BRATISLAVA. Niekedy sa vám pri pohľade na profil etapy Tour de France môže vybaviť vylámaný list pílky. Taký riadne opotrebovaný, ktorý už o niekoľko zubov prišiel.
Stúpania sú terénom, ktorý prináša najvzrušujúcejšie dianie. Jazdi sa trápia, bojujú, v zjazdoch zase neraz riskujú a idú na hranu, aby získali, čo najviac času.
Jednotlivé stúpania majú pri sebe číselné označenie a spadajú do niektorej kategórie. Na ich vrchole získajú tí najrýchlejší body do súťaže o najlepšieho vrchára.
Kým na vrchole najnáročnejších stúpaní Hors categorie získa prvý pretekár 20 bodov, na vrchole stúpania štvrtej kategórie je k dispozícii jeden bodík.
Na trase Tour je zaradených do niektorej kategórie okolo 70 stúpaní. Lenže kto a ako rozhodne, čo je najvyššia kategória HC, čo je jednotka a čo trojka?
Rozhodoval zaradený prevodový stupeň?
Niekedy sa javí, že by človek mohol argumentovať, že toto je na prvú kategóriu príliš krátke stúpanie a iný kopec za rovnaký počet bodov bol oveľa náročnejší.
Na Tour de France už roky koluje legenda, že o kategóriách rozhoduje legendárne auto Citroën 2CV. Prezývali ho kačica.
Auto malo pôvodne motor s objemom 375 centimetrov kubických a výkon deväť koní. Jeho maximálna rýchlosť bola 60 km/h a majitelia žartovali, že na maximálnu rýchlosť zrýchli za 24 hodín.
Auto bolo nesmierne populárne. Vyrábalo sa 42 rokov a predalo sa viac ako deväť miliónov kusov. Prečo práve toto auto?
Podľa legendy bolo rozhodujúce s akým zaradeným rýchlostným stupňom dokáže auto prejsť stúpanie, do tej kategórie bude patriť.
Ak ho prešlo na štvorke, tak to bol najľahší kopec zo 4. kategórie, tretí stupeň znamenal náročnejšiu 3. kategóriu, atď.
Ako sa kratší kopec dostane do prvej kategórie?