BRATISLAVA. „Kľúčová otázka na nadchádzajúcu sezónu je, kde chceme, aby bol Slovan o rok či o tri roky,” vyhlásil pred začiatkom tejto sezóny generálny riaditeľ ŠK Slovan Bratislava Ivan Kmotrík junior.
V tom čase lamentoval (nie prvý raz), že predali len 1 600 permanentiek. „Toto je skutočné číslo lojálnych fanúšikov,” vysvetľuje pre Sportnet expert na športový marketing Roman Krajniak.
Potom však prišlo leto, ktoré sa zapíše do klubovej histórie. Slovan sa prebojoval do Ligy majstrov.
Účasť v prestížnej súťaži mu vďaka novému formátu garantuje osem zápasov proti kvalitným súperom, medzi ktorými sú svetové veľkokluby.
Na ligu chodí polovica permanentkárov
V domácej premiére hostil slovenský majster anglický Manchester City, na Tehelnom poli ešte privíta napríklad aj AC Miláno, cestuje do Madridu na súboj proti Atléticu či do Mníchova, kde nastúpi proti Bayernu.
Na snímke diváci počas zápasu 2. kola ligovej fázy Ligy majstrov vo futbale ŠK Slovan Bratislava - Manchester City. (Autor: TASR)
Postup do Ligy majstrov vyvolal divácky boom, keď Slovan ponúkol vstupenky na domáce zápasy prestížnej súťaže prednostne permanentkárom.
Počet predaných permanentiek dosiahol počet vyše 11-tisíc. Viac, ako ktorýkoľvek klub v Česku a na Slovensku.
Kým na Manchester City bolo vypredané a plné tribúny sledovali aj ťaženie Slovana v predkolách, na domácu súťaž sa diváci nehrnú.
V štyroch domácich dueloch Niké ligy priemeruje Slovan návštevnosť na úrovni 6 200 divákov na zápas.
„To, aby fanúšikovia neboli sviatoční, sa dá dosiahnuť len dlhodobou a konzistentou prácou a Slovan je ešte len na začiatku tejto cesty,” vysvetľuje Krajniak.
Zvolil Slovan správny postup?
Podľa experta na športový marketing môže úsilie vybudovať silnejšiu fanúšikovskú základňu trvať aj niekoľko rokov.
„Vezmite si fanzónu. Sama o sebe síce nepritiahne osemtisíc nových divákov, ale je nevyhnutné ju mať pred každým zápasom. Je to súčasť postupných krokov na dlhej ceste. Každý chce vidieť okamžité výsledky, ale takto to nefunguje,” vraví odborník.
Roman Krajniak. (Autor: Jozef Jakubčo/SME)
Slovenský majster môže v úsilí získať si nových fanúšikov počas Ligy majstrov doplatiť na chýbajúce skúsenosti.
„Sú neoceniteľným zdrojom poznania. Klub sa vie vďaka nim kvalifikovanejšie rozhodovať. Nie som si istý, či Slovan zvolil tento postup,” zamýšľa sa Krajniak.
Antošík chcel generovať peniaze
Ako príklad spomenul Žilinu, ktorá hrala Ligu majstrov v sezóne 2010/2011. „Keď sa médiá spýtali Jozefa Antošíka, či by k tomu pristupoval s druhou šancou rovnako, jasne povedal, že nie,” vraví.
Antošík vnímal účasť v Lige majstrov prioritne ako najjednoduchšiu reklamu, ako prilákať do mesta investorov a viac obracať kapitál.
Jozef Antošík. (Autor: TASR)
„Je to cielený marketing a najlepšia komunikácia s verejnosťou,” vyhlásil pre MyŽilina v marci 2011.
„Keď sme hrali Ligu majstrov, záujem o vyhľadávanie slova Žilina oproti minulosti päťnásobne vzrástol. Môže to vygenerovať peniaze. Žiadna iná udalosť nepriniesla mestu takú celosvetovú popularitu,” vysvetlil.
Vypredané dresy za viac než stovku
Vráťme sa však k Slovanu. Kmotrík junior nedávno splnil jeden zo svojich sľubov. Slovan otvoril kamenný fanshop. A to veľkolepo. V deň zápasu Ligy majstrov proti Manchestru City.
Krátko predpoludním stáli pred jeho dverami desiatky zvedavých ľudí. Prvého z nich privítali podaním ruky generálny riaditeľ Slovana Ivan Kmotrík junior a hráčska ikona a súčasný riaditeľ pre medzinárodné vzťahy Róbert Vittek.