BRATISLAVA. Dlho do noci ležal Ondřej Klymčiw v utorok bivaku pod autom a opravoval ho. Kým po ôsmich etapách bol so Škodou 130 LR na vedúcej pozícii na Rely Dakar v kategórii Classic, po deviatej sa prepadli.
Dlho sa mu aj s navigátorom Josefom Brožom darilo a mali aj veľké šťastie. V utorok v 9. etape však nabali obrovskú stratu.
„Dnes to nevyšlo. Na dvadsiatom kilometri bol dlhý výjazd a bol mäkký podklad Na prvý raz som to nevyšiel. Hovorím si to nevadí. Zišiel som dole a išiel som znova, už som bol takmer hore, ale ani na druhý raz sa nám to nepodarilo. Na tretí to musíme dať. Nebudeme stresovať, hovoril som si, lenže sme zapadli do jednej jamy,“ opisoval Klymčiw.
Škode nik z jamy nepomohol
Ak by sa pri nich niekto zo súperov pristavil a vytiahol Škodu z jamy, mohli byť prakticky hneď na trati.
„Každého sme skúšali. Nikto nám nezastavil. Nakoniec sme kopali všetkým, čo sme mali - rukami, nohami, vyfúkli sme kolesá až na 0,3 baru a dostali sme sa odtiaľ,“ hovoril Klymčiw.
Auto vyhrabávali tamer pol hodinu.
Keďže kategória Classic sa hodnotí na základe jazdy vyrovnanosti, už toto je veľká strata a česká posádka sa snažila deficit dohnať.
Neskôr však trafil Klymčiw kameň a poškodil záves predného kolesa. Etapu sa mu podarilo dokončiť, no dostal v nej veľkú porciu trestných bodov a v celkovom poradí sa z prvého miesta prepadol na jedenáste.
„Ako sme išli do bivaku pískali nám gumy, ako sme mali kolesá ohnuté proti sebe. Doteraz sme mali asi 500 bodov (za 8 etáp) a dnes sme dostali asi 1500,“ opisoval na yotube pre českého novinára Miloslava Janáčka. Priznal, že si aj poplakal.
„Desať rokov hovorím o tom, že si z Dakaru chcem niečo doviezť a neberiem nejaké čiastkové poradie. Chcel som výsledok v celkovom.“
Škodovka tak v priebehu jedného dňa prišla o šancu na celkové víťazstvo.
„V tejto chvíli už je výsledok druhoradý. Veľa ľudí mi písalo, ako nám držia palce a ako nás podporujú. V podstate to robíme pre ľudí z Centra Paraple. Takže sa cítime ako víťazi. Nakoniec je to dobré. Robíme, čo sa dá,“ doplnil. Počas Dakaru sa snaží vyzbierať milión českých korún pre centrum, ktoré pomáha ľuďom ochrnutým v dôsledku úrazov.
Klymčiw ako prvý dotiahol Škodu na Rely Dakar. V tomto roku s rovnakým modelom 130 LR štartuje už štvrtý raz. Jeho najlepším umiestnením je 14. priečka v celkovom poradí kategórie Classic z roku 2022.
V kategórii Classic štartujú v podstate veterány. Merané úseky tejto kategórie sú o niečo jednoduchšie. Meranými úsekmi musia prechádzať vyrovnanou jazdou. Nesmú ísť rýchlejšie ani pomalšie. Za časový odstup získavajú trestné body. V kategórii však štartujú autá, ktoré vznikli pre jazdu v teréne ako sú Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero a ďalšie.
Svitko spomalil, musel šetriť motorku
Štefan Svitko jazdil v 10. etape opatrnejšie a na medzičasoch mal od začiatky vyššiu stratu. V cieli obsadil 22. priečku so stratou 15 minút na Rickyho Brabca.
Keďže sú však v celkovom poradí veľké odstupy, udržal si 9. miesto.
Michal Michek na 10. mieste sa k nemu síce priblížil, no stále na Svitka stráca 50 minút.
„Etapa bola ľahučká, ale navigačne náročná. Dohodli sme sa s chalanmi, že treba šetriť materiál, pretože kolesá všetky, ktoré sme mali som rozbil, k tomu dva kryty pod motor, trochu aj výfuk. Dnes mi to aj vyhovovalo," vysvetľoval 22. miesto Svitko na sociálnych sieťach.
„Dôležité je, že som na 9. mieste a mám dostatočný náskok pred desiatym v poradí."
Prvú priečku si udržal Ricky Brabec. Pred Rossom Branchom vedie o 10 minút.
„Dal som do toho všetko, ale urobil som zopár hlúpych chýb. Niečo som stratil, ale celkovo to nebol zlý deň. Ricky posunul náročnosť vyššie a darí sa mu. Bude náročné zmazať túto stratu, ale máme pred sebou ešte jednu dlhú etapu. Nikdy nesmiete prestať veriť,“ hovoril v cieli Ross Branch.
Juraj Varga si stabilnými výkonmi poisťuje 3. priečku v celkovom poradí. Ak sa mu podarí zvládnuť aj posledné dve etapy, stane sa len druhým slovenským pretekárom, ktorý si vybojoval pódiové umiestnenie na Dakare. Pred ním to dokázal Štefan Svitko (v roku 2016 – 2. miesto).
Napínavá situácia je v kategórii automobilov. Po maratónskej etape mal Carlos Sainz solídny polhodinový náskok. Ten sa mu však postupne rozplýva.
Carlos Sainz na Rely Dakar. (Autor: Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool)
V stredu mal Sainz niekoľko defektov a musel čakať na tímových kolegov, pretože sa mu nahradné pneumatiky minuli.
"Stratili sme 7 - 8 minút, pretože už som nemal náhradnú pneumatiku a musel som počkať na kolegov," hovoril Sainz v cieli.
V stredu sa jeho náskok na čele scvrkol už na 13 minút. Je to rozdiel, ktorý sa dá veľmi ľahko zmazať.
Sainz je veteránom a štvornásobným víťazom Dakaru, Loeb je zase 9-násobným majstrom sveta z MS v rely, ale na Dakare má len etapové úspechy. Vo štvrtok bude musieť útočiť, ak chce zdolať Španiela.