BRATISLAVA. Počas kariéry odohrajú stovky zápasov. Radujú sa z víťazstiev, smútia po prehrách a veľa cestujú. Absolvujú desaťtisíce kilometrov a (najmä) v autobusoch strávia stovky hodín. Aj to je neoddeliteľná súčasť života hokejistov.
O slovenských cestách sa už nahovorilo a popísalo všeličo, ale v malej krajine ponúkajú stále najpraktickejší spôsob, ako sa po nej presúvať. Aj čo sa týka dlhých vzdialeností, aj pre kluby hokejovej extraligy.
Najväčšie zmeny zažíva v posledných rokoch bratislavský Slovan, keďže na východ dorazil hokejový "boom". Do najvyššej súťaže pribudli Michalovce, Spišská Nová Ves, Prešov (medzičasom vypadol) a naposledy Humenné.
Aj Humenčanom zaberie cestovanie nekonečné hodiny, najmä ak idú ďalej na západ. Cestovanie však k hokeju patrí, opakujú hokejisti a odmietajú, že by to bolo na Slovensku niečo nezvládnuteľné. Vo väčších krajinách treba pri presunoch stráviť omnoho viac času.
Sportnet sa pozrel na to, koľko kilometrov precestujú a koľko času v autobusoch strávia hráči najvyššej hokejovej súťaže. Štatistiky vyplynuli z databázy Google Maps a od reality sa budú mierne líšiť.
Napríklad Slovan hrá v piatok v Liptovskom Mikuláši a odtiaľ sa presunie do Michaloviec. Podobne v decembri hrá cez víkend v Michalovciach a potom v Humennom.
V článku sa dočítate:
- Ktoré slovenské kluby precestujú najviac kilometrov?
- Ktoré slovenské kluby strávia na cestách najviac času?
- Ako je na tom Slovensko v porovnaní s Českom?
- Ktorý tím už cestoval lietadlom a je možnosťou vlak?
- Odkiaľ cestovali vlani Humenčania 24 hodín?
- Prečo Mezei omylom vystúpil v Michalovciach uprostred križovatky?
Štatistiky však prinesú minimálne dobrý obraz o tom, ako vyzerajú rozdiely medzi jednotlivými tímami.
V článku sa o svoje skúsenosti aj zážitky z cestovania podelili zástupcovia z klubov z východu a západu.
Najviac Slovan, najdlhšie Humenné
Extraliga sa v posledných rokoch geograficky zmenila podstatným spôsobom. Môže za to najmä fakt, že pribudlo veľa tímov na východe.
Momentálne z 12 účastníkov súťaže až 5 sídli na východnom Slovensku - Poprad, Spišská Nová Ves, Košice, Michalovce a Humenné.
To zapríčinilo, že kluby zo západu cestujú viac. Najviac kilometrov v tejto sezóne "nabehajú" Slovanisti - až 12 787, čo je o zhruba tisícku viac než druhé Michalovce. Nasleduje tretie Humenné a štvrté Nové Zámky.
V tomto smere sú v najkomfortnejšej pozícii tri kluby zo stredu. Najmenej prejdú Bystričania (7426 km), no na podobnej úrovni je aj Liptovský Mikuláš a Zvolen.
Graf: Počet precestovaných kilometrov v sezóne 2023/24
Súčasný extraligový priemer v počte precestovaných kilometrov je 9625 km za sezónu. Najbližšie k tejto hodnote sú Košičania s 9776 kilometrami a Nitrania s 9437 kilometrami.
Oproti tomuto priemeru prejazdí autobus Slovana až o 32,8 percent viac. V Banskej Bystrici je to zaokrúhlene o 23 percent menej.
Rozdiel medzi Slovanom a Bystricou činí až 5356 kilometrov, čo je deväťkrát toľko, čo by ste prešli z najvýchodnejšej obce (Nová Sedlica) do najzápadnejšej (Záhorská Ves).
Graf: Počet precestovaných kilometrov oproti priemeru v sezóne 2023/24
Kilometre sa prejavia na klubovom rozpočte, no pre komfort hráčov sú dôležité precestované hodiny. Približné hodnoty pri ceste automobilom počas dennej premávky ukázali, že najdlhšie musia cestovať najvýchodnejší účastníci ligy, pričom reálne hodnoty budú ešte vyššie ako uvedené v grafe.
Podľa toho strávia Humenčania na cestách až 152 hodín a 48 minút, teda dokopy takmer týždeň. Na druhom mieste sú Michalovčania, avšak tí cestujú o 7 a pol hodiny menej.