BRATISLAVA. Tour de France sú cyklistické preteky so silným akcentom k tradíciám. Zakladajú si na svojej 120-ročnej histórii.
Tradície, na ktorých tieto preteky stoja, sú známe a rokmi overené. A pritom práve aktuálny ročník v mnohých ohľadoch tradície porušuje.
Po prvý raz v histórii nebude cieľ pretekov v Paríži. Ešte sa nestalo, aby cyklisti neprišli v cieli poslednej etapy do hlavného mesta Francúzska. Okrem toho posledná etapa bola bezmála 50 rokov spojená s bulvárom Chámps Elysées.
Tento rok promenádu a oslavu v poslednej etape vymenili organizátori za časovku v Nice. Tá môže navyše priniesť aj v posledný deň zvrat v celkovom poradí.
Túto zmenu si vyžiadali olympijské hry, ktoré bude hostiť Paríž. Okrem toho však prináša trasa Tour viacero zaujímavých momentov.
Prvým je štart v Toskánsku a tri zaujímavé etapy na severe Talianska.
Aj po prechode hraníc už prvý týždeň prinesie zaujímavé momenty. Už vo štvrtej etape cyklisti prekonajú jeden z najvyšších priesmykov v Alpách Col du Galibier či deviata etapa so 14 šotolinovými úsekmi.
Hoci organizátori až 8 etáp označili za rovinatých, nemožno čakať, že bude 8 šprintérskych dojazdov. Často je na trati nejaká prekážka, ktorá má tento scenár skomplikovať. S istotou by malo skončiť šprintom 5 etáp.
V ďalších budú mať šprintéri, čo robiť, aby mohli o víťazstvo bojovať.
V priebehu troch týždňov je viacero zaujímavých etáp, no rozhodujúce budú zrejme posledné tri a s veľkou pravdepodobnosťou bude platiť, že žltý dres môže zmeniť majiteľa ešte aj v poslednej etape. Čo sa na Tour nestalo od slávnej časovky na Chámps Elysées v roku 1989.
Vybrali sme 5 etáp, ktoré by ste si nemali nechať ujsť.
Tour de France 2024
- Tour štartuje 29. júna a posledná etapa je na programe 21. júla
- Po prvýkrát v histórii štartujú preteky v Taliansku a nebudú končiť v Paríži
- Tour má 8 rovinatých, 4 zvlnené, 7 horských etáp a 2 individuálne časovky
- Posledná etapa nebude ceremoniálna. Bude to individuálna časovka.
- V štyroch etapách je cieľ na konci dlhého stúpania
- Najvyšším bodom pretekov bude Col de la Bonette vo výške 2802 metrov
- Celkové prevýšenie pretekov je 52-tisíc metrov
4. etapa, Pinerolo - Valloire, 140 km
Hneď úvod pretekov bude ostrý a prvá etapa môže byť veľmi napínavá.
Jedným z ťahákov prvého týždňa však bude štvrtá etapa, ktorá štartuje v Pinerole a prevedie cyklistov do Francúzska.
„Ešte nikdy nebola tak skoro Tour takto vysoko,“ hovoril riaditeľ Christian Prudhomme, keď oznámil vstup pelotónu do Álp.
Od začiatku bolo jasné, že cyklisti budú musieť z Talianska prejsť do Francúzska a hranica je väčšinou v horách.
„Mohli sme prejsť cez niekoľko tunelov, ale to by nebolo také zaujímavé. Preto sme uprednostnili priesmyky,“ vysvetlil Prudhomme s veľkým úsmevom.
Štvrtá etapa je plnohodnotná horská etapa s veľkými stúpaniami a prevýšením 3600 metrov. Aj keď sa v nej zrejme nerozhodne o víťazovi Tour, v celkovom poradí sa oddelí skupina, ktorá ešte bude môcť pomýšľať na dobrý výsledok.
Pred rokom pri podobnom vstupe do Pyrenejí zvádzali už veľké súboje Tadej Popgačar s Jonasom Vingegaardom.
Prakticky od štartu začnú cyklisti stúpať do Sestriere (2035 m). Hranicu s Francúzskom prejdú cez Col de Montgenévre (1860 m) a následne sa vydajú cyklisti na Col du Galibier (2642 m). Je to jedno z najznámejších a najčastejších stúpaní na Tour.
Z južnej strany čaká jazdcov 23 kilometrov s priemerným sklonom 5,1 percenta, no sklon rastie po tom, čo cyklisti odbočia z Col du Lautaret.
VIDEO: Tom Pidcock a jeho zjazdárske kvality na Tour de France
Etapu môže rozhodnúť aj záverečný zjazd do cieľa vo Valloire. Ide o rovnaký zjazd, v ktorom ukázal svoju zručnosť pred dvomi rokmi Tom Pidcock. Bez toho, aby sa namáhal, dokázal vtedy získať viac ako minútu času.
Aj relatívne prudkými zákrutami prechádzal vo vysokej rýchlosti, dokázal nájsť ideálnu stopu a súperov predbiehal s absolútnou istotou.
Takýto terén by pokojne mohol byť v závere tretieho týždňa na veľkých pretekoch. Aj na Tour sa počet favoritov na víťazstvo môže po tejto etape výrazne preriediť. Pritom je to len štvrtý deň.
9. etapa, Troyes - Troyes, 199 km
Gravel je disciplína, ktorá si získava v cyklistike stále väčšiu popularitu. Má dokonca aj vlastné majstrovstvá sveta a stále častejšie ju skúšajú aj profesionáli. Prečo by mali divoké nespevnené cesty chýbať na Tour de France?
Pred dvomi rokmi bol 13-kilometrový úsek bielych ciest súčasťou jednej z etáp ženskej edície Tour. Išlo o výrazne kratšie úseky, no v prachu sa pelotón rozdelil na množstvo skupiniek. Prišlo niekoľko pádov.
Jazdenie na prašných cestách nemá každý v obľube. Vyžaduje si zručnosť a obozretnosť. A aj tak sa môže pritrafiť defekt alebo iný mechanický problém.
Ostrieľaní etapoví pretekári často vravia, že kamenné či nespevnené cesty na preteky Grand Tour nepatria.
Organizátori Tour však radi skúšajú novinky a cyklistom kladú prekážky, aby do súťaže pridali napätie. V 9. etape čaká na cyklistov 32 kilometrov v rámci 14 sektorov.
Momentka z populárnych talianskych pretekov Strade Bianche. (Autor: SITA/AP)
Pred tromi rokmi v podobnej etape pochoval svoje nádeje na dobrý výsledok Remco Evenepoel. Stratil vtedy dve minúty na svojich konkurentov.
Túto skúsenosť si nesie so sebou. Prašné cesty prinášajú so sebou neistotu. Otázka je ako sa s tým dokážu favoriti popasovať.
Aj v prípade, že by etapa nepriniesla žiadne veľké rozdiely v celkovom poradí, diváci budú s veľkým napätím sledovať súboje. Práve deň v regióne, ktorý preslávilo šampanské, môže patriť k najnapínavejším vôbec.
15. etapa, Loudenvielle - Plateau de Beille, 198 km
14. júl je jedným z najväčších francúzskych sviatkov. Deň dobytia Bastily. Aj domáci cyklisti zvyknú byť v tento deň na Tour aktívnejší. Preteky sleduje celá krajina a vyhrať cez tento štátny sviatok je prestíž.