BRATISLAVA. Skôr výnimočne sa stane, že by sa cyklistický tím dobrovoľne chválil a vystavoval na obdiv vymoženosť, s pomocou ktorej chce zdolať súperov. Inovácie skôr taja, aby si uchovali náskok, čo najdlhšie.
Tím Visma Lease a Bike však prišiel na tohtoročnú Tour de France 2024 s vanom, ktorý ukazuje všetkým novinárom a doslova ho promuje.
V dodávke, v akej vám kuriér bežne privezie zásielku, je však ukryté riadiace centrum plné modernej techniky na analýzu dát počas pretekov od zmien počasia po detailné informácie o priebehu pretekov.
Aj toto je jeden z nástrojov, ktorý má pomôcť tímu k úspechu.
„Sme veľmi radi, že sa nám s našimi partnermi pre inovácie podarilo vyvinúť kontrolné centrum, ktoré nám umožňuje zbierať a analyzovať ešte viac údajov a získať lepší prehľad o pretekoch," vysvetľoval pre cyclingnews Mathieu Heijboer.
„To nám umožní podporovať športových riaditeľov v autách a pomáhať im rýchlejšie prijímať čo najlepšie taktické rozhodnutia."
Pohľad do vnútra kontolného centra tímu Visma. (Autor: Visma Lease a Bike)
UCI si chce novinku preveriť
Život športového riaditeľa na súťaži je niekedy organizovaný chaos. Za volantom sprievodného vozidla sa musí sústrediť v prvom rade na šoférovanie.
Okrem toho sleduje priebeh etapy na obrazovke, počúva pokyny vo vysielačke od organizátorov, komunikuje s jazdcami, podáva im cez okno fľaše s vodou alebo športové gély. V pretekoch rieši všetky problémy.
Navyše v aute sa stáva, že dochádza k výpadkom signálu a aj športoví riaditelia niekedy nevidia, ako sa preteky na čele vyvíjajú. Zozadu prakticky nemusia vidieť, kto sa dostal do úniku prípadne či došlo k nejakému pádu.
V cieli druhej etapy na Tour de France priznali zlyhanie v tíme Red Bull Bora Hansgrohe, kedy im v závere vypadol signál a nevedeli, kde sa nachádza Primož Roglič v momente, keď zaútočil Tadej Pogačar spolu s Jonasom Vingegaardom.
Roglič v etape stratil na svojich súperov 21 sekúnd.
Tímy by radi podobné situácie vymazali. Holandský tím Visma sa pred Tour pochválil vymoženosťou, ktorá by mala pomôcť podobným situáciám predchádzať.
Zriadili si akési riadiace centrum, kde majú športoví riaditelia výborný prehľad o tom, čo sa v pretekoch práve deje.
Keď holandský tím prezentoval túto novinku, Medzinárodná cyklistická únia vydala vyhlásenie, že bude toto kontrolné centrum preverovať, či neporušuje pravidlá najmä pokiaľ ide o zaznamenávanie a prenos údajov počas pretekov.
Dnes nie je problém zaznamenávať naživo viacero údajov o výkone cyklistov. Nie všetky však môžu byť prenášané.
Napríklad medzi dostupné údaje patria – poloha jazdca, jeho rýchlosť a výkon.
Naopak fyziologické údaje, napríklad tepová frekvencia, môže počas pretekov sledovať len samotný pretekár. Iné - týkajúce sa laktátu či hladiny glukózy v krvi by nemal mať k dispozícii počas pretekov ani sám cyklista.
UCI teraz preveruje, či Visma nepracuje aj s prenosom údajov, ktoré by nemala mať k dispozícii. Cyklistická únia tieto obmedzenia zaviedla, aby sa v pretekoch zachoval aj moment prekvapenia.
Ak by jazdci aj športoví riaditelia presne poznali potenciál, vedeli by výkon efektívne dávkovať. Jeho kontrolou a plánovaním by preteky boli dopredu čitateľné.
