BRATISLAVA. V každom športe platí, že skúsenosti sú na nezaplatenie. Je to devíza, ktorá pomáha predísť fiasku a veľký predpoklad na úspech. Táto formulka je pekná, no na Rely Dakar platí tak na polovicu. Je to len predpoklad.
Istoty na slávnej diaľkovej rely nie sú.
Hneď v prvej etape sa o tom presvedčil 14-násobný víťaz Stephane Peterhansel. Polovicu meraného úseku jazdil na čele. Bol len šesť sekúnd za priebežným lídrom.
Lenže prišiel tvrdý náraz a jeho Audi ostalo zrazu len na troch kolesách. Náraz poškodil celé zavesenie ľavého zadného kolesa. Peterhansel stratil viac ako šesť hodín. Poškodený záves mu pomohli opraviť mechanici z podporného kamióna.
„Myslel som si, že to bude v poriadku a v podstate sme prišli o koleso,“ hovoril Peterhansel pre stránku Dakaru.
Favoriti stratili aj hodinu
V pretekoch pokračuje, ale jeho cieľ už bude skôr výsledok v etape a práca na rozvoji nového auta, ktoré Audi na Dakare nasadilo.
Nemecká automobilka poslala na púštne dobrodružstvo elektromobil. Formálne je to však hybrid, keďže každé z trojice elektrických Audi má aj spaľovací motor. V prípade vybitia batérií by totiž autá ostali bez šance etapy dokončiť. Spaľovací motor má v prípade poklesu energie dobíjať batérie.
Už samotný úvod Dakaru bol náročný aj z hľadiska navigácie. Jeden z navigačných bodov ku koncu etapy nevedelo na prvý raz trafiť viacero pretekárov. Mnoho favoritov na tomto mieste stratilo viac ako polhodinu.
„Myslel som, že táto rely sa pre mňa skončila,“ vravel Američan Ricky Brabec. Nabral hodinovú stratu. Ďalší súper Štefana Svitka Toby Price stratil 47 minút.
Svitko mal v nedeľu smolu, keď stratil čas pre pád. V pondelkovej druhej etape však finišoval siedmy a celkovo je na ôsmej priečke.
Takmer sa čelne zrazili
„Taký ťažký štart Dakaru som nezažil. Osemdesiat kilometrov pred cieľom som sa stratil. Motal som sa tam viac ako hodinu a zrejme som ten bod ani nenašiel,“ opisoval český pretekár Zdeněk Tůma.