Tento rok v januári patril na Rely Dakar medzi veľké prekvapenia. V priebehu roku potvrdil JURAJ VARGA, že 4. priečka nebola náhodou. V seriáli majstrovstiev sveta cross country rely skončil na výbornom druhom mieste a z ôsmich pretekov v sezóne šesť vyhral.
Teraz ho čaká to najťažšie. Záverečná príprava na Dakar 2024. "Teraz chceme viac. Pôjdeme agresívnejšie a budeme sa pokúšať držať vpredu s najlepšími. Pódium by bolo úžasné, ale tam chce byť aj ďalších dvadsať štvorkolkárov," vraví Varga.
Spomínate si na moment, kedy ste prvý raz zaregistrovali, že existuje súťaž Rely Dakar?
Presný moment si nepamätám. Ale odmalička som to sledoval. Mohlo to byť už počas prvých rokov na základnej škole. Fascinovalo ma to. Dakar som sledoval a obdivoval.
Čím vás motoristický šport chytil?
Vyrastal som na dedine a tam vždy bola nejaká motorka Pionier alebo malá krosová motorka. Mňa to tiež chytilo. Keď boli prázdniny, jazdil som a nevedeli ma z nej dostať.
V mladom veku sa začala aj vaša súťažná kariéra?
Práveže toto tak nebolo. Nikto v rodine nebol založený smerom k motošportu. V tomto ohľade som bol samouk. Tím a všetko okolo začalo až keď som mal 20 - 21 rokov. Štvorkolku som mal približne od šestnástich rokov a jazdil som po dedine a okolí. A na prvé preteky som šiel do Čiech. Najskôr to bola kategória hobby a chytilo ma to.
O rok už som v Čechách skúsil kategóriu, ktorú označovali ako ‚Mistři‘, a podarilo sa mi ju vyhrať. Potom som sa postupne posúval. Štartoval som v Nemecku, v Španielsku, v seriáli majstrovstiev sveta až som sa dostal na Rely Dakar. Boli to postupné kroky.
Motorky boli v minulosti celkom populárne. Vy súťažíte na štvorkolkách. Čím si vás získali?
Jazdil som aj na motorkách, ale na štvorkolke sa cítim veľmi komfortne. Baví ma to na nej, užívam si to, lepšie jej rozumiem. Na motorke sa tak necítim a to platí aj o aute. Jazdím spolu 8 - 9 rokov a stále sa to zlepšuje. Má štyri kolesá ale nespráva sa tak ako auto ani ako motorka. Získala si ma, že sa mi na nej na pretekoch darilo a dokázal som sa zlepšovať. Ale dôležitý je aj ten pocit, že sa na nej cítim komfortne.
Juraj Varga na Rely Dakar 2023. (Autor: archív J. Vargu)
Ak porovnáte štvorkolku s motorkou, v čom je pri jazde v teréne iná?
Je rozdiel vo zdvihoch tlmičov. Na štvorkolke sú v porovnaní s motorkou nižšie. O to viac nárazy bolia a dostávate rany zo štyroch kolies, nie z dvoch. V tomto ohľade je to horšie. Na druhej strane pri jazde na motorke niekedy stačí aj trafiť menší kameň a nasleduje pád. Štvorkolka je v takomto teréne stabilnejšia. Na veľkých rely majú motorky obmedzenú rýchlosť na 160 km za hodinu a štvorkolky na 130 km za hodinu.
Napriek tomu, že má štvorkolka štyri kolesá a má obmedzenú rýchlosť, určite aj vy mávate pády. Sú tak nebezpečné, že pri nich môže ísť aj o život?
Motoršport je nebezpečný a každý, kto je jeho súčasťou to vie. Treba povedať, že organizátori dbajú aj na bezpečnosť. Preto obmedzili maximálnu rýchlosť a musíme mať na sebe oblečené airbagové vesty. Fungujú tak, že v prípade pádu sa okolo chrbtice, krku a hrude sa nafúkne vzduchový vankúš. A ten sa dokáže nafúknuť skôr ako jazdec dopadne na zem a jeho pád tým stlmí.
Pretekárov na súťažiach stále sprevádzajú helikoptéry s lekármi. V prípade nehody príde pomoc do pár minút. Toto všetko je plus, no je pravda, že v motoristickom športe musíte s nejakým rizikom rátať.
Dokážete sa na veľké podujatia pripravovať v slovenských podmienkach alebo musíte jazdiť do zahraničia?
Na Slovensku je to dosť ťažké. Kým sme jazdili menšie šampionáty, našli sme nejaké podmienky aj u nás. Ale ak sa bavíme o Dakare a seriáli majstrovstiev sveta, potrebovali sme plán. Duny tu totiž nenatrénujete. Preto som sa pred dvomi rokmi rozhodol, že jednu štvorkolku si nechám v Dubaji.
Často tam chodím trénovať. Ak sa chcem porovnávať s najlepšími, potrebujem mať plán, ako sa k nim čo najviac priblížim. Preto tam chodím čo najčastejšie trénovať, aby som mal kontakt s dunami a s pieskom. A čo sa týka druhej štvorkolky, ktorú máme doma, zvyknem chodiť s ňou na súťaže v predstihu a snažím sa aj tam testovať. Vďaka tomu mám za rok najazdených dosť kilometrov.
Čo sa týka súťaží, tak som si dal za prioritu, odjazdiť čo najviac najnáročnejších pretekov. Tento rok sa to celkom podarilo naplniť. Bol som napríklad na súťaži v Argentíne, kde boli najlepší pretekári a viacerí víťazi z Rely Dakar. Pred pár dňami sme sa vrátili z Rely Maroko, kde bola tiež veľmi silná konkurencia. Tých veľkých pretekov v tomto roku bolo sedem - osem a celkovo sme toho najazdili dosť.
Vám sa už darí na veľkých pretekoch aj vyhrávať a v seriáli majstrovstiev sveta ste skončili na druhom mieste. To je asi veľké prekvapenie.
Tento rok nám to ide celkom dobre.