Po každej etape sa na pretekoch zverejňuje listina so zoznamom vinníkov. Zoznam tímov a pretekárov, ktorí porušili pravidlá a príslušná pokuta alebo trest, ktorý dostali. Platí to aj na Tour de France. Močenie na verejnosti, odhadzovanie odpadu či nepovolená asistencia tímového auta.
Aké pravidlá musia cyklisti dodržiavať a čo im hrozí za ich porušenie, povedal pre Sportnet cyklistický rozhodca LUKÁŠ RADOSA. "Cyklisti by sa nemali držať fľaše, ktorú preberajú z auta," vraví.
Ako prebieha vyhodnocovanie priestupkov cyklistov v priebehu etapy? Vidia rozhodcovia všetko, čo sa deje v pelotóne?
Rozhodcovia sú na rôznych pozíciách pred pelotónom aj za ním a sledujú, ako sa cyklisti správajú. Čo vidíme, to vyhodnocujeme. Avšak, nemáme šancu vidieť všetko.
Ak je priestupok jednoduchší alebo na hrane s pravidlami, pretekára slovne napomenieme alebo zapískame na píšťalku. Pri priestupkoch si zaznamenávam kilometer trate, číslo pretekára, tím a opis situácie. Pri vážnejších priestupkoch diskutujeme cez vysielačku s ostatnými rozhodcami.
Pri veľmi vážnych situáciách alebo pri udeľovaní penalizácií rozhodcovský zbor diskutuje po skončení etapy. Ak sú názory rôzne, hlasuje sa a vyhráva väčšina.
Zaznamenané priestupky ihneď po etape prediskutujeme, aby sme skontrolovali, či nezasahujú do výsledkov v prípade časovej penalizácie.
Pelotón môže byť v priebehu pretekov natiahnutý a rozdelený na mnoho skupín. Kde sa počas pretekov pohybuje rozhodca?
Na pretekoch bývajú 3 až 4 rozhodcovské autá a máme základné postavenie, s ktorým sa začína. Jedno auto ide pred pelotónom, ďalšie, s hlavným rozhodcom, ide hneď za pelotónom a jedno až dve autá sú v sprievodnom konvoji.
Okrem áut sú dvaja rozhodcovia na motorkách (motokomisári, pozn.) vpredu a jeden rozhodca na motorke vzadu. Pohyb rozhodcov závisí od situácie a rozhodcovia podľa nej menia svoje pozície.
Ak je vpredu únik, rozhodcovia, ktorí sú vpredu sa zaň zaradia. Preto sú vpredu rozhodcovia na motorkách aj rozhodca na aute. Pokiaľ sa ide do kopca a pelotón sa rozdelí, tak hlavný rozhodca sa posunie za hlavnú skupinu a rozhodca na pozícii v konvoji sa posunie na jeho miesto, kde riadi aj pohyb vozidiel cez tú skupinu.
Ak pretekár dostane defekt, alebo sa niečo deje, tak to sleduje motokomisár. Všetko záleží od toho, v akej fáze preteky sú, a čo sa na trati deje.
Musíte niektoré porušenia pravidiel sledovať oveľa pozornejšie?
Sú desiatky priestupkov, ktoré kontrolujeme. Sú menej závažné. Napríklad, keď sa pretekár dlhšie pridrží fľaše, ktorú mu podáva manažér zo sprievodného auta vo fáze pretekov, ktorá nie je rozhodujúca.
Potom sú vážnejšie priestupky ako napríklad agresivita pretekára, držanie sa auta, vyhadzovanie odpadkov mimo zón na to určených.
Priestupky majú rôzne stupne. O niektorých priestupkoch rozhoduje rozhodca sám priamo v danom momente. O iných diskutujeme a hlasujeme, ako som už spomínal.
Nie je dnes posudzovanie nebezpečného počínania pri šprintovaní benevolentnejšie? Toleruje sa dnes viac vytláčanie a vybočovanie zo svojej línie?