BRATISLAVA. Vraví sa, že kto zažije Rely Dakar, sila dobrodružstva ho pohltí natoľko, že sa prihlási na preteky znovu. Hoci sú preteky v divokej prírode stále veľmi nebezpečné a stále prinášajú smrteľné nehody, na popularite nestrácajú. Dalo by sa povedať, že je to skôr naopak.
Aj Štefan Svitko sa v roku 2020 vrátil z pretekov ako bez duše a vnútorne bol rozhodnutý, že skončí. Videl smrť blízkeho priateľa Pabla Goncalvesa, ktorého sa snažili s ďalším jazdcom oživovať. Ich snaha bola beznádejná.
Po tejto skúsenosti si Svitko nevedel predstaviť, že sa na Dakar vráti. Prešiel však mesiac a znovu bol na motorke. „Keď nastupujem na etapu, viem, čo všetko sa môže stať a čo všetko som na pretekoch zažil. O to je to pre mňa náročnejšie. Ale som športovec celým srdcom a budem ďalej jazdiť,“ hovoril Svitko.
Tento rok sa postaví na štart slávnej rely po trinásty raz.
Vysoké štartovné
Pretekári pred štartom zvyknú vravieť o príprave, ambíciách, cieľoch a športovom rozmere podujatia. Málo z nich má chuť hovoriť o tom, koľko ich vlastne účasť na Rely Dakar vyjde.
„Z Dakaru sa stal veľký biznis. Nemusíte sa naň kvalifikovať, stačí priletieť, na kľúč si prenajať rýchle auto a dva týždne súťažiť. Deväťdesiat percent pretekárov si účasť platí samo. Sú to úspešní podnikatelia a toto je ich koníček,“ vraví pre český Sport Ondřej Klymčiw.
Finančné rozpätie jednotlivých účastníkov je obrovské a najsilnejšie továrenské tímy, ktoré majú na štarte viacero posádok, vyjde Dakar na viac ako 10 miliónov eur. Naopak súkromník, môže ísť rely aj za menej ako percento z tejto sumy.
Svitko pred dvomi rokmi pre Sportnet vyčíslil náklady na 150-tisíc eur. Je to profesionál, ktorý sa motorizmom živí.
Čo všetko však táto suma zahŕňa a aká je najnižšia suma, za ktorú sa dá štartovať na Rely Dakar?
Prvou položkou je štartovné, ktoré sa začína na sume 15-tisíc eur.