Trénovali program, aby sledoval Pogačara
Manažér Visma Richard Plugge tvrdí, že pri tvorbe kontrolného centra pracovali len s verejne dostupnými informáciami.
„Žiadnym spôsobom nejdeme do neregulovaných oblastí. Našim cieľom je, aby sa zvýšila bezpečnosť našich lídrov,“ reagoval Plugge pre wielerflits.nl.
V akomsi riadiacom centre má dvojica šéfov ideálny prehľad o tom, čo sa odohráva v pelotóne. Pred sebou majú 6 obrazoviek. Na nich sledujú všetky dostupné zábery z pretekov. Nielen živý prenos, ale aj zábery z helikoptéry a zábery z motoriek.
Okrem prenosu sledujú šéfovia tímu aj predpoveď počasia, štatistiky v online prenose o pretekároch či trate, ďalej posty na sociálnej sieti X.
Na to, aby šéfovia vedeli prijať dobré rozhodnutia, musia vedieť, kde sa pohybujú ich pretekári a kde je konkurencia. Dôležitou inováciou, ktorú má Visma k dispozícii je program, ktorý dokáže na základe záberov identifikovať jazdcov jednotlivých tímov zo záberov v priamom prenose.
Základom modelu je identifikovať počet jazdcov jednotlivých tímov v skupine. Podľa televízie NBC však Visma využila umelú inteligenciu.
Program sa naučil identifikovať aj najväčšieho súpera pre lídra tímu z posledných sezón – Tadeja Pogačara. Aj zo vzdialeného záberu by mal vedieť program presne určiť, ktorý jazdec je Pogačar.
A to aj vtedy, kedy bude mať na sebe klasický tímový dres a nebude v drese lídra ako to bolo v pondelok v tretej etape.
Tímu to pomôže lepšie reagovať a dokáže zistiť, či má Pogačar problémy, alebo naopak práve sa pripravuje zaútočiť.
Aj iné tímy angažujú konzultantov
Ďalšou inováciou je využívanie aplikácie Veloviewer spolu s časovačom na čo najpresnejšie stanovenie odstupov medzi skupinami.
Grafika, ktorú ponúkajú počas priamych prenosov televízie nie sú vždy presné a niekedy sa údaje výrazne líšia. Nesprávny údaj v odstupe môže viesť k zlým rozhodnutiam a pretekárov to môže stáť víťazstvo v etape.
Riadiace centrum má spojenie so športovými riaditeľmi v autách a môže im tieto informácie posúvať.
Podľa niektorých kritikov sa cyklistika týmto krokom iba viac priblíži k elektronickej hre a cyklisti sa stanú postavičkami v rukách ľudí, ktorí sedia pred obrazovkou.
Ukazuje sa, že akési poradenstvo a koučovanie z priameho prenosu bude v cyklistike trendom. Človek, ktorý nie je priamo v konvoji za pelotónom, môže mať vďaka prenosu či ďalším dátam lepší prehľad o tom, čo sa deje a ako na to reagovať.
„Mnoho tímov bude mať podľa mňa človeka pred televíziou a tí budú v spojení so športovými riaditeľmi. Ak niečo postrehnú, čo športoví riaditelia v aute nemôžu vidieť, tak im to oznámi.
A náš koncept (s kontrolným centrom- pozn.) sa od neho nelíši. My sme sa len snažili prepojiť všetko na jedno miesto," vysvetlil Heijboer.
Tím Visma obhajuje na Tour vlaňajšie prvenstvo. Pred pretekmi však vzhľadom na vážne zranenia Jonasa Vingegaarda z pretekov Okolo Baskicka o treťom titule nehovorili.
Dán sa v prvých etapách dokázal držať Pogačara a nezaostáva za ním.
„Je náročné odštartovať preteky bez toho, aby ste vedeli, ako na tom ste. Pripravoval som sa poldruhého mesiaca a pochyboval som o sebe.
Naozaj to bolo tak. Ale teraz môžem povedať, že som späť a verím, že ma čakajú tri dobré týždne,“ vravel Vingegaard po druhej etape.