Piatok, 22. január, 2021Meniny má Zora

Rodí sa nový seriál rally pretekov

Sportnet|Publikované 6. mar 2009 o 23:00

AMATÉRI SI BUDÚ MÔCŤ VYSKÚŠAŤ "VEĽKÚ" SÚŤAŽV ostatných dňoch sa rozbieha príprava mini seriálu pretekov pre amatérske rally posádky. Podporu našiel

AMATÉRI SI BUDÚ MÔCŤ VYSKÚŠAŤ "VEĽKÚ" SÚŤAŽ

V ostatných dňoch sa rozbieha príprava mini seriálu pretekov pre amatérske rally posádky. Podporu našiel aj medzi organizátormi podujatí majstrovstiev Slovenska. Tieto posádky by sa mali predstaviť už začiatkom mája na Rally Prešov.

ROŽŇAVA. Amatérske rally šprinty a rôzne podobné podujatia získavajú na Slovensku čoraz väčšiu obľubu. Po minuloročnom úvodnom ročníku pokračuje seriál Mini Rally cup (MRC). Kým vo "veľkej" rally nie je situácia príliš ružová, amatérske súťaže praskajú vo švíkoch. Dosiaľ boli preteky riadené SAMŠ-om a spomínané podujatia pre amatérov oddelené, no črtá sa spolupráca.

"Keď sa ide veľký majstrák, trate rýchlostných skúšok sú uzavreté, prečo by sme tam nemohli pustiť amatérov. Sú tam traťový komisári, technika, všetko je zabezpečené. Prečo by sa teda nemohli zviesť?" načrtol jeden z iniciátorov rodiaceho sa seriálu Matúš Pavlík. Sám je skúsený jazdec a situácia v rally mu nedá spať. "Trápi ma, že pomaly nebude mať kto jazdiť. Napríklad v skupine F sa stretávame stále tí istí. Chýbajú noví pretekári."

Amatéri

Klesajúci počet posádok nie je dobrý ani pre organizátorov pretekov. "Stojí to množstvo peňazí, ktoré treba pozháňať. Ľudia sa nadrú a potom im na preteky príde dvadsať áut, z ktorých polovica na druhý deň už neštartuje," popísal situáciu M. Pavlík a dodal, "môže sa stať, že na Slovensku už nebude chcieť nikto organizovať preteky a my jazdci budeme jazdiť amatérske preteky. Pričom vlastne sme takí istí amatéri, rozdiel je len v tom, že máme licenciu a o nejakých pár tisíc eúr drahšie autá. Preto ma napadlo, že keď je trať raz uzavretá, prečo tam nepodržať divákov. Ich počet chvalabohu narastá. Hlavne tu na východe. Bude to aj motivácia pre usporiadateľov, keď k dvadsiatim autám, pribudne ďalšia päťdesiatka amatérov, na ktorých sa ľudia tiež prídu pozrieť."

Zatiaľ päť podujatí

Tvár nového seriálu sa stále len tvorí, v hrubých rysoch už je naznačená. "Mala by sa skladať z piatich podujatí, z toho tri by sa išli v rámci veľkých rally a dve by organizovali ďalší usporiadatelia," povedal M. Pavlík. Do úvahy podľa neho prichádza aj spolupráca s MRC. "Nechcem, aby to bolo konkurenciou pre MRC, chcem aby čo najviac ľudí jazdilo," podotkol M. Pavlík. Všetko je však ešte vo vývoji a môže sa to meniť. Úvodnými pretekmi, ktorých by sa mali amatérske posádky zúčastniť,by mala byť Rally Prešov. "Doťahujú sa zvláštne ustanovenia, máme podporu organizátorov, tak dúfam, že sa to vydarí.

Podmienky

Vozidlá nádejných rally jazdcov musia spĺňať technické predpisy pre cestnú premávku, musia mať ŠPZ, zaplatenú poistku. Vo vnútri musí byť bezpečnostný rám, sedačky, štvorbodové pásy, hasiace prístroje. Posádka by mala bežné vybavenie pre rally, kombinézu, prilbu, rukavice. "Môžu byť aj prešlou homologizáciou," podotkol M. Pavlík. Záujemcovia musia absolvovať školenie o športových a technických predpisoch. "Bude zamerané skôr prakticky, vysvetlíme im ako sa robia rozpisy, ako sa pripraviť na preteky. Také jednodňové bezplatné školenie, kde ich zoznámime so základnými pravidlami," poznamenal M. Pavlík. Čo sa týka vozidiel, radi by si ich pre Prešovom pozrel. "Nech sa vyhneme zbytočným konfliktom. Urobíme nejaké testovanie, možno aj na viacerých miestach na Slovensku, aj keď je väčšina áut z východu. Pozrieme sa, poradíme, ak bude treba niečo prerobiť," pokračoval M. Pavlík a dodal, "odozvy už máme. Chlapci si chcú zajazdiť."

Trate

Posádky by spočiatku jazdili skrátené verzie tratí, vybrali by sa im menej náročné úseky. "Historici išli takýmto systémom v roku 2004. Môžu tak maž nižšie štartovné. Možno ich to aj naláka, budú chcieť dlhšie trate, postupne investuje niečo do auta a môže sa posunúť do skupiny F, čo je regulárna národná trieda," povedal M. Pavlík. Systém bodovania bude rovnaký ako v majstrovstvách SR, objemové triedy budú ako v skupine F. "Nebudeme to komplikovať. Budú mať uzavreté parkovisko, rampu. Chcel by som, aby išli všetky mestské okruhy. Tam sa vedia najlepšie prezentovať a potom nejaké vybrané skúšky v lese. V Prešove by to malo byť do takých tridsať kilometrov," upresnil M. Pavlík.

Obavy

Isté obavy ako sa to všetko vydarí M. Pavlík má. Trápi ho však aj niečo iné. "Bojím sa, že rally neskončí na peniazoch, ale na chcení ľudí. Ja sám vidím, že nechcú," povedal jazdec a ďalej vysvetlil, "dva tri krát do roka mám telefonát, kde sa ma pýtajú ako začať s pretekaním. Odpovedám, musíš chcieť. Ráno, na obed, aj večer, stále. Keď budeš veľmi chcieť, zoženieš aj peniaze. Mne pred rokmi pomohla rodina, kamaráti. Dôležité však bolo, že som chcel. Myslím si však, že dnes málo ľudí chce."

Názov

Seriál ešte nemá svoj názov. "Zatiaľ máme dva pracovné, Rally 2 a Rally pohár," poznamenal M. Pavlík a dodal, "pracujeme na webovej stránke. Autá i jazdci by boli, budem rád, ak ich bude čo najviac. Dôležité bolo začať a viac budeme vedieť po prvých pretekoch."

PETER PODOLINSKÝ

Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.