BRATISLAVA (SFZ) - Návštevníci FanParku a Národného futbalového štadióna v Bratislave sa mohli počas zápasu Ligy národov 2024/25 so Švédskom (11.10.2024) prvýkrát stretnúť so „Samom“ - novým maskotom slovenskej futbalovej reprezentácie.
V roku 2024 Slovenský futbalový zväz podnikol sériu strategických krokov v rámci komunikácie s verejnosťou a priblíženie svojich aktivít fanúšikom. K fungujúcim a úspešným projektom zameraným na deti a mládež, sa s podporou nového partnera LIDL, pridala aj koncentrácia na ženský futbal, či predzápasový FanPark. S nabitým programom sa stal pre fanúšikov už neoddeliteľnou súčasťou zápasového dňa. Na tieto aktivity nadviazalo aj predstavenie nového maskota slovenskej reprezentácie, s ktorým sa fanúšikovia mohli zoznámiť počas sprievodného programu k medzištátnemu zápasu Slovenských sokolov so Švédskom.
"Aj takýmto spôsobom chceme vyslať najširšej verejnosti signál, že futbalové zápasy našej reprezentácie majú byť miestom športu, patriotizmu, spolupatričnosti a radosti. Nechceme na nich žiadne prejavy agresivity a nenávisti a nebudeme ich ani tolerovať. Práve maskot Samo by mal byť symbolom takejto pozitívne ladenej atmosféry na zápasoch a veríme, že nám ju pomôže nielen vytvoriť, ale aj trvale udržať,“ hovorí Ján Kováčik, prezident SFZ.
S víziou vytvoriť maskota prišiel Vladimír Janček , riaditeľ marketingu a PR SFZ. “Vytvorenie prvého maskota slovenskej futbalovej reprezentácie považujem za dôležitý krok, ktorý je súčasťou našej dlhodobej snahy priblížiť futbal fanúšikom všetkých vekových kategórií. Verím, že nám pomôže vytvoriť na tribúnach pravú futbalovú atmosféru, obohatí športový zážitok fanúšika, stane sa súčasťou futbalových stretnutí slovenskej futbalovej a našej veľkej futbalovej rodiny.”
Symbolika v každom detaile
Maskot Samo má podobu sokola. Symbolika tohto dravého vtáka je slovenským futbalovým fanúšikom už dobre známa. Číslo 94 na drese maskota pripomína rok vzniku slovenskej futbalovej reprezentácie po vzniku Slovenskej republiky.
„Špecifickou požiadavkou, s ktorou sme sa ako tvorcovia kostýmu museli vysporiadať, bola možnosť robiť v ňom saltá a ďalšie akrobatické cviky. Aj preto žiaden z prvkov kostýmu nesmel obmedzovať maskota Sama v pohybe, mal pôsobiť športovo a zároveň prívetivo pre deti. Všetky tieto kritériá sme starostlivo zvážili a podľa toho vytvárali návrhy, ktoré postupne prechádzali pripomienkovaním klienta až do finálnej podoby. Oblečený je, samozrejme, do dresu národného tímu. Po schválení finálnej verzie návrhu maskota sme sa s výrobou obrátili na Mascot L.A.B. so sídlom v Prahe. Spolupráca s Mascot LAB bola vynikajúca a veľmi profesionálna. Návrh zrealizovali presne podľa našich predstáv a navyše odporučili riešenia vyplývajúce z ich bohatých skúseností”, zhodnotila spoluprácu Kristína Csuz Jursová, spolutvorca maskota a Executive Director CODES Brand House. Maskot bude sprevádzať slovenskú reprezentáciu počas kvalifikačných zápasov, medzinárodných turnajov a ďalších futbalových podujatí.
“Tešíme sa, že sa stane novým vizuálnym prvkom slovenskej futbalovej identity a poteší fanúšikov v nejednej napínavej či emotívnej chvíli,” dodala Kristína Csuz Jursová.