BRATISLAVA. Mnohým laikom to meno nič nehovorí. Možno nepatrí ani medzi desať najlepších hráčov sveta. Napriek tomu sa stal Paul Pogba nielen najdrahším futbalistom, ale aj športovcom všetkých čias.
Manchester United zaplatil za Francúza Juventusu Turín podľa BBC stopäť miliónov eur (89 miliónov libier). Iné médiá uvádzajú ešte o desať miliónov eur viac. Nad tou sumou krútia hlavou fanúšikovia i experti.
Desať mesiacov po tom, ako Real Madrid kúpil v roku 2009 za vtedy rekordnú cenu Cristiana Ronalda (94 miliónov eur), oznámil, že predal 1,2 milióna replík dresov a o niečo lacnejší transfer ako ten Pogbov sa tak zaplatil.
Na podobný model sa teraz spoliehajú v Manchestri. Má to logiku. United začiatkom leta získali tridsaťštyriročného Zlatana Ibrahimoviča, ktorý prišiel z klubu Paríž Saint Germain ako voľný hráč.
Podľa britských médií sa iba za prvý týždeň predalo zhruba 800-tisíc dresov Švéda s číslom deväť v hodnote okolo 76 miliónov libier. K tomu pripočítajte výnosy z televíznych práv, ktoré v Premier League rastú do neuveriteľných výšok.
Diváci platia za vstupenky, za špeciálne televízne kanály.
Len prvý týždeň po tom, ako Zlatan Ibrahimovič prišiel do Manchesteru United, predal klub 800-tisíc dresov hráča. (Autor: TASR/AP)
Peniaze však prinášajú do futbalu predovšetkým firmy, ktoré útočia na masové zviditeľnenie. Veď futbalom sa na celej planéte zaoberá približne pol miliardy ľudí. Aktívne, teda kopaním do lopty. A tie ďalšie stovky miliónov, ktoré im drukujú, prípadne ich aspoň niekedy sledujú.
Otázka prestíže
Nedávny európsky šampionát vo Francúzsku videli viac ako tri miliardy divákov. Pre mnoho firiem je ponuka futbalu v portfóliu ich služieb otázkou prestíže alebo rozmaru. Popredné svetové kluby tvoria mohutné impéria.
Manchester United mal vlani podľa Deloitte & Touche príjem 520 miliónov eur, z toho približne 130 miliónov získal zo vstupného.