LOS ANGELES. Federálni vyšetrovatelia by v utorok mali zverejniť dlho očakávanú správu o pravdepodobnej príčine pádu vrtuľníka Sikorsky S-76, pri ktorom v januári 2020 zahynulo všetkých deväť osôb na palube vrátane legendárneho basketbalistu Kobeho Bryanta a jeho dcéry Gianny.
"Myslím si, že nás sleduje celý svet, keďže šlo aj o Kobeho," uviedol expert Ed Coleman, ktorý je súčasťou vyšetrovacieho tímu a pracuje ako univerzitný profesor v oblasti vedeckej bezpečnosti.
Spomenutý incident sa udial 26. januára 2020 neďaleko Los Angeles počas hustej hmly.
Vdova po Bryantovi z tragédie obviňuje pilota Aru Zobayana, pilotov brat neobvinil Bryanta, no tvrdí, že slávny basketbalista vedel o rizikách. Spoločnosti, ktoré prevádzkujú lety vrtuľníkmi, tvrdia, že za nešťastie môžu letoví kontrolóri.
Podľa vyšetrovateľov Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB) po preskúmaní vraku nič nenaznačuje, že by mal stroj technické problémy. NTSB by v utorok mala prezentovať návrhy opatrení, ktoré by mali zabrániť podobným incidentom v budúcnosti.
NTSB však nemá páky na to, aby boli tieto odporúčania aj prijaté, tie musia aplikovať príslušné orgány. Jedným z takých odporúčaní by mala byť povinnosť inštalovať do všetkých helikoptér systém na varovanie pred prekážkou v podobe zemského povrchu.
Takýto systém je aktuálne povinný len v strojoch, ktoré zabezpečujú zdravotnícku službu. Systém stojí približne 35-tisíc USD a jeho obsluha si vyžaduje špeciálny tréning.
Podľa odborníkov však povinnosť aplikácie takého systému problém úplne nevyrieši. V kopcovitom teréne by totiž jeho signalizácia vo väčšine prípadov len rušila pilotov bez reálneho osohu, piloti by časom dokonca mohli varovania vedome ignorovať. A to odborníci považujú za veľké riziko.
Celý prípad sprevádza séria žalôb, ktoré v budúcnosti môže rozuzliť práve utorkový verdikt vyšetrovateľov.