Nedeľa, 24. január, 2021Meniny má Timotej

Štyri roky od idey k štartu. Na ZOH v Salt Lake City budú mať slovenské dvoj- a štvorboby svoju olympijskú premiéru

Sportnet|Publikované 28. jan 2002 o 08:58

Myšlienka slovenských olympijských bobov vznikla pri pivnej debate. Pilot oboch našich posádok pre Salt Lake City Milan Jagnešák neskrýva: „Stretol som v jednej bratislavskej pizzerii s hokejistami Cígerom, Kolníkom, Kapušom. Smutne sme rozoberali ich ...


Slovenskí bobisti pri tréningu na trenažéri v bratislavskej športovej hale Elán. Zľava: Marián Vanderka, Róbert Kresťanko, Radovan Hýrešš, Milan Jagnešák. ŠTARTFOTO – JÁN SÚKUP



Myšlienka slovenských olympijských bobov vznikla pri pivnej debate. Pilot oboch našich posádok pre Salt Lake City Milan Jagnešák neskrýva: „Stretol som v jednej bratislavskej pizzerii s hokejistami Cígerom, Kolníkom, Kapušom. Smutne sme rozoberali ich naganské sklamanie. A tak padla ironická reč, že hokej síce neuspel, ale Slovensko vôbec nemá boby.“

Dnes tridsaťtriročný Bratislavčan Jagnešák zobral narážku vážne, hoci bývalý vzpierač a karatista nemal o tomto športe ani potuchy. Zatelefonoval našej päťnásobnej sánkarskej olympioničke Márii Jasenčákovej, generálnej sekretárke Slovenského zväzu sánkarov, či jestvuje možnosť, aby zväz zastrešil aj bobistov. Po kladnej odpovedi si najskôr našiel „spoluhráčov“, odišiel do rakúskeho Iglsu do školy bobistov, získal licenciu pilota, a založil prvý a jediný slovenský bobistický klub ŠBK Baret Security Bratislava. Na ZOH 2002 budú mať teda slovenské dvoj– a štvorboby premiéru.

Chcú byť v prvej polovici poľa

Do Salt Lake City odchádzajú Milan Jagnešák (pilot), Braňo Prieložný (roztláčač), Marián Vanderka (roztláčač), Róbert Kresťanko (brzdár), Radovan Hýrešš (náhradník – roztláčač) s predsavzatím skončiť v prvej polovici poľa v oboch kategóriách, keď dvojboby tvoria Jagnešák a Kresťanko. „Pokúsime sa dosiahnuť výsledok, aby sa umiestnenie končilo dvojčíslom začínajúcim sa jednotkou,“ povedal Jagnešák. Brzdár Kresťanko zdôraznil túžbu „neurobiť si hanbu,“ čo je síce široký pojem, no z hľadiska času slovenských bobistov od prvého stretnutia po olympijský štart pochopiteľný myšlienkový pochod. Slováci si vybojovali účasť na ZOH dobrými umiestneniami v pretekoch Európskeho i Svetového pohára. Na olympiádu dnes nepustia boby ako atrakciu. V Salt Lake City sa predpokladá účasť štyridsiatich posádok v oboch súťažiach.

Brzdár – posledný v boboch

„Stroje“ poputujú do dejiska olympiády už dnes v sprievode Mariána Vanderku a Braňa Prieložného. Majú taliansku značku Siorpaes, výrobca je bývalý majster sveta. Dvojboby sú novšie, na stroji pre kvarteto súťažili na ZOH 1998 v Nagane Rakúšania.

Na Slovensku boby, chtiac-nechtiac, znejú ako zimná exotika. Zákonitosti športu nám priblížil Róbert Kresťanko, brzdár, ktorý svoju hlavnú funkciu môže uplatniť iba v cieli. „Brzdiť na trati sa trestá vysokou pokutou,“ poznamenal. „Mojou úlohou je zabrzdiť v momente po prechode cieľom. Je to vážny moment. Zaváhanie by znamenalo poškodenie bobov, v horšom prípade zranenie.“

Kresťanko má aj inú, rovnako dôležitú funkciu. Do bobov naskakuje posledný, teda najdlhšie roztláča. „Rozbehová dráha je približne päťdesiatmetrová, závisí od tvaru koryta. Rovinka je všade asi desaťmetrová, dráha môže potom klesať postupne i strmo,“ hovorí bývalý desaťbojár. Atlétom je aj jeden z dvojice roztláčačov Marián Vanderka, súčasný úspešný reprezentant na 200 metrov.

Iba pilot vidí dráhu

O víťazoch sa viac-menej rozhoduje na rozbehovej dráhe. „Špičkové boby sú vyrovnané v technickom vybavení i majstrovstve pilotov, ktoré sa sotva dopustia chyby. Na našej výkonnostnej úrovni je rozbeh tiež veľmi dôležitý, ale nemusí byť rozhodujúci. Platí, pri dobrom rozbehu nemusí byť chyba počas jazdy ešte osudná. Pri zlom behu áno. Desatina sekundy straty pri štarte znamená mínus tri desatiny v cieli. Pravda, pri ideálnej jazde,“ tvrdí R. Kresťanko. Pilot Jagnešák si chráni svoje remeslo. „Najrýchlejší na štarte sú populárni Jamajčania, v cieli sú však iba tesne pred nami.“

„Rozdiely sú samozrejme aj v kvalite strojov. Švajčiari dojazdia, boby zakryjú a zamknú v depe, ako monopost efjednotky. Tam neodpozeráme vôbec nič. Navzájom si pomáhame s Čechmi, Poliakmi, Rusmi, Ukrajincami,“ dopĺňa R. Kresťanko.

Bobisti sa rozbehnú, rýchlo nasadnú a zveria osud do rúk pilota. „Sčasti je to pravda. Nemôžeme urobiť zásadnú chybu v koordinácii, čo nie je jednoduché. Len pilot vidí na dráhu. Stalo sa, že sa Milanovi zarosili okuliare a celú jazdu sme prešli po pamäti,“ hovorí Kresťanko s tým, že zdôrazňuje dôležitú poznávaciu úlohu pilota. „Pred jazdami si prejde dráhu krok za krokom, úsek po úseku. V hlave ju potom prejazdí tisíckrát.“

PETER FUKATSCH

Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.