V čase, keď čoraz viac prémiového športového obsahu nakupujú súkromné stanice, alebo mobilní operatóri, spúšťa RTVS svoj športový kanál. "Máme jednoznačne najviac atraktívnych športových vysielacích práv na Slovensku na najbližšie roky," vraví riaditeľ sekcie športu RTVS MATEJ HAJKO.
Začnem otázkou, ktorú si v minulých dňoch kládlo mnoho slovenských športových fanúšikov. Prečo na RTVS už nemôžu sledovať každé preteky Petry Vlhovej?
Dôvodom je, že v prípade vysielacích práv sa nekupujú preteky Petry Vlhovej. V porovnaní s minulosťou sa nič sa nezmenilo. Svetový pohár v lyžovaní sa vždy kupoval od viacerých držiteľov licencie, a to minimálne dvoch. Akurát na Slovensku okrem RTVS oň doteraz nik neprejavil záujem, preto ľudia vnímali ako samozrejmosť, že tie preteky vysielala RTVS.
Máme otvorený trh, po ktorom sme hádam všetci volali, ale z toho plynú niekedy aj veci, že si zhodou okolností preteky Petry Vlhovej nemôžu pozrieť úplne všetci. Lyžovanie je na Slovensku teraz prémiový obsah.
Ako sa obchoduje s vysielacími právami na preteky Svetového pohára v zjazdovom lyžovaní?
Každý organizátor, keby chcel, tak obchoduje vysielacie práva sám, čo je však nezmysel. Namiesto toho fungujú veľkí hráči, ktorí si odhryznú najväčší kus z trhového koláča, v tomto prípade Európska vysielacia únia (EBU) a spoločnosť Infront. Tie ponúkajú ďalej vysielacie práva prostredníctvom svojich lokálnych distribútorov. V prípade pretekov, ktoré zastrešuje EBU, máme predkupné právo, ale to neznamená, že ich automaticky aj dostaneme. Tiež sa tu uplatňuje tvrdý obchodný model.
Takže RTVS vysiela preteky, ktoré sa konajú v Rakúsku a Švajčiarsku, ale nie ostatné, ktoré sa ocitli v balíku okrem iného aj s majstrovstvami sveta v hokeji.
O tomto obrovskom balíku sme rokovali s držiteľom práv vyše roka, ale jednoducho sme sa už nevedeli dostať na sumy, ktoré by boli schopné prebiť konkurenčnú ponuku.
Prečo Európska vysielacia únia, ktorej členom je aj RTVS, už nemá na trhu s vysielacími právami takú silnú pozíciu, ako pred rokmi?
EBU je silná len do tej miery, aké sú silné verejnoprávne inštitúcie, ktoré reprezentuje. Na základe toho sa môže uchádzať o vysielacie práva a podľa toho balík získa alebo nie.
Ak stráca pozíciu, tak preto, že ju strácajú verejnoprávne médiá. Tie majú totiž limitované možnosti. Športový produkt má ako jediný silu momentu. Film si dnes už každý pozrie vtedy, keď chce, ale sledovať hokejový zápas chcete v momente, keď sa hrá, nie o hodinu neskôr. Preto sa šport zrazu stal lákadlom aj pre takých hráčov na televíznom trhu, ktorí oň doteraz neprejavili záujem. A nie sú to len súkromné televízne spoločnosti, ale napríklad aj mobilní operátori alebo streamovacie spoločnosti.
Ako vyzerajú jednotlivé tendre na nákup vysielacích práv športových súťaží?
Je to veľmi individuálne, neexistuje na to jednotný manuál. Každá spoločnosť, ktorá obchoduje s vysielacími právami, má vlastné pravidlá.
Rozhoduje vždy len cena, alebo vstupujú do hry aj iné faktory?
Toto sa zásadne zmenilo tendrom na vysielacie práva Ligy majstrov, ktorý bol pred štyrmi rokmi.