Cyklisti majú obavy z ďalších pádov. Organizátori ich chcú na Roubaix spomaliť

Wout Van Aert na Paríž - Roubaix 2021.
Wout Van Aert na Paríž - Roubaix 2021. (Autor: Reuters)
Miloslav Šebela|3. apr 2024 o 15:00

Pred nájazdom do Arenberského lesa by mali pribudnúť bariéry a zákruty.

BRATISLAVA. Sezónu flámskych klasík v nedeľu uzavrú preteky Paríž – Roubaix. Hovorí sa im aj kráľovná klasík pre náročnosť a drsné podmienky. 

Preslávili ju historické úseky s dlažobnými kockami, ktoré vo Francúzsku volajú pavé. Dokázať nimi prejsť bez ujmy a bez pádov je niekedy veľkým umením. 

Moderné Paríž – Roubaix sa znovuzrodilo v roku 1968 vďaka 2,3 kilometra dlhému úseku v Arenberskom lese. 

Riaditeľ mal pochybnosti

V šesťdesiatych rokoch totiž preteky na náročnosti strácali. Slávne úseky pavé mizli pod asfaltom. V roku 1965 ostalo sektorov pavé len 22 a riaditeľ pretekov Jacques Goddet poslal spolupracovníkov, aby našli ďalšie úseky pavé, aby sa náročnosť pretekov obnovila. 

Slávu a náročnosť Roubaix pomohla zachrániť zabudnutá lesná cesta neďaleko štôlne. Bolo to opustené miesto a ani miestni ľudia netušili, že medzi stromami a kríkmi je stará kamenná cesta. 

Keď Jacques Goddet videl to miesto prvý raz, mal pochybnosti, či je vôbec možné po týchto kameňoch jazdiť na bicykli. Mal vážne obavy.

Predstavte si kamennú cestu, kde sú jednotlivé kamene od seba uložené aj päť centimetrov. Cesta sa miestami vlní, vytvára veľké jamy. Kamene nie sú opracované, majú hrubý povrch a ani nie sú uložené v rovnakej výške. Niektoré vytŕčajú, iné sú hlboko v zemi.

Toto je jeden z najťažších úsekov celých pretekov. Ak idete na bicykli, kamene do vás tvrdo búšia.

„Nič sa tomuto miestu nevyrovná,“ hovoril Thierry Gouvenou, športový šéf spoločnosti ASO. Má na starosti plánovanie trás pretekov. „Je to tá najvyššia kategória medzi pavé.“

Žiadajú zvýšenie bezpečnosti

Do Arenberského lesa vchádzajú pretekári približne 90 kilometrov pred cieľom. Už nájazd do tohto miesta je kritický.

Kilometer pred vjazdom sa začína boj o pozície. Byť vpredu je kľúčové. V tomto mieste sa skupina rozdelí a navyše hrozia pády. Je dôležité jazdiť vpredu. Preto už v nájazde cyklisti idú šesťdesiatkilometrovou rýchlosťou.

VIDEO: Arenberský les

Každý chce tento úsek čo najskôr zvládnuť. Preletieť ho. Pády tu však zmarili už veľa nádejí a na zemi skončili aj tí najlepší. Vlani v Arenberskom lese pochoval svoje nádeje obhajca prvenstva Dylan van Baarle.

Organizátori aj preto dostali od odborárov zastupujúcich cyklistov prosbu, aby sa pokúsili o zvýšenie bezpečnosti pred týmto sektorom. 

„Dvanásťkrát som na tento úsek vstupoval na čele pelotónu a zakaždým som sa pýtal: Ako to len zvládnem?“ hovoril pre L’Equipe Gouvenou, ktorý je bývalým pretekárom. Jeho najlepším výsledkom na slávnej klasike je 7. miesto z roku 2002. 

Po hrozivom páde v priebehu uplynulého týždňa, pri ktorom sa zranilo viacero favoritov a v nemocnici skončil so zlomenou kľúčnou kosťou a siedmimi rebrami aj Wout van Aert, je bezpečnosť ešte dôležitejšia téma. 

Inšpirovali sa motorizmom

Organizátori hľadajú riešenie, ako pri nájazde do Arenberského lesa znížia rýchlosť cyklistov, aby tým predišli nebezpečným situáciám. Po teplej zime je medzi kameňmi viac trávy ako po minulé roky a na kockách je aj prach. 

„Okrem toho podľa predpovede budú prehánky, čo je najhorší scenár. Na suchých cestách naberú jazdci rýchlosť a takto dorazia na mokré úseky. Medzi kockami je aj veľa trávy a šmýka sa. Odporučil by som pretekárom, aby si trasu prešli,“ vraví riaditeľ. 

Vlani tu spadol obhajca prvenstva Dylan van Baarle

„Chceli by sme pred nájazdom umiestniť niekoľko bariér a vytvoriť zákruty, aby pelotón spomalil a natiahol sa. Podobne ako je to na motoristických okruhoch,“ vysvetľoval Gouvenou. 

„Ak by z približne 60 kilometrovej rýchlosti spomalili na 30 až 35 km/h, riziko by bolo nižšie. Okrem toho by to ešte zvýraznilo náročnosť úseku v Arenbergu,“ myslí si. 

Gouvenou už vraj oznámil tímom a pretekárom, že v nájazde na tento úsek sa musia prirpavi´t na to, že budú musieť brzdiť. 

„Dostal som odpoveď, že radšej budú brzdiť a riskovať pád na ceste ako na kockách pri 60 km/h,“ reagoval. 

Priemerná rýchlosť na Paríž – Roubaix v posledných rokoch kontinuálne rastie. Vlani Mathieu van der Poel vytvoril nový rekord s rýchlosťou 46,84 km/h a vysokú priemernú rýchlosť očakávajú organizátori aj tento rok.  

Mužov čaká 29 úsekov pavé s celkovou dĺžkou 55,7 km. 

Nachádzate sa tu:
Domov»Cyklistika»Cyklisti majú obavy z ďalších pádov. Organizátori ich chcú na Roubaix spomaliť