BRATISLAVA. Prvý z favoritov Tour de France 2024 musí z boja odstúpiť. Slovinský cyklista Primož Roglič neodštartuje v piatok v 13. etape.
Informoval o tom tím Red Bull Bora Hansgrohe. "Primož ráno podstúpil opätovne detailné vyšetrenie našim tímom zdravotníkov a rozhodli sa, že nebude štartovať, aby sa sústredil na ďalšie ciele," uviedol tím.
Roglič mal veľkú smolu. Vo štvrtok doplatil na pád Alexeja Lucenka, ktorý zavadil o vyvýšený ostrovček na ceste a následne spadol. Roglič sa mu nedokázal vyhnúť, preletel cez neho a vo veľkej rýchlosti spadol na pravé rameno.
Spadne aj 4-krát za sezónu
Etapu dokončil s vyše dvojminútovou stratou a v celkovom poradí sa prepadol zo štvrtého na šieste miesto. Kľúčové však je, že jeho strata narástla na vyše štyri minúty a šanca na dobrý výsledok bola minimálna.
„Celková nálada v tíme je depresívna. Mali sme veľké ambície a teraz mal za dva dni dva pády. Pád v stredu nebol taký vážny, ale dnes to bolo oveľa horšie,“ vravel športový riaditeľ Rolf Aldag pre médiá ešte vo štvrtok.
„Primož má veľkú ranu, prišiel o veľa kože a poranil si pravé rameno. Športový rozmer v tejto chvíli nie je dôležitý. Je to o Primožovi a jeho zdraví. Do prípravy na tieto preteky investoval veľmi veľa,“ doplnil.
Roglič nedokončil posledné tri Tour de France, zakaždým skončil po páde a po páde odstúpil aj z Vuelty v roku 2022.
S cyklistikou začínal veľmi neskoro, keďže ako junior súťažil v skokoch na lyžiach, a nikdy nevynikal v tehcnike jazdy. Problémy s pohybovaním v pelotóne a s pádmi má dlhodobo problém.
Podľa portálu procyclingstats má Roglič pád každých 18 súťažných dní, čo je 4 až 5-krát za sezónu. Pre porovnanie Jonas Vinegaard každých 60 súťažných dní.
V tomto prípade však skončil na zemi nezavinene.
Obrubník nebol označený
Aldag po páde nekritizoval organizátorov Tour za to, že obrubník, ktorý oddeľoval jazdné pruhy, nebol dostatočne označený.
„Nemôžete ich viniť za všetko. Táto infraštruktúra na ceste chráni ľudí 364 dní v roku, ale rozhodne neochraňuje cyklistov v závere etapy. To vieme, ale rovnako vieme, že na konci takejto etapy sú všetci unavení. Aj toto je bohužiaľ súčasťou cyklistiky,“ vravel Aldag.
Naopak Wout van Aert či športový riaditeľ tímu Visma Merijn Zeeman sa na stranu organizátorov vyjadrili kriticky, pretože nebezpečné miesto nebolo dostatočne označené. Navyše to bolo v závere etapy.
Niektoré ostrovčeky v etapách sú slabo značené. Organizátori využívajú 9 komisárov, ktorí pred niektorými prekážkami stoja a upozorňujú na nich.
Lenže nie je to vo všetkých prípadoch. Jeden neoznačený ostrovček len veľmi tesne minul Tadej Pogačar a veľa nechýbalo k tomu, aby spadol aj on a pád na podobnej prekážke mal aj Christophe Laporte.
Športový riaditeľ Tour Thierry Gouvenou argumentuje, že aj tímy samotné detailne mapujú etapu. „Každý tím má vpredu auto, ktoré ide pred pelotónom, takže všetci o tomto vedia. Bohužiaľ, nevieme sa týmto situáciám vyhnúť,“ tvrdil pre Sporza Gouvenou.
Podľa neho by odstránenie obrubníka z cesty stálo vyše 100-tisíc eur. Prečo však pre dním nestál komisár, ktorý by naňho upozornil pretekárov, nevedel vysvetliť.
Najlepším výsledkom Rogliča na Tour zostáva 2. priečka z roku 2020. Vtedy naposledy Tour dokončil. Víťazstvo na najslávnejších pretekoch ostáva jeho posledným cieľom. Má 34 rokov, vyhral talianske Giro aj španielsku Vueltu a dosiahol víťazstvá na väčšine týždňových etapových pretekov.
Kvôli tomu aby mohol byť jasným lídrom na Tour odišiel vlani z tímu Visma do Red Bullu. Teraz sa mu ďalší pokus o získanie žltého dresu nevydaril. Budúci rok bude mať zrejme poslednú možnosť.
Tím Red Bull už prišiel na Tour rovnako pre zranenie o Alexandra Vlasova. Najlepším jazdcom tímu v celkovom poradí je Jai Hindley na 19. mieste.
Tím Red Bull v správe uviedol, že Roglič sa sústredí na ďalšie ciele, no v tejto chvíli nie je jasné, aké to sú.
Nedávno oznámil, že na olympijských hrách v Paríži nebude obhajovať zlatú medailu. Zatiaľ nemá stanovený žiadny ďalší súťažný program. Nie je vylúčené, že sa postaví na štart Vuelty, ktorú dokázal už trikrát vyhrať.