BRATISLAVA. Proti jeho zavedeniu sa postavilo deväť tímov z desiatich a medzi odporcov patrili aj Niki Lauda, Lewis Hamilton či Romain Grosjean.
Systém Halo, pripomínajúci svätožiaru, je súčasťou sveta F1 od roku 2018 a po prvotnej kritike zachránil pred fatálnymi zraneniami aj spomenutých pilotov.
Grosjean sa druhýkrát narodil počas Veľkej ceny Bahrajnu, keď unikol z horiaceho monopostu, a Hamilton sa mohol Halo poďakovať v talianskej Monze, kde na neho v druhej zákrute doslova vyskočil Max Verstappen.
Svetové federácie sa čoraz intenzívnejšie snažia chrániť športovcov zavedením rôznych bezpečnostných prvkov a výnimkou nie je ani zjazdové lyžovanie.
Medzinárodná lyžiarska federácia (FIS) minulý týždeň zaviedla pravidlo, podľa ktorého musia mať muži aj ženy počas rýchlostných disciplín Svetového pohára (zjazd a super-G, pozn.) na sebe airbag.
"Pre FIS je bezpečnosť športovcov na prvom mieste a nedá sa o nej polemizovať," uviedol na online mítingu generálny sekretár FIS Michel Vion.
"Prijatie airbagov je súčasťou širšej škály faktorov, ktoré môžu minimalizovať riziko vážnych zranení. Prijmeme každé opatrenie, ktoré preukázateľne pomáha chrániť zdravie a pohodu športovcov," doplnil.
Švajčiarka má obavy, nie istotu
Téma lyžiarskych airbagov je na stole už niekoľko rokov a vyvoláva polemiku.
"Hovorili sme s našim dodávateľom a stále nemá žiadne nariadenia. Tak prečo by som si mala dávať airbag, keď nevieme, čo vlastne chráni?
Bola som presvedčená, že bezpečnosť je najdôležitejšia, ale mám veľa otázok. Neviem, či sa otvorí za tri sekundy alebo za pol sekundy, čo vytvára len neistotu," povedala v októbri Lara Gutová-Behramiová pre AP.
Medzi pretekárov, ktorí tento bezpečnostný prvok doposiaľ nepoužívali, patrili aj Aleksander Aamodt Kilde, Dominik Paris či Vincent Kriechmayr.
Rakúšan, ktorý na MS 2021 získal zlato v zjazde aj super-G, sa vraj ani v jednom necítil optimálne a obmedzoval ho pri pohybe.
"Pretekárske kombinézy sú veľmi flexibilné a musím sa vedieť hýbať. Airbag mi na 100 percent nesedel. Teraz je to už lepšie, asi si na to treba zvyknúť.
V zásade by sa malo podporovať všetko, čo robí náš šport bezpečnejším, ale dajú sa urobiť aj iné veci. Airbag nebude všeliek," uviedol Kriechmayr.
V článku sa dozviete
- Ako na nové pravidlo reaguje slovenský lyžiar?
- Ako airbag vie, kedy sa má otvoriť?
- Koľko stojí a čo je potrebné mať pri cestovaní?
- Ktorého lyžiara inšpirovala priateľka?
- Ktorý bezpečnostný prvok by pomohol Kildemu?
- Na ktorú tragédiu reaguje FIS?
V rozhovore pre Kronen Zeitung dokonca prezradil, že krajanovi Stefanovi Babinskému sa systém aktivoval počas tréningu, keď si zapínal lyže.
V aktuálnej verzii pravidiel Svetového pohára FIS neuvádza, ako by postupovala v pretekoch pri podobných nečakaných situáciách.
Kontroverzia po hrozivom páde
Airbag sa skladá zo zadnej časti na ochranu chrbta (tzv. korytnačka) a prednej, ktorá sa dokáže nafúknuť. Jej úlohou je chrániť oblasť hrudníka a krku.
Federácia však uvádza, že môžu existovať výnimky, ak airbag nie je pre športovca vhodný a v dôsledku toho je sloboda pohybu nebezpečne obmedzená.
Nad prípadnou výnimkou zatiaľ neuvažuje Matej Prieložný, ktorého sa ako jediného slovenského reprezentanta týka nové nariadenie.
"Je to v pohode, neobmedzuje ma to pri žiadnom pohybe. Budem s tým jazdiť, ale neviem, či by som si to kúpil, keby to nebolo povinné pre Svetový pohár," povedal pre Sportnet po prvom tréningu.
Výrobcom je talianska spoločnosť Dainese, ktorá bola aj pri hrozivom páde Matthiasa Mayera vo Val Gardene v roku 2015. Ten spadol v rýchlosti 109 km/h a hoci mal na sebe airbag, zlomil si dva hrudné stavce.
VIDEO: Pád Matthiasa Mayera v zjazde vo Val Gardene
Ted Ligety to vtedy označil za experimentovanie s neovereným systémom na ľudských figurínach a Beata Feuza to od nosenia tohto systému odradilo.
"Pre mňa stále neexistuje dôkaz, že táto konštrukcia nás skutočne chráni pred zraneniami," hovoril olympijský víťaz z Pekingu pre denník Blick.
Na druhej strane, spoločnosť sa bránila. Aj na základe lekárskeho posudku tvrdila, že nebyť airbagu, mohli byť následky zranenia horšie.
Nepovinný prvok nosia všetci
Podľa Prieložného je dnes tento systém na odlišnej úrovni. Firma Dainese pracuje s algoritmom, ktorý v okamihu vyhodnocuje nebezpečné situácie.
"Nejde o niečo, čo iba teraz niekto vymyslel. Na airbagu pre lyžiarov sa pracuje roky. Aj tréner Jan Hudec mi hovoril, že sa to nedá porovnať s tým, čo testovali pred piatimi alebo siedmimi rokmi.
Systém, ktorý je v airbagu zabudovaný, vie, kedy spadnete a kedy má vybuchnúť. Napríklad, kamarátka z Česka išla cez hranu lyže, koplo ju, letela nakrivo a vtedy jej airbag vybuchol," hovorí Prieložný.
V januári doplatil na pády v zjazdoch aj prominentný pár svetového lyžovania.