Utorok, 19. január, 2021Meniny má Drahomíra, Mário

Emil Rusko spoľahlivo premeral každý kúsok maratónskej trate

(Autor: archív E. R.)
Vladimír Mezencev|Publikované 5. okt 2018 o 22:00

Najviac práce mal vtedy, keď bola trať zmenená na mestský okruh.

Emil Rusko: fotogaléria

4.10.2018

Bolo to v predvečer 40. výročia SNP a na Horehroní, v Brezne, sa bežal medzinárodný maratón na počesť tejto významnej udalosti.

Išlo zároveň aj o majstrovstvá Československa v maratónskom behu, preto nečudo, že na štarte sa zišli najlepší vytrvalci od Čiernej nad Tisou až po Aš.

Na tomto maratóne bolo zaujímavé aj to, že väčšina jeho účastníkov si tam vytvorila aj svoje osobné rekordy.

Bola medzi nimi aj početná skupina Košičanov.

Peter Polák napríklad obsadil 6. miesto.

Nečudo, že Košičania mali dôvod na radosť a cesta domov ubehla rýchlo a pri veselom speve

. O niekoľko dní však radosť vystriedalo hromženie. Zrejme podozrivé množstvo vynikajúcich výkonov prinútilo zodpovedných funkcionárov ešte raz premerať trať tohto maratónu a zistilo sa, že bola kratšia o 1 200 metrov.

Poradie bežcov zostalo síce nezmenené, no dosiahnuté časy sa všetkým pretekárom zrušili.

Prečo je reč o tejto udalosti spred vyše 34 rokov?

Pretože vtedy na Horehroní sa potvrdilo, že nepresne vytýčená maratónska trať síce v prvom momente, po dobehnutí bežca do cieľa môže spôsobiť chvíľkovú radosť, ale potom príde o to väčšie sklamanie, keď je trať premeraná a dosiahnuté výsledky zrušené.

Musí to mať v rukách odborník

Našťastie, meranie maratónskych tratí dnes spadá do kompetencie odborne pripravených atletických rozhodcov, z ktorých niektorí sú aj držiteľmi medzinárodných certifikátov.

Maratónsku trať teda nemôže vymeriavať hocikto, veď je to zodpovedná práca.

Medzinárodný maratón mieru v Košiciach takého človeka má. Je ním Emil Rusko.

Najviac práce mal hádam vtedy, keď bola trať zmenená na mestský okruh.

K zmene síce klasickej, ale svojou jednotvárnosťou a častým severným vetrom, veľmi ťažkej trate na mestský okruh došlo v roku 1997.

Menili sa štarty i obrátky

Ten sa spočiatku často menil.

„Štarty sa uskutočnili na štadióne Lokomotívy, potom pred sochou maratónca, ale potom sme sa rozhodli pre radikálnu zmenu – urobiť štart pred budovou hotela Slovan, teraz Double Tree by Hilton. Už predovšetkým preto, lebo väčšina pretekárov a hostí našla prechodný domov v tomto ubytovacom zariadení,“ spomína E. Rusko.

Dochádzalo aj k rôznym úpravám trate. Raz bola obrátka dokonca v Čermeli, ale po spomínanom roku 1997 došlo už iba k jednej výraznej zmene, pretože na Námestí osloboditeľov vybudovali obchodný dom Aupark.

Prémiový obsah

Zamknutý obsah Sportnet.sk bude dostupný mesiac zdarma.
Stačí sa prihlásiť pomocou SME prihlásenia.

Ak ešte nemáte SME.sk účet, zaregistrujte sa
Autor: Vladimír Mezencev

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.