Utorok, 19. január, 2021Meniny má Drahomíra, Mário

Igor Drotár už štyridsať rokov jazdí na plný plyn

Igor Drotár. Na trati tohtoročnej Rely Košice. (Autor: tasr)
Sportnet|Publikované 26. dec 2013 o 23:00

Igor Drotár nespomína na zašlé úspechy, aj keď vtipných a adrenalínových historiek má na hrubočiznú knihu.

.. Vo veku čerstvých 59 rokov je skôr mužom súčasnosti, s jedným okom zahľadeným do budúcnosti.

PREŠOV. Zo stále aktívnej legendy slovenského motoršportu sme v jeho rodnom Prešove vytiahli pár myšlienok o športe, ktorý si zamiloval pred vyše 40 rokmi.

Igor, končí sa váš 40. rok v motoršporte. Čo považujete za svoj najväčší úspech?

„To, že som tam už 40 rokov... Nerád spomínam - vždy to, čo práve prežívam, je to najlepšie.“

Ktoré auto z histórie svojimi vlastnosťami alebo výsledkami ván pozitívne zarezonovalo najviac?

„Veľmi rád spomínam na Toyotu Celica GT-Four ST205. Možno aj preto, že som jazdil s najaktuálnejším autom doby. Ako keby som dnes mal Citroën DS3 WRC alebo povedzme ešte C4 WRC. Vždy som totiž mal tú smolu, že som jazdil s generačne starším vozidlom: keď bola dobrá 130-ka, jazdil som so žiguli. Keď bol dobrý opel, jazdil som so starším Žiguli Group B. Keď som mal opel, boli dobré BMW M3. Keď som mal BMW M3, už bol Ford Escort... Vždy som bol takpovediac pozadu. Teraz tiež jazdím 10-11 ročné auto. S toyotou som jazdil v roku 1997 a ona bola aktuálna v roku 1995, čiže stále nové auto. Pred dvomi rokmi som mal možnosť spraviť asi 50 km v MINI WRC v Prodrive. Bolo úžasné cítiť, ako sa to auto dokonale správa, kam vývoj pokročil. Dnes, kto jazdí s týmto MINI, už nestíha – doba a vývoj opäť pokročili.“

Ktorá rely vám urobila najväčšiu radosť?

„Je trochu paradox, že rád spomínam často na súťaže, ktoré som napríklad ani nedokončil. Možno som tam nespravil výsledok, ale skvele som si zajazdil. Napríklad vyhral som Rally Tatry, no nemal som z toho taký dobrý pocit, ako v roku 1976 alebo 1980 – tiež na Rally Tatry: vtedy som si fantasticky zajazdil, napriek tomu, že sme napokon vypadli...“

Nepremýšľali ste niekedy o účasti vo svetovom šampionáte rely?

„Určite som o tom sníval a snívam aj naďalej, veď sny sa občas plnia! Vždy som však odmietol príležitosti, pretože som nikdy nechcel ísť len jednu-dve súťaže. Pracujem už dlho na tom, aby som šiel celý seriál – čo je jediné, čo dáva zmysel. U nás sa však taký rozpočet dáva dokopy dosť ťažko.“

Čo vám na slovenskej rely chýba najviac? A kam sa podelo to kvantum súťaží, ktoré zapĺňali slovenský kalendár v minulosti?

„Slovenská rely je vždy pripravená a usporiadatelia sa snažia, ako vedia, nemám tam žiadne výčitky. Mne však veľmi chýba to, že sa u nás už dávno nejazdí šotolina. Aj tá špecializácia, čo by rely jazdec mal mať – že vie jazdiť na všetkých povrchoch, sa vytratila. Chýbajú aj zimné súťaže, ktoré kedysi boli, ako Rally Brezno. Boli aj skoky, brody - to všetko sa vytratilo. Prečo? To je veľmi komplikovaná otázka. Rátajme, koľko rely sa kedysi jazdilo na Slovensku: Snina, Prešov, Košice, Rožňava, Tatry, Rimavská Sobota, Šahy, Topoľčany, Bratislava, Nitra, Senica, Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Púchov, Dolný Kubín, Banská Bystrica, Dobšiná, Žilina, Levoča a ďalšie. Už teraz sme narátali 19 podujatí. Niekedy sa robili súťaže, pretože to bol pre ľudí sviatok a chceli ich organizovať. Dnes je to skôr záťaž. Sú predpisy, zákazy, nariadenia a veci, ktorým človek sám nie celkom rozumie do detailov. Navyše ľudia zleniveli a sú zasypaní absolútne stupídnymi televíznymi programami, spojenými s citovým vydieraním. To a iné im zaberá veľa času a mentálneho priestoru niečo vytvoriť alebo len vybehnúť do prírody na rely. Ja sa však nechcem sťažovať, každá doba má niečo svoje.“

Vráťme sa na záver do súčasnosti, a to konkrétne k pretekom do vrchu, kde ste uplynulú sezónu zaznamenali veľké úspechy. Aké sú vaše reálne plány a šance v tomto šampionáte na budúci rok?

„Chcel by som skončiť minimálne tak ako tento rok, prípadne lepšie. Uvidíme však, ako bude sezóna prebiehať. V každom športe platí, že môžeš byť najlepší, no potrebuješ aj športové šťastie.“


Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.