Kedysi snívali o klimatizácii a bezpečnostných pásoch. Dvaja šampióni na Dakare spoja sily

Sam Sunderland a Toby Price budú na Rely Dakar súťažiť v kategórii automobilov.
Sam Sunderland a Toby Price budú na Rely Dakar súťažiť v kategórii automobilov. (Autor: Toby Price Racing)
Miloslav Šebela|1. jan 2025 o 10:00

Štefan Svitko bude mať o dvoch silných súperov menej.

BRATISLAVA. Roky boli súpermi hoci jazdili vo farbách toho istého továrenského tímu. Na pretekoch medzi sebou súperili.

Toby Price aj Sam Sunderland dosiahli v rely súťažiach to najviac, čo sa dá. Každý má doma dve víťazné trofeje zo slávnej Rely Dakar. Obaja zvíťazili v kategórii motoriek. 

Austrálčan Price v 2016 a 2019, Brit Sunderland v 2017 a 2022. Spolu majú na konte aj 24 víťazných etáp. V rely si vybudovali veľký rešpekt. 

Jeden dostal padáka, druhý chcel skončiť

Brit tento rok oznámil, že svoju kariéru na motorke končí a na Dakar sa už na dvoch kolesách nevráti. Priceovi zase továrenský tím nepredĺžil zmluvu ostal bez kontraktu. 

„Ale cítil som, že som stále vo výbornej forme a mám možnosť bojovať o víťazstvo, najmä na Dakare. Bolo mi ľúto, že o možnosť súťažiť v roku 2025 prídem,“ opisoval Price ako sa cítil.

Ani jeden z nich si však nevedel predstaviť, že by mali sledovať slávnu rely už len ako diváci. Bolo to pre nich zvláštne. Keďže boli obaja na tom rovnako o svojej situácii ale aj o vášni sa rozprávali. Rozhodli sa, že spoja sily a na Rely Dakar sa vrátia, ale už ako spolujazdci a členovia jednej posádky. 

Kvôli tomu vymenili dve kolesá za štyri a na púštnej rely budú súťažiť v kategórii automobilov. 

Svoje plány prvý raz oznámili v októbri. 

„S radosťou oznamujem, že v roku 2025 budeme s Priceom pretekať na Dakare za volantom Toyoty! Ťažko tomu uveriť,“ ohlásil vtedy Sunderland. 

„Spomínam si, keď sme po jednej ťažkej etape sedeli spolu v karavane a hovorili si, aké by bolo fantastické sedieť v aute so zapnutým bezpečnostným pásom a klimatizáciou. Bolo to až nepredstaviteľné. Ale s vekom už potrebujete viac pohodlia,“ žartoval Price.

Prvý spoločný štart až na Dakare

Keďže prestupujú do novej kategórie, čakalo ich veľa práce a príprav. Na Dakar sa pripravovali od marca. Nanovo si museli rozdeliť aj úlohy. Doteraz bol každý z nich jazdcom aj navigátorom. V aute však bude vodičom Price a Sunderland bude navigovať. 

„Verím v Tobyho schopnosti a rovnako si verím v navigovaní. Niečo mi vraví, že máme na skvelý výsledok, ale zatiaľ by som nerád hovoril o tom, kam mierime,“ priznal Sunderland. 

„Myslím, že je našou výhodou, že sa dvaja motorkári stretnú v aute. Budeme zrejme robiť chyby a niekedy nepôjde všetko podľa plánu, ale v etapách budeme mať pred sebou už prvé stopy po motorkároch a prvých autách, takže keď sa do toho dostaneme, bude to fajn,“ doplnil ho Price. 

VIDEO: Rely Dakar 2025

Pre oboch to bude nová skúsenosť. Spolu ešte nesúťažili, hoci obaja v tejto sezóne už v novej kategórii štartovali. Price na pretekoch Baja California (po technických problémoch odstúpil) a Sunderland ako navigátor Hannesa Kinigardnera na Baja Dubaj.

Ako sa im bude dariť na Dakare, ťažko odhadnúť. Obaja sú víťazi, majú víťaznú mentalitu a mnoho skúseností. 

Na druhej strane však prechádzajú do úplne novej kategórie a budú čeliť novým problémom, ktoré nepoznali. 

Do boja o titul idú nové tímy

Vyhrať púštnu rely na motorke aj na aute sa podarilo doteraz trom pretekárom: Stéphanovi Peterhanselovi, Hubertovi Auriolovi a Nanimu Romovi. 

„Ja si myslím, že budú veľmi rýchli. Veď spolu majú štyri víťazstvá na Dakare. Určite budú úspešní,“ predpovedá Nani Roma. 

Konkurencia v kategórii automobilov je na Dakare vždy široká. Tento rok však prináša viacero zmien a na tom môžu získať aj Price so Sunderlandom, či iní menej známi pretekári. 

Na Dakare nebude štartovať továrenský tím Audi, ktorý v januári zvíťazil a obhajca trofeje Carlos Sainz prechádza do tímu Ford. 

Rovnako dvojica veľkých favoritov Sebastien Loeb a Nasser Al Attijah nastúpia v úplne novom aute. Premiérovo totiž súťažný špeciál na rely postavila Dacia. Rumunská automobilka má vysoké ambície a chce bojovať o víťazstvo, či sa to môže podariť v prvom roku, je však veľmi otázne.

Práve tieto zmeny môžu v kategórii priniesť zvraty a dať šancu iným posádkam. Price so Sunderlandom budú štartovať na Toyote v rámci tímu Overdrive Racing, ktorý má z posledných dvoch ročníkov druhú priečku v celkovom poradí  

Trasa Dakaru povedie tento rok znovu celá v Saudskej Arábii. Prológ absolvujú pretekári 3. januára.

Jedna z najnáročnejších skúšok, ktorá môže výrazne preriediť štartové pole ich čaká už 5. a 6. januára. Hneď v druhá etapa je totiž Crono 48 h. Je to etapa, ktorá je natiahnutá na dva celé dni a pretekárov čaká vyše tisíc kilometrov.

Vlani túto etapu absolvovali v púšti, kde technika až toľko netrpela. Tento rok ich však čakajú zradné kamenné polia. Veľké rozdiely v celkovom poradí tak môžu byť na Dakare už po pár dňoch. 

Na Dakare bude štartovať menej slovenských pretekárov. Po tom čo organizátori bez náhrady zrušili kategóriu štvorkoliek prišiel o šancu obhájiť 3. priečku Juraj Varga. 

Štefan Svitko je už ostrieľaný veterán. Na Dakare štartuje po šestnásty raz a jeho cieľom je znovu boj o najlepšiu desiatku. 

V súťaži veteránov sa predstaví s Mitsubishi Pajero Juraj Ulrich s Ľubošom Schwarzbacherom. 

Nachádzate sa tu:
Domov»Ďalšie športy»Motorizmus»Kedysi snívali o klimatizácii a bezpečnostných pásoch. Dvaja šampióni na Dakare spoja sily