BRATISLAVA 4. júna (SITA) - "Tak ako sú médiá už viac ako storočie neoddeliteľnou súčasťou športu, je aj šport súčasťou médií a vzájomne sa potrebujú," uviedol vo svojom príspevku prezident Slovenského olympijského výboru (SOV) František Chmelár na stredajšom seminári s názvom "Šport v médiách - médiá v športe", ktorú zorganizoval SOV v Bratislave za účasti predstaviteľov športových zväzov a zástupcov elektronických i printových médií.
Dekan Fakulty masmédií Bratislavskej vysokej školy práva v Bratislave Samuel Brečka vo svojom referáte "Trendy informovania v súčasnej spoločnosti" poukázal na globalizáciu médií a ich dosah na čoraz širšie masy konzumentov. "Kým v roku 1936 malo šancu sledovať televízne prenosy z olympijských hier v Berlíne približne 150 000 ľudí, blížiace sa augustové pekinské hry bude mať šancu vidieť až 1,3 miliardy fanúšikov," uviedol Brečka. Podobne ako šéf SOV aj on zdôraznil významné spoločenské postavenie športu: "Bez médií by nebol takým fenoménom, akým v súčasnosti je."
Čo sa týka obsahu médií, zjavná je podľa neho bulvarizácia, ale zároveň aj špecializácia. "Dnes majú svoje médiá vrátane vlastných televíznych kanálov už aj bohaté športové kluby, existujú špecializované športové kanály a stanice špecializujúce sa na jednotlivé druhy športov," pripomenul S. Brečka.
Viacerí diskutujúci na seminári sa zhodli, že do športu i médií výrazne vstúpila komercionalizácia, ktorú každý vníma inak. "Jedni tvrdia, že to bude mať len negatívne dôsledky, iní zastávajú názor, že šport a ani médiá by bez komercionalizácie neprežili," poznamenal dekan Fakulty masmédií Bratislavskej vysokej školy práva v Bratislave a doplnil, že v tejto súvislosti sa zásadne mení aj novinárska profesia: "Rodí sa nový typ multimediálneho novinára, ktorému už na západe prischla prezývka vtákopysk, lebo nie je ani píšuci, ani rozhlasový, ani televízny, ale robí všetko - píše, fotografuje, zhotovuje zvukové záznamy aj videá."
Predseda Klubu športových redaktorov Slovenského syndikátu novinárov (KŠR SSN) Tomáš Grosmann poukázal na to, že súčasný trend v slovenskej športovej žurnalistike diktuje trh. "Médiá sa v prvom rade riadia záujmom svojich divákov a čitateľov, a preto sa posúvajú smerom k bulváru," poznamenal šéf KŠR SSN. Podľa neho chýba v slovenskej športovej žurnalistike výraznejšia žánrová pestrosť, náročnosť, novinári často iba kĺžu po povrchu a nevenujú sa témam hlbšie. "Žiaľ, chýbajú nám novinárske osobnosti," skonštatoval. Tomáš Grosmann si myslí, že trend vývoja v športovej žurnalistike na Slovensku je iný ako v zahraničí. "Bulváru je tam menej ako u nás," dodal.
Šéfredaktor Nového času a bývalý športový novinár Ján Bednarič v zaujímavom príspevku prezentoval, ako si bulvár vyberá témy a čo ho zo sveta športu zaujíma. Nový pohľad na filozofiu športového denníka poskytol na diaľku prostredníctvom špeciálneho videozáznamu bývalý skvelý chorvátsky futbalista Zvonimir Boban, ktorý sa v roku 2005 stal šéfredaktorom denníka Sportske Novosti. Po nástupe do funkcie si ako jednu zo svojich priorít stanovil, že noviny sa musia stať iniciátorom zmien v postoji spoločnosti k športu a venovať väčšiu pozornosť mládeži.
Predstavitelia športových zväzov - najmä menších - kritizovali všeobecne slabý záujem médií o prezentáciu svojich aktivít a úspechov v médiách. Poukazovali na to, že na televízne obrazovky sa dostanú len veľmi zriedka. Očakáva sa však, že so spustením kanála STV 3 - Šport by slovenskému športu malo svitnúť na lepšie časy.