Geniálny nápad alebo reklama na salón krásy? Logo olympiády vyvolalo polemiku

Logo hier v Paríži.
Logo hier v Paríži. (Autor: TASR/AP)
Titanilla Bőd|16. júl 2024 o 22:08

Spája v sebe tri symboly.

BRATISLAVA. Olympijské hry v Paríži nebudú výnimočné iba pre športové výkony či ikonické dejiská. Novátorské je aj logo hier.

Emblém hier 33. olympiády spája v sebe tri rôzne symboly. Zlatú medailu, plameň i Marianne, ženskú postavu, ktorá je stelesnením Francúzska.

Prvý raz v histórii bude mať olympiáda i paralympiáda rovnaké logo.

Úspech a energia

Zlatá medaila symbolizuje úspech. V ponímaní tvorcov loga nepatrí iba víťazom, ale každému, kto zo seba vydá maximum, alebo pomáha niekomu, aby podal svoj najlepší výkon.

Olympijský plameň má symbolizovať energiu, ktorú zdieľame všetci. „Rôzni ľudia vnímajú rôzne významy a pociťujú rôzne emócie v súvislosti s olympijským ohňom,“ píše sa na oficiálnej stránke hier.

Plameň je symbolom jedinečnej hnacej sily tejto udalosti, ktorá všetkých nabáda k smelým riešeniam.

Pocta ženám

Kým prvé dva symboly sú úzko späté s olympizmom, ten tretí odkazuje na usporiadateľskú krajinu.

Marianne je stelesnením odvážneho a kreatívneho ducha, ktorý inšpiruje hry v Paríži.

Ženská postava Marianne ako symbol Francúzskej republiky vyjadruje rovnaké hodnoty, aké sú v popredí aj v olympijskom a paralympijskom hnutí – humanizmus, bratstvo, nezištnosť a zdieľanie.

Marianne je prítomná v každodennom živote Francúzov, jej sochy sa nachádzajú na námestiach pred mestskými úradmi či súdmi.

V olympijskom logu však ide aj o poctu ženám a odkaz na históriu. Ženy prvý raz mohli súťažiť práve na olympiáde v roku 1900 v Paríži.

A kde je eifelovka?

Olympijské logo po prvý raz obsahuje ľudskú tvár. Napriek premyslenému posolstvu však u mnohých ľudí vyvolalo polemiku.

Logo kandidatúry v sebe spájala štylizovaný nákres Eiffelovej veže a čísla 24. V logu hier mnohým chýba práve ikonická stavba, ktorá je symbolom Paríža.

Olympiáda sa však nekoná iba v Paríži, zápasy v hádzanej a basketbale budú v Lille, strelci súťažia v Chateauroux, futbalové zápasy sa hrajú po celej krajine od Nice cez Lyon a Bordeaux až po Nantes, jachtári súťažia v Marseille a surferi dokonca na Tahiti.

Hoci Eiffelova veža v logu nefiguruje, naopak to neplatí: najznámejšiu stavbu v Paríži zdobia už niekoľko týždňov olympijské kruhy.

Zoznamovacia aplikácia či kaderníctvo?

Kritici na sociálnej sieti logu vyčítajú, že vyzerá ako reklama na salón krásy či na kaderníctvo.

Používatelia na Twitteri tvár a najmä účes prirovnávali k rôznym celebritám: od Victorie Beckhamovej cez Jennifer Anistonovú až po Kristen Stewartovú.

Iní zase poukázali na to, že plameň pripomína logo zoznamovacej aplikácie Tinder.

Aj v prípade prechádzajúcich dvoch letných olympiád zazneli názory, že ide o plagiáty.

Neprehľadné piktogramy

Kým v prípade loga je najmä otázkou vkusu, či sa niekomu páči alebo nie, v prípade oficiálnych piktogramov sa zhodla aj väčšina odbornej komunity dizajnérov, že ide o nevydarený projekt.

Je dôležité, aby piktogramy boli jednoduché a zrozumiteľné, aby sa jednotlivé športy dali rozoznať aj bez uvedenia slov. Parížske piktogramy sú však pravým opakom, sú ťažko identifikovateľné a fanúšikov môžu zmiasť, obzvlášť, ak ide o menšie zobrazenie.

Iní však nazvali piktogramy "radikálnym riešením", ktoré ukazuje nové cesty v dizajne.

Nachádzate sa tu:
Domov»Olympiáda Paríž 2024»Geniálny nápad alebo reklama na salón krásy? Logo olympiády vyvolalo polemiku