Vyhrali Giro d’Italia, Tour de France a na Vuelte či na minulotýždňových majstrovstvách Európy obsadili kompletné stupne víťazov.
Jazdci tímu Jumbo-Visma dominujú profesionálnemu pelotónu a z holandského tímu urobili aktuálne ten najlepší na svete.
A hoci to na prvý pohľad nie je vidno, aj Slovensko má v tomto tíme zastúpenie. Je to vďaka dvojici mechanikov Miklósovi Szabóovi a MILANOVI LUKÁČOVI.
"Pre mňa je veľkou cťou, že môžem pracovať v tomto tíme. Uvedomujem si, že je to niečo veľké a tá najvyššia úroveň," povedal Lukáč pre Sportnet.
Čo je náplňou vašej práce mechanika v cyklistickom tíme?
V prvom rade musíme na preteky dopraviť všetok materiál. Pripravíme kolesá, bicykle, naložíme kamión a potom sa presúvame do hotela. Vždy prichádzame skôr ako cyklisti, aspoň o jeden deň.
Večer opäť skontrolujeme bicykle, rovnako aj pred etapou. Presúvame ich na streche auta, pretekárske aj rezervné. Po etape sa rýchlo presunieme do hotela, kde bicykle a autá umyjeme, dáme dokopy a pripravíme na ďalší deň.
Ani počas etapy si zrejme príliš neoddýchnete.
Je to tak. Našim jazdcom sme stále k dispozícii. V pretekárskom aute máme chladničku s bidónmi, cyklisti tam majú aj jedlo. Musíme byť v strehu, keby bolo treba vyriešiť nejaký problém, ako napríklad vymeniť bicykel.
Keď majú cyklisti defekt, mali by zastaviť na pravej strane, preto aj ja sedím v aute vzadu vpravo. Keď zastavia vľavo, tak je to trochu chaotické a nebezpečné, lebo musím prebiehať cez cestu, ale to sa stáva len výnimočne.
Trénujete výmenu bicyklov? Pri horských časovkách sa zvykne plánovane meniť, ale aj pri bežnom defekte je dôležité stratiť čo najmenej času.
Nie je to také ako v F1. Kým tam jazdci vždy zastavia v boxoch, cyklisti môžu dostať defekt kdekoľvek. A práve na pozícii na trati dosť záleží, pretože, ak sa to stane v zjazde, horšie sa k nášmu jazdcovi vieme s autom dostať.
Až od pretekov kategórie 2.1 sú povolené vysielačky, takže keď som pracoval ešte v českom tíme ATT Investments, tak sme ich na niektorých pretekoch nemali k dispozícii. Museli sme byť preto dohodnutí na signáloch.
Napríklad, keď prišiel jazdec na koniec balíka a zdvihol pravú ruku, vedel som, že mu mám vymeniť zadné koleso. Keď zdvihol ľavú ruku, tak predné koleso. S vysielačkami je to však jednoduchšie.
Ako ste sa dostali k práci mechanike v tíme Jumbo-Visma?
Najskôr som jazdil v Cyklistickom spolku Žilina (terajšia CyS - Akadémia Petra Sagana, pozn.), takže vyrastal som tam. Následne som sa presunul na pozíciu mechanika v slovenskom národnom tíme.
Tri roky som potom absolvoval v ATT Investments a následne som dostal kontakt od môjho dlhoročného kamaráta Miklósa Szabóa. Poslal som do tímu životopis, bol som tri dni na skúške a následne ma prijali.
Prezradíte, ako vyzerala skúška?