Do futbalu idú stovky miliónov, UEFA chce kontrolovať sponzorov

(Autor: SITA/AP)
Sportnet|19. apr 2013 o 20:20

Manchester United minulý týždeň podpísal lukratívnu sponzorskú zmluvu. Za prenájom názvu tréningového centra získa 190 miliónov eur. UEFA už varovala, že kontrakt prešetrí.

BRATISLAVA. Názov poisťovacieho giganta Aon je už niekoľko rokov na dresoch Manchestru United. Teraz si americká spoločnosť vyrokovala ďalší reklamný priestor – tréningové centrum v Carringtone bude od júla niesť meno „Aon training complex“.

Medzi fanúšikmi sa šírili obavy, že v hre je aj samotný štadión. Podľa BBC však majitelia United považujú Old Trafford za „srdce a dušu klubu“ a neplánujú jeho názov prenajať.

Priekopníci

Manchester United sa stal pred dvomi rokmi priekopníkom v oblasti sponzoringu, keď ako prvý klub v dejinách predal sponzorské práva na tréningové dresy. Minulý rok však štvorročnú zmluvu s kuriérskou službou DHL na 47 miliónov eur zrušil. Hľadá partnera, ktorý ponúkne viac.

Sebavedomie v sponzorskom vyjednávaní Manchestru rozhodne nechýba. Minulé leto podpísali dychvyrážajúcu zmluvu so Chevroletom platiacu od sezóny 2014/2015. Za logo Chevroletu na svojich dresoch dostanú United 52 miliónov eur ročne.

United názov štadióna neprenajali, zato ich mestský rival City áno. Pred dvomi rokmi z toho bola rekordná desaťročná zmluva na 450 miliónov eur s Etihad Airways.

Okrem používania názvu Etihad Stadium zahŕňa tento gigantický kontrakt aj logo na dresoch a tiež práva na pozemky okolo štadióna.

Príjmom kraľuje Real

V tejto sfére sa z radu veľkoklubov vymykala FC Barcelona. Na jej dresoch by ste ešte nedávno sponzora hľadali márne. V duchu hesla „viac než klub“ tam Barca mala logo organizácie UNICEF, ktorej naviac prispievala sumou 1,5 miliónov eur ročne.

To od predminulého leta neplatí. Barcelonskí hráči už majú na hrudi nápis Quatar Foundation, za ktorý klub ročne zinkasuje 30 miliónov eur. Aj vďaka tomu si minulý rok Barcelona pripísala zárobok 483 miliónov eur. V rebríčku príjmov jej to však stačilo len na druhé miesto.

Real Madrid je totiž kráľovským klubom aj čo sa týka zárobkov. Minulý rok vytvoril historický rekord, keď ako prvý klub prekonal v celkových ročných príjmoch päťstomiliónovú hranicu.

Príjem rekordných 512 miliónov eur (zahrňujúci okrem sponzoringu aj predaj vstupeniek a dresov, odmeny za účinkovanie v európskych pohároch či predaj televíznych práv) môže tento rok ešte navýšiť.

Pred pár dňami sa totiž objavila v denníku Marca informácia o chystanej lukratívnej sponzorskej zmluve s arabskými aerolinkami Fly Emirates.

Dohoda by mala byť podpísaná na konci apríla a Real za logo aeroliniek na svojich dresoch údajne dostane 25 až 30 miliónov eur ročne. V porovnaní s aktuálnou zmluvou s Bwin.com by išlo zhruba o 30 percentné navýšenie.

Pre porovnanie, milánske AC dostáva od Fly Emirates za sponzoring na drese 12 miliónov eur ročne.

Katar platí St. Germain 700 miliónov

Z ostatných klubov môžu španielskym a anglickým gigantom konkurovať len mníchovský Bayern a parížsky St.Germain. Nemecký veľkoklub má už desať rokov na drese T Home, značku nemeckého Telekomu. Do klubovej pokladnice to prináša 30 miliónov eur ročne.

Parížsky klub budí od vstupu katarských majiteľov veľkú pozornosť. Inak tomu nebolo ani koncom minulého roka pri podpísaní štvorročnej zmluvy s Quatar Tourism Authority.

Už samotná hodnota kontraktu – takmer 700 miliónov eur – vzbudila veľký záujem UEFA, najmä v súvislosti v projektom finančného fair play. Kontroverzné na tejto zmluve je, že napriek svojej výške vôbec nezahŕňa kľúčové a najlukratívnejšie oblasti sponzoringu – prenájom názvu štadióna a logo na dresoch.

Tŕňom v oku UEFA je fakt, že podobne ako v prípade Manchestru City aj pri PSG má sponzorujúca spoločnosť úzke napojenie na majiteľov klubu. Vzniká tak podozrenie, že sponzorská zmluva je v skutočnosti len priamou finančnou injekciou a teda nástrojom na obchádzanie novozavedených finančných pravidiel.

Financial Fair Play

Ide o revolučný systém, ktorý UEFA zaviedla v predminulej sezóne. Jeho cieľom je predovšetkým zamedziť klubom hospodáriť v strate.

„Chceme finančne zdravý futbal. Nie je možné, aby niekto tituly vyhrával na dlh,“ povedal sekretár UEFA Gianni Infantino. Jednoducho povedané, ročné výdavky klubu by nemali presiahnuť jeho príjmy.

V prvých rokoch bude platiť istá tolerancia - do roku 2014 bude maximálna povolená strata 45 miliónov eur, do roku 2017 to bude 30 miliónov. Neskôr majú kluby hospodáriť bez straty.

V prípade porušenia týchto pravidiel budú nasledovať finančné sankcie, krátenie prémií z európskych pohárov či dokonca úplný zákaz štartu v nich.

Hlavným motívom zavedenia systému sú astronomické prestupové čiastky, obrovské platy hráčov či netransparentné financovanie klubov.

UEFA oznámila, že kontrakty parížskeho St.Germain aj oboch manchesterských klubov podrobne preskúma.

Sponzoring na dresoch

1. Bayern Mníchov a FC Barcelona 30 miliónov eur

3. Arsenal Londýn 25 mil. eur

4. Manchester United, Manchester City a Liverpool FC 24 mil. eur

7. Real Madrid 22 mil. eur

8. Chelsea Londýn 21 mil. eur

9. Inter Miláno 14. mil. eur

Kluby s najvyšším príjmom v roku 2012

1. Real Madrid 512 mil. eur

2. FC Barcelona 483 mil. eur

3. Manchester United 396 mil. eur

4. Bayern Mníchov 368 mil. eur

5. Chelsea 323 mil. eur

6. Arsenal 290 mil. eur

Súvisiaci obsah

Nachádzate sa tu:
Domov»Futbal»Ďalšie súťaže»Do futbalu idú stovky miliónov, UEFA chce kontrolovať sponzorov