Najdrahší je v cene dobrého auta. Akú hodnotu majú bicykle na Tour de France?

Tadej Pogačar (vľavo) a Jonathan Milan počas Tour de France 2025.

Najdrahší je v cene dobrého auta. Akú hodnotu majú bicykle na Tour de France?

Tadej Pogačar (vľavo) a Jonathan Milan počas Tour de France 2025. (Autor: TASR/AP)
Tadej Pogačar (vľavo) a Jonathan Milan počas Tour de France 2025.
Tadej Pogačar (vľavo) a Jonathan Milan počas Tour de France 2025. (Autor: TASR/AP)
Martin Turčin|16. júl 2025 o 12:00

Prehľad bicyklov v pelotóne najslávnejších pretekov.

PARÍŽ. Keď najlepší cyklisti sveta vyhrajú prestížne preteky či zlatú medailu, častokrát dvíhajú nad hlavu svoj bicykel. 

Aj keď si výhru zabezpečili zväčša vďaka svojmu telu, toto gesto je akési symbolické poďakovanie „stroju", ktorý ich dokázal dostať na samotný vrchol, do cyklistickej histórie. 

Aj najslávnejší podnik - Tour de France - už dávno nie je len o silných nohách. Dnes rozhodujú sekundy získané aj vďaka technike, aerodynamike a nespočetným množstvom údajov.

Za viac ako 100 rokov pretekania na francúzskych cestách sa bicykel zmenil z neskrotného nástroja na inteligentný systém.

Bicykel už nie je len rám na kolesách. Je to predĺženie cyklistu, ktorý už nebojuje len s kopcami, ale aj s číslami.

Z oceľovej ťarchy až po stroje z laboratória

Keď Eddy Merckx v 70. rokoch drvil konkurenciu na Tour de France, jeho bicykel bol síce špičkou svojej doby, no v porovnaní so súčasnými strojmi pôsobí ako relikvia z múzea. 

Pelotón v tých časoch jazdil na bicykloch, ktoré by dnes nesplnili ani tréningové štandardy World Tour tímov. 

Rám bol z ocele, vážil cez 10 kilogramov a celý bicykel bol postavený ručne, často na mieru. Radenie? Žiadne elektronické páčky, len mechanické prehadzovačky ovládané z rámovej trubky. Dnes niečo nepredstaviteľné.

O komforte v kopcoch nemohla byť reč, všetko sa šlo na „silu“ a vyhrával ten, kto mal najväčšiu výdrž. 

Galuskové kolesá boli úzke, brzdný výkon klasických čeľusťových bŕzd mizerný. Sedlo kožené, predstavec krátky a riadidlá hlboko prehnuté.

Aerodynamika bola viac o prirodzenom postoji než o technologických výpočtoch. Z výbavy chýbali wattmetre, cyklopočítače, rádiá či funkčné prilby. Jazdci často nosili len šiltovky alebo na hlave nemali vôbec nič. 

Až na prelome milénia sa jazdci ako Lance Armstrong ocitli v úplne inej technologickej ére. Uhlíkové rámy začali nahrádzať hliník a oceľ, váha bicyklov klesla na hranicu 7 až 8 kilogramov.

Prilby sa stali povinnou výbavou, časovkárske špeciály získavali futuristické tvary a aerodynamika sa dostala do popredia.

Bicykle začínali byť výsledkom vedeckého výskumu. Najbohatšie tímy začali používať veterné tunely, analyzovať posed a testovali všetko od prilieb až po ponožky.

Do hry vstupovali prvé merania výkonu (wattmetre), no predovšetkým sa začala systematická práca s tepovou frekvenciou, tréningovými zónami a výživou.

Dnes sa preteky neodohrávajú len na cestách, ale aj v laboratóriách. Jazdci jazdia na bicykloch, ktoré sú výsledkom tisícok hodín testovania vo veterných tuneloch.

Rámy sú kompletne z karbónu, s váhou na hranici povoleného minima UCI – 6,8 kg. Brzdy? Výhradne kotúčové. Radenie? Plne elektronické a bezdrôtové.

Každý komponent – od plášťov cez sedlo až po fľašu na vodu – je navrhnutý s ohľadom na aerodynamiku a úsporu wattov. 

Belgičan Remco Evenepoel počas časovky na Tour de France 2025.
Belgičan Remco Evenepoel počas časovky na Tour de France 2025. (Autor: TASR/AP)

Jazdci majú na riadidlách integrované cyklopočítače s údajmi o výkone, tepe, kadencii či nadmorskej výške. Tréningové dáta sa analyzujú pomocou algoritmov, ktoré vyhodnocujú formu a únavu.

