Môže byť Iniesta marketingovo zaujímavejší ako Cristiano Ronaldo?

Iniesta má povesť futbalového "sympaťáka", marketingovou ikonou dnešného futbalu je však jednoznačne Cristiano Ronaldo.
Iniesta má povesť futbalového "sympaťáka", marketingovou ikonou dnešného futbalu je však jednoznačne Cristiano Ronaldo. (Autor: TASR/AP)
Sportnet|13. jún 2015 o 18:15

V rebríčku marketingovo najpríťažlivejších futbalistov sa nachádzajú výlučne ofenzívne typy hráčov.

BRATISLAVA. Nemecká spoločnosť Repucom, ktorá sa špecializuje na športový marketing zostavila rebríček desiatich marketingovo najatraktívnejších európskych futbalistov.

Neprekvapí, že TOP 10 ovládol portugalský fenomén CR7, druhý skončil Ronaldov bývalý spoluhráč z Manchestru United Wayne Rooney, tretia priečka sa ušla Andrésovi Iniestovi z Barcelony.

V rebríčku nenájdeme ani jedného obrancu, respektíve brankára. Všetci ocenení sú rýdzo útočné typy.

Z krajín udávajú tón Nemecko a Holandsko (obaja po 2 nominácie), z ligových súťaží hrá prím tá najbohatšia, teda anglická Premier League. Navyše iba trojica Iniesta, Pirlo a Götze nemá priamu skúsenosť s Premier League.

Najmladším členom elitného výberu je už spomínaný strelec zlatého gólu z finále MS 2014, Nemec Mario Götze (23 rokov).

Naopak na druhej strane vekového spektra je 36-ročný ofenzívny maestro Andrea Pirlo, mimochodom jediný zástupca talianskej najvyššej súťaže.

Dva faktory

Zostavovatelia z Repucomu hodnotili dve kľúčové kritériá: celosvetovú popularitu (Global awareness) a tzv. Davie-Brownov Index (DBI), vďaka ktorému marketéri hodnotia a kvantifikujú vnímanie svetových celebrít očami bežných spotrebiteľov.

Cristiano Ronaldo bol najznámejšou tvárou spomedzi celej desiatky. Celosvetovo o portugalskom záložníkovi počulo 85% mužskej populácie a 80% ženskej populácie.

Výsledky sa týkajú výhradne Európanov, preto v rebríčku nenájdeme Lionela Messiho, prípadne Neymara. Je však isté, že v globálnej TOP 10 by sa vďaka týmto dvom ofenzívnym esám neušlo miesto Garethovi Baleovi ani Edenovi Hazardovi.

Skryté benefity

Ako však ďalej uvádzajú autori štúdie, okrem dvoch hlavných činiteľov ovplyvňujú záujem korporácií o hráčovu osobu aj podružné faktory, ktoré možno nie sú tak „na očiach“, no sú nemenej dôležité.

Sem napríklad patrí akási túžba okolia podobať sa svojmu idolu (Public aspiration), prípadne dôvera či dôveryhodnosť futbalistovho mena. Či už na celoštátnej, alebo celosvetovej úrovni.

A práve v týchto meradlách kraľuje Andrés Iniesta. V rámci Public aspiration dosiahol vo svojej vlasti hodnotu 90%, čo znamená, že čerstvý víťaz Ligy majstrov svojimi výkonmi a celkovou sebaprezentáciou inšpiruje 9 z 10 ľudí v Španielsku.

Rovnako vysoké čísla má stredopoliar FC Barcelona aj čo sa týka dôvery španielskej verejnosti voči svojej osobe, konkrétne 87%.

Podobne vysoké čísla dosahuje aj Talian Pirlo.

Raz darmo, poznáme futbalistov, ktorí problémy a všakovaké škandály priam priťahujú (Stoch, Balotelli, Baroš), no rovnako poznáme aj druhú skupinu.

Človek nepotrebuje príliš veľa fantázie na to, aby si domyslel, v ktorej skupine budú Iniesta s Pirlom.

Samozrejme, slušnosť, pokora a osobná integrita vybranej športovej osobnosti sú pre firmy len pomyselnou čerešničkou na torte.

Napokon, ktorá spoločnosť nemá rada stabilitu?

Sila vzhľadu

Nielen pri ženách - športovkyniach platí, že krása predáva. Pre mnohé firmy je hneď druhým najdôležitejším indikátorom záujmu o hráča jeho vzhľad.

Pochopiteľne, ďaleko vyššie percento žien označilo osobnú náklonnosť k hráčom ako Cristiano Ronaldo alebo Mario Götze.

Muži obdivujú na hráčoch ich športové úspechy, ženská časť publika sa zaujíma o výrazne odlišné atribúty.

Aj preto reagujú firemní mecenáši odlišne, čo dobre demonštrujú ročné príjmy hráčov zo sponzorských aktivít.

Neohrozeným lídrom je Cristiano Ronaldo, ktorý si takto zarobí okolo 30-35 miliónov eur.

Pritom druhý v rebríčku Wayne Rooney si prinajlepšom príde „len“ na 5,5 milióna eur. Tretí Andrés Iniesta dostáva od sponzorov ešte menej- okolo 2,5 milióna eur.

Naopak, napriek nižšiemu umiestneniu v rebríčku patrí druhé miesto z hľadiska spozorských financií Garethovi Baleovi. Welšan v službách Realu Madrid si od sponzorov ročne „vykope“ 5-6 miliónov eur.

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Futbal»Ďalšie súťaže»Môže byť Iniesta marketingovo zaujímavejší ako Cristiano Ronaldo?