Nedeľa, 11. apríla, 2021Meniny má Július

Centrum za 30 miliónov nebude. Cyklistiku pochovali na 20 rokov, vraví Privara

Na Slovensku nie je velodróm, ktorý by spĺňal paramete na medzinárodné súťaže. (Autor: TASR/AP)

Vláda stopla dotáciu pre projekt Národného cyklistického centra.

BRATISLAVA. Veľké investície do športovej infraštruktúry idú len z rozpočtu štátu. Na Slovensku to platí takmer bez výhrady. Či už išlo o príspevky na výstavbu i rekonštrukcie futbalových štadiónov, na projekty hokejových hál alebo na Národné tenisové centrum.

Pred dvomi rokmi schválila vláda dotáciu 29 miliónov eur na vybudovanie Národného cyklistického centra (NCC) v Orechovej Potôni. 

Centrum malo zastrešiť všetky odvetvia cyklistiky s možnosťou organizovania medzinárodných súťaží a multifunkčná hala, pod ktorou mal stáť velodróm, mala parametre na organizovanie medzinárodných podujatí v ďalších športoch ako sú zápasenie, šerm, džudo, bedminton a podobne.

Z projektu, na ktorom Slovenský zväz cyklistiky pracoval osem rokov, zrejme nič nebude. Uznesenie, ktoré dotáciu garantovalo, vláda na návrh ministra financií zmenila. Príspevok na výstavbu NCC tak stopla. 

Športoviská pre cyklistov nemáme

„Snažíme sa prijímať uznesenia, ktoré dávajú zmysel a ktoré pomáhajú. Je zbytočné viazať peniaze na zlé uznesenie, ak sa dajú využiť oveľa lepšie," povedal po rokovaní vlády minister financií Eduard Heger. Detailnejšie však dôvody nevysvetlil.

„Je to smutné. V krajine Petra Sagana nemáme cyklistické športoviská pre olympijské disciplíny. Je to pre nás katastrofa. Nemali sme žiadny signál, že by niečo takéto malo prísť,“ komentoval rozhodnutie šéf Slovenského zväzu cyklistiky Peter Privara.

Tvrdí, že na projekte NCC pracovali osem rokov. V rámci areálu mal byť krytý velodróm, dráha pre BMX, plocha na trial, okruh pre horskú cyklistiku, cestnú cyklistiku, ubytovacie kapacity, či diagnostické centrum.

„Pre sedem športovísk sme pripravili zázemie, ubytovanie, regeneráciu, diagnostiku, prenosné tribúny. Jeden zahraničný odborník nám vyrátal, že ak by sme to stavali samostatne, vyjde to 50 miliónov eur,“ vysvetľoval.

Problematické pozemky

Výber lokality cyklistického centra v minulosti kritizovalo viacero inštitúcií či bývalý poslanec Dušan Čaplovič (Smer) 

„Lokalitu považujem za nelogickú. Malo by sa skôr uvažovať o mieste, kde je tradičné cyklistické zázemie alebo vysokoškolské prostredie, keďže sa počíta aj s centrom pre halové športy," napísal Čaplovič.

Generálna prokuratúra označila za riziko projektu, že je naplánovaný na súkromných pozemkoch a za prenájom má NCC platiť trhovú cenu.

Vizualizácia Národného cyklistického centra v Orechovej Potôni. (Autor: Slovenský zväz cyklistiky)

Cyklistické centrum malo vyrásť hneď v susedstve automobilového okruhu v Orechovej Potôni, k vlastníctvu ktorého sa v minulosti hlásil podnikateľ Zoroslav Kollár. Podľa Transparency International Slovensko figuroval do leta 2017 Kollár aj v dozornej rade Slovakia Ring Agency, spolu s Norbertom Bödörom.

V súčasnosti sú Kollár a Bödör väzobne stíhaní. Popri dlhodobých konateľoch L.Csókovi a P.Čulíkovi je už oficiálnym spolumajiteľom okruhu jeden z najbohatších Slovákov Rudolf Hrubý (o. i. majiteľ hokejového Slovana).

Heger však nekomentoval, či sú problémom projektu práve pozemky. 

Na dráhe začínali šampióni aj víťazi Tour

Podľa Privaru minister financií so zväzom nekomunikoval a je presvedčený, že projekt centra ani nevidel.

„Nik sa nám neozval s tým, že by to plánovali zrušiť. Poďme sa o tom baviť. Sme prístupní na diskusiu. Projekt odobril Protimonopolný úrad aj Brusel. Nezdôvodnili nám, prečo to zastavili. Nechápem to. Príde mi to ako politické rozhodnutie,“ vraví šéf cyklistického zväzu.

Podľa Privaru do prípravy projektu investovali niekoľko stotisíc eur v rámci dotácií.

Projekt NCC bol pred finálnou fázou – výberovym konaním na dodávateľa stavby.

Cyklistický zväz plánuje ministerstvo požiadať o zdôvodnenie zrušenia dotácie. Bez pomoci štátu je projekt v tejto podobe nezrealizovateľný. 

„Celá cyklistika u nás je týmto pochovaná na 20 rokov. Dnes sa nebavíme o tom, že nám na dedine vyrastú talenty. Špičkoví cyklisti prichádzajú z dráhy. Ganna, Wiggins, Viviani, Thomas, Cavendish majú všetci dráhovú minulosť. Nefunguje to tak, že máme plné cesty cyklistov a keď je jeden z nich talent, tak z neho vyrastie Sagan. Ani futbalisti dnes nevyrastú na dedine na lúke, ale v akadémiách,“ tvrdí Privara.

Na Slovensku je pre dráhovú cyklistiku v súčasnosti k dispozícii len jeden nezakrytý velodróm s betónovou dráhou v Prešove.

Vo svete sa však jazdí na krytých drevených ováloch. Ďalší velodróm stál v minulosti na Tehelnom poli.

V roku 2006 členovia bývalého vedenia SZC Anton Tkáč a Peter Malíček predali štadión aj s pozemkom súkromnej spoločnosti - tá mala vybudovať velodróm na inom mieste, čo sa však nikdy nestalo.

Krátko po tom začala slovenská dráhová cyklistika upadať do útlmu, v ktorom sa nachádza dodnes.

Súvisiace články