BRATISLAVA. Dvadsiate piate miesto nebolo to, v čo Štefan Svitko na tohtoročnej Rely Dakar dúfal.
Po vlaňajšom druhom mieste chcel potvrdiť, že patrí medzi špičku. Na rely, ktorá sa stala synonymom pre dobrodružnú púť divočinou, sa však boril s množstvom problémov.
„Ešte sa mi to ťažko hodnotí. Na Dakare som mal iné ciele,“ vravel skleslo. „Chcem tento ročník čo najskôr hodiť za hlavu a sústrediť sa na ďalší.“
Na víťaza Sama Sunderlanda stratil 5:17 hodiny. Väčšina z toho sú však penalizácie (4:22 h). Bez nich by obsadil siedme miesto.
Zlodeji vzali aj plyšového medveďa
Na rely musel slovenský pretekár riešiť problémy, ktoré nesúviseli priamo s jazdením.
Najskôr dostal penalizáciu za nepovolené tankovanie, potom mal žalúdočné problémy, ktoré vyústili do toho, že po desiatej etape ho ratovali zdravotníci. Za to neskôr tiež dostal penalizáciu.
A na záver sa dozvedel, že prišiel takmer o všetky cennosti aj osobné veci.
Zlodeji mu vykradli sprievodný karavan. Zobrali nielen notebook, peniaze, náhradné dielce na motorku, ale dokonca aj matrace či plyšového medveďa, ktorého Svitko kúpil pre dcéru. „Neostalo mi vlastne nič,“ povzdychol si.
Na záverečný ceremoniál si musel požičať aj nohavice.
„Bolo toho naozaj veľa a hlavou vám za ten čas prejdú rôzne myšlienky. Ale som rád, že už to mám za sebou a môžem sa pripravovať na ďalší ročník,“ opisoval.
„Viem, že môžem jazdiť s najlepšími vpredu, aj keď sa to tento rok nepodarilo. No stále môžem byť rád, že som sa nezranil.
Napríklad Rakúšan Heinz Kinigardner viedol Dakar štyri razy a musel odstúpiť pre zranenie. Ja som z tých šťastnejších. Bol som trikrát do piateho miesta a verím, že ešte niečo dokážem. Na Dakar sa určite vrátim,“ sľubuje.
Prísne pravidlá
Prvým krízovým momentom bolo, keď v piatej etape odtrhol hadičku k zadnej brzde. Do cieľa ostávalo vyše štyristo kilometrov.
„Ísť bez zadnej brzdy stopäťdesiatkou na motorke je čistá smrť. Vedel som, že naberiem veľkú stratu. V prvom momente som to oplakal. Nakoniec etapu skrátili, takže moja strata aspoň nebola taká veľká, ale na druhý deň som dostal hodinovú penalizáciu za tankovanie paliva na nepovolenom mieste.“
Súťaž sa riadi množstvom pravidiel a ani pretekári neraz nemajú prehľad o všetkých.