Froomov tím Sky nepriamo obvinili z motorčekov na Tour

Lídrom Sky je Chris Froome.
Lídrom Sky je Chris Froome. (Autor: TASR/AP)
SITA|30. jan 2017 o 16:07

Bicykle jazdcov britského tímu boli v priemere o čosi ťažšie než u väčšiny konkurencie a tých 800 gramov

BRATISLAVA. Mechanický doping na Tour de France 2015 a priamo v tíme Sky, ktorého jazdci vyhrali štyri z posledných piatich edícií najslávnejších cyklistických pretekov na svete?

Americká televízia CBS vyrukovala vo svojej značkovej investigatívnej relácii "60 minút" s nepriamym obvinením voči tímu Sky, že v rámoch svojich bicyklov skrývali výkonné motorčeky.

Bicykle jazdcov britského tímu na čele so šampiónom TdF Chrisom Froomom boli v priemere o čosi ťažšie než u väčšiny konkurencie a tých 800 gramov navyše mohli tvoriť práve spomenuté prídavné zariadenia.

Diskutovali s maďarským špecialistom

Americkí novinári v tejto súvislosti vyspovedali maďarského špecialistu na danú problematiku Istvána "Stefana" Varjasa a ten im odkryl zaujímavé skutočnosti.

"Vravel nám, že krátko pred Tour de France 2015 si neznámy klient cez sprostredkovateľa nechal u neho objednať bicykle s motorčekmi. Mal ich dopraviť na presne určené miesto v sklade neďaleko francúzskeho mesta Beaulieu sur Mer a aj tak urobil," informoval americký novinár Bill Whitaker, citoval ho aj web Cycling Weekly.

Varjas potvrdil, že bicykle s motorčekmi vážia v priemere o 800 g viac ako ostatné. Presné informácie, na základe ktorých by mohli padnúť konkrétne obvinenia, však neposkytol.

"Bicykle na Tour de France 2015 sa vážili pred jednou z časoviek. Organizátori potvrdili, že iba cyklisti tímu Sky mali ťažšie bicykle ako všetci ostatní konkurenti a bolo to práve o tých 800 gramov," informoval Whitaker.

Sky to odmieta

Hovorca tímu Sky na tieto nepriame obvinenia zareagoval rezolútne: "V časovkách je povolené používať o čosi ťažšie bicykle vzhľadom na lepšiu aerodynamiku. Náš tím sa nikdy neuchýlil k mechanickej pomoci a kolesá našich bicyklov boli pravidelne kontrolované príslušnými orgánmi. V relácii 60 minút to nespomenuli, ale pravda je taká, že všetky bicykle našich jazdcov sa stali predmetom neohlásenej mechanickej kontroly po skončení predmetnej etapy. Je to riadne zdokumentované v komuniké z toho dňa."

Hovorca tímu Sky ešte dodal, že existuje celý rad faktorov, ktoré spôsobujú rozdiely v hmotnosti kolies bicyklov, čo je v pretekoch bežné.

Hrozba mechanického dopingu nie je úplná novinka vo svete cyklistiky. Previnenie tohto druhu vlani preukázateľne zistili u mladej Belgičanky Femke van Driesscheovej na majstrovstvách sveta v cyklokrose.

Neskôr sa najmä v talianskych médiách objavili podozrenie, že rovnaké vylepšenie svojich bicyklov malo až sedem pretekárov na dvoch jarných klasikách v Taliansku Strade Bianche a Coppi e Bartali.

Ich mená sa nikdy nezverejnili. So šokujúcimi informáciami vtedy prišli Francúz Thierry Vildary z televíznej stanice Stade 2 a Talian Marco Bonarrigo z denníka Corriere della Sera.

Tí sledovali preteky zo sprievodných motoriek a k dispozícii mali špeciálne termovízie, vďaka ktorým odhalili čosi, čo malo zostať utajené. Zistili, že bicykle siedmich pretekárov mali rozdielne zahrievania na podozrivých miestach a experti údajne potvrdili, že to nemohlo vzniknúť inak ako motorom ukrytým vo vnútri bicykla.

Nachádzate sa tu: