin Magne

Francúzsko

Francúzsko

1932

André Leducq

Francúzsko

Francúzsko

1933

Georges Speicher

Francúzsko

Francúzsko

1934

Antonin Magne

Francúzsko

Francúzsko

1935

Romain Maes

Belgicko

Belgicko

1936

Sylvère Maes

Belgicko

Belgicko

1937

Roger Lapébie

Francúzsko

Francúzsko

1938

Gino Bartali

Taliansko

Taliansko

1939

Sylvére Maes

Belgicko

Belgicko

1940

Preteky sa nekonali

1941

Preteky sa nekonali

1942

Preteky sa nekonali

1943

Preteky sa nekonali

1944

Preteky sa nekonali

1945

Preteky sa nekonali

1946

Preteky sa nekonali

1947

Jean Robic

Francúzsko

Francúzsko

1948

Gino Bartali

Taliansko

Taliansko

1949

Fausto Coppi

Taliansko

Taliansko

1950

Ferdinand Kübler

Švajčiarsko

Švajčiarsko

1951

Hugo Koblet

Švajčiarsko

Švajčiarsko

1952

Fausto Coppi

Taliansko

Taliansko

1953

Louison Bobet

Francúzsko

Francúzsko

1954

Louison Bobet

Francúzsko

Francúzsko

1955

Louison Bobet

Francúzsko

Francúzsko

1956

Roger Walkowiak

Francúzsko

Francúzsko

1957

Jacques Anquetil

Francúzsko

Francúzsko

1958

Charly Gaul

Luxembursko

Luxembursko

1959

Federico Bahamontes

Španielsko

Španielsko

1960

Gastone Nencini

Taliansko

Taliansko

1961

Jacques Anquetil

Francúzsko

Francúzsko

1962

Jacques Anquetil

Francúzsko

Saint-Raphaël-Helyett-Hutchinson

1963

Jacques Anquetil

Francúzsko

Saint-Raphaël-Helyett-Hutchinson

1964

Jacques Anquetil

Francúzsko

Saint-Raphaël-Helyett-Hutchinson

1965

Felice Gimondi

Taliansko

Salvarani

1966

Lucien Aimar

Francúzsko

Ford France-Hutchinson

1967

Roger Pingeon

Francúzsko

Peugeot-BP-Michelin

1968

Jan Janssen

Holandsko

Pelforth-Sauvage-Lejeune

1969

Eddy Merckx

Belgicko

Faema

1970

Eddy Merckx

Belgicko

Faemino-Faema

1971

Eddy Merckx

Belgicko

Molteni

1972

Eddy Merckx

Belgicko

Molteni

1973

Luis Ocaňa

Španielsko

Bic

1974

Eddy Merckx

Belgicko

Molteni

1975

Bernard Thévenet

Francúzsko

Peugeot-BP-Michelin

1976

Lucien Van Impe

Belgicko

Gitane-Campagnolo

1977

Bernard Thévenet

Francúzsko

Peugeot-Esso-Michelin

1978

Bernard Hinault

Francúzsko

Renault-Gitane-Campagnolo

1979

Bernard Hinault

Francúzsko

Renault-Gitane-Campagnolo

1980

Joop Zoetemelk

Holandsko

TI-Raleigh-Creda

1981

Bernard Hinault

Francúzsko

Renault-Elf-Gitane

1982

Bernard Hinault

Francúzsko

Renault-Elf-Gitane

1983

Laurent Fignon

Francúzsko

Renault-Elf-Gitane

1984

Laurent Fignon

Francúzsko

Renault-Elf-Gitane

1985

Bernard Hinault

Francúzsko

La Vie Claire

1986

Greg LeMond

USA

La Vie Claire

1987

Stephen Roche

Írsko

Carrera Jeans-Vagabond

1988

Pedro Delgado

Španielsko

Reynolds

1989

Greg LeMond

USA

AD Renting-W-Cup-Bottecchia

1990

Greg LeMond

USA

Z-Tomasso

1991

Miguel Indurain

Španielsko

Banesto

1992

Miguel Indurain

Španielsko

Banesto

1993

Miguel Indurain

Španielsko

Banesto

1994

Miguel Indurain

Španielsko

Banesto

1995

Miguel Indurain

Španielsko

Banesto

1996

Bjarne Riis

Dánsko

Team Telekom

1997

Jan Ullrich

Nemecko

Team Telekom

1998

Marco Pantani

Taliansko

Mercatone Uno-Bianchi

1999

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)



2000

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2001

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2002

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2003

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2004

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2005

Nikto (pôvodne Lance Armstrong)

2006

Óscar Pereiro (pôvodne Floyd Landis)

Španielsko

Caisse d'Epargne-Illes Balears

2007

Alberto Contador

Španielsko

Discovery Channel

2008

Carlos Sastre

Španielsko

Team CSC

2009

Alberto Contador

Španielsko

Astana

2010

Andy Schleck (pôvodne Alberto Contador)

Luxembursko

Team Saxo Bank

2011

Cadel Ewans

Austrália

BMC Racing Team

2012

Bradley Wiggins

V. Británia

Team Sky

2013

Chris Froome

V. Británia

Team Sky

2014

Vincenzo Nibali

Taliansko

Astana

2015

Chris Froome

V. Británia

Team Sky

2016

Chris Froome

V. Británia

Team Sky

2017

Chris Froome

V. Británia

Team Sky

2018

Geraint Thomas

V. Británia

Team Sky

2019

Egan Bernal

Kolumbia

Team Ineos

2020

Tadej Pogačar

Slovinsko

UAE Team Emirates

2021

Tadej Pogačar

Slovinsko

UAE Team Emirates

2022

Jonas Vingegaard

Dánsko

Jumbo-Visma


Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Tour de France 2022»Stručná história a víťazi Tour de France