Prilby sú aerodynamické, oblečenie má protišmykové panely a špeciálne kombinézy sa používajú už aj v horských etapách, nielen v časovkách.

Bicykel alebo nové auto? 

Cyklisti a ich bicykle sú, obzvlášť počas Tour de France, stelesnením výkonu, presnosti a prestíže. Zatiaľ čo jazdci sú hviezdami pretekov, vybavenie pod nimi je čoraz viac ukážkou najmodernejšieho inžinierstva. 

Koľko stojí bicykel, na ktorom jazdia pretekári počas Tour de France? 

Ak by ste si chceli zadovážiť rovnaký bicykel ako má Tadej Pogačar či Jonas Vingegaard, pripravte si poriadny obnos peňazí v rozmedzí od 8 až po približne 20-tisíc eur. 

Úplne identický stroj si nebudete vedieť kúpiť v dôsledku toho, že profesionálni pretekári majú svoje bicykle upravené na mieru a komponenty na nich sú častokrát vyrobené v 3D tlačiarni, čo celkovú hodnotu ešte zvyšuje. 

Určiť tak s presnosťou najlacnejší, ale aj najdrahší bicykel je preto veľmi náročné. Medzi tie „lacnejšie" patria Van Rysel RCR-F Pro Dura-Ace Team Edition (Decathlon AG2R La Mondiale), Cube Litening C:68X SLT (Intermarché-Wanty) či Canyon Aeroad CFR (Alpecin – Deceuninck, Movistar).

Naopak, na najdrahšom bicykli jazdí, celkom prirozdene, aktuálny obhajca žltého dresu Tadej Pogačar. Cena jeho bicykla Colnago Y1RS Dura-Ace v individuálnej špecifikácii sa pohybuje od 18 až do 20-tisíc eur. 

Za rovnakú cenu by ste si vedeli kúpiť napríklad nové auto (Škoda Fabia, Volkswagen Golf či Renault Clio). 

Medzi najdrahšie stroje v pelotóne môžeme zaradiť aj bicykle Pinarello Dogma F Dura-Ace (Ineos Grenadiers), Cannondale SuperSix Evo Lab71 Team Edition (EF Education – Easypost) či Trek Madone SLR 9 AXS (Lidl – Trek). 

Samozrejme, ceny sú orientačné, s prihliadnutím na to, že môžu existovať rozdiely medzi bicyklami profesionálnej úrovne a tými, ktoré sú v podobných špecifikáciách dostupné v obchodoch. 

V mnohých prípadoch sa bicykle nedajú kúpiť na Slovensku, takže sme vychádzali z cien v iných európskych či svetových predajniach a prepočítavali sme cenu na eurá.

Prehľad bicyklov v jednotlivých tímoch Tour de France 2025:

Tím

Model bicykla

Cena (EUR)

UAE Team Emirates – XRG

Colnago Y1RS Dura-Ace

16 860

Ineos Grenadiers

Pinarello Dogma F Dura-Ace

14 260

Red Bull – Bora – Hansgrohe

Specialized S-Works Tarmac SL8

14 240

Soudal Quick-Step

Specialized S-Works Tarmac SL8

14 240

Cofidis

Look 795 Blade Super Record

14 168

EF Education – Easypost

Cannondale SuperSix Evo Lab71

13 799

Lidl – Trek

Trek Madone SLR 9 AXS

13 661

Groupama – FDJ

Wilier Filante SLR Dura-Ace

13 577

Arkéa – B&B Hotels

Bianchi Oltre RC Dura-Ace Di2

13 340

Tudor Pro Cycling Team

BMC Teammachine R 01 ONE

12 557

Uno-X Mobility

Ridley Noah Fast 3.0 Dura-Ace

12 466

Team TotalEnergies

Enve Melee custom

12 144

Team Visma - Lease a Bike

Cervélo S5 RED AXS

12 000

Team Picnic PostNL

Lapierre Xelius DRS 10.0

11 923

Team Jayco AlUla

Giant Propel Advanced SL 0

11 730

XDS Astana Team

X-Lab AD9

11 684

Israel – Premier Tech

Factor Ostro VAM Dura-Ace Di2

10 763

Lotto

Orbea Orca Aero M10i LTD Replica

10 671

Bahrain – Victorious

Merida Reacto Team

10 580

Movistar Team

Canyon Aeroad CFR

10 119

Alpecin – Deceuninck

Canyon Aeroad CFR

10 119

Intermarché – Wanty

Cube Litening C:68X SLT

8 138

Decathlon AG2R La Mondiale

Van Rysel RCR-F Pro Dura-Ace

8 000

Nachádzate sa tu:
Domov»Tour de France 2025»Najdrahší je v cene dobrého auta. Akú hodnotu majú bicykle na Tour de France?