Pondelok, 25. január, 2021Meniny má Gejza

Nemieni sa "vyzúriť" v úvode a potom pohorieť

Sportnet|Publikované 30. nov 2006 o 23:00

Košice Ivan Bátory má rád zimu a súťaženie v typických klimatických podmienkach vhodných na beh na lyžiach. Po severskom turné sa však vrátil

namosúrený, lebo nič z toho nezažil. Dokonca naposledy v Kuusamo, kde obsadil na 15 km klasicky 26. miesto, aj pršalo, hoci dážď tesne pred štartom ustal. No teplomer ukazujúci hodnoty nad nulou neboli preňho žiadúce. Akcie v rámci Svetového pohára (prvým vystúpením boli zápolenia v Gällivare na 15 km voľne 28. priečka) však dopadli pre jedného z lídrov slovenského bežeckého lyžovania vcelku solídne. Hoci návrat domov lietadlom bol komplikovaný a prílet sa oneskoril oproti pôvodnému plánu.

I keď je pre Ivana srdcová záležitosť práve klasická pätnástka, predsa uplynulú nedeľu nemal svoj deň. Tak aspoň zabojoval. "Keby som bol v takej forme ako týždeň predtým v Gällivare, tak verím tomu, že skončím v prvej pätnástke." No napriek tomu dva razy sa vklinil do bodovanej tridsiatky a to sa ráta. Priznal, že keby bol v takej nepohode vlani, tak určite by sa prepadol hlbšie vo výsledkovej listine. To naznačuje, že nastúpený trend je správny. "U mňa nebolo prioritné vypáliť na začiatku seriálu, obsadiť medailovú pozíciu a potom sa strácať medzi špičkou. Skôr sme vedno s trénerom Petrom Bartoňom zvolili opačnú taktiku. Vyčkávame na vhodný okamih, aby výkonnosť nešla dolu vodou, ale akcelerovala pred Tour de Ski a majstrovstvami sveta. Takže tento vstup považujem ako lepší priemer." Sprievodcom našich lyžiarov bola aj psychická ťarcha spočívajúca v päťtýždňovom pobyte mimo domoviny. Už sa tešili domov (hoci možno sa na Slovensku nezdržia dlho pre problémy s vhodne zasneženými terénmi) a zrejme nezvolili optimálnu taktiku. Trať vo fínskom zimnom dejisku je obtiažna, kopcovitá a bolo ju treba pokoriť iným spôsobom. "Nič to, ideme ďalej. Nevyhováram sa, ale mne naozaj takýto podklad, keď je stopa rozbitá, nevyhovuje, takže ideálnu klasiku nemôžem využiť. Zabárali sa mi i palice, pričom ja som typ, ktorý jazdí cez ruky. Preto podobné podmienky nemám rád, ale musím si na to zvykať, lebo i v Sappore to bude možno podobné."

Bátory ale naznačil, že sa sústreďuje nielen na klasickú techniku. Pokroky nastali i v skejte. N v Gällivare išiel kopce spôsobom jedna-jedna (ruky kopírujú pohyb pravej alebo ľavej nohy), čo je namáhavé pre nohy. Na druhý deň si ale pri štafetách všimol, že ostatní kopcovité úseky zvládali striedavým spôsobom a vtedy pochopil, že to preháňal a preto dostal kŕče do lýtok. Keby neplytval silami, mohol zachytiť nástup Nemca Göringa, ktorý bol v cieli tretí.

Z oboch dejísk uplynulých akcií "sveťáku" má Ivan Bátory hromadu zážitkov už z predošlého účinkovania. V Gällivare bol štvrtý raz, pred 11 rokmi tam získal striebro ako junior na MS, pred dvoma rokmi bol ako senior šiesty v SP. "Zakaždým sme bežali na inej trati, tentoraz bola úplne nová, trčali aj kamene, lebo ich nestačili uvalcovať." V Kuusamo už raz člen ŠKP Štrbské Pleso bol tiež medzi prvou desiatkou. To, že nenadviazal na najlepšie výkony, nie je zarmucujúce, lebo skutočné vrcholy iba prídu a tam bude dôležité ukázať konkurencii chrbát.

Konečne ideálne lyže

Pred podujatím v Kuusamo mali pretekári i servismani plné ruky práce s výberom lyží. Firma Atomic, pod ochranné krídla patrí aj I. Bátory, priniesla niektoré modely na testovanie. Ako prvý mal možnosť vybrať si z ponuky Rakúšan Botvinov, ktorý je jednotkou v tíme ako olympijský medailista. Jemu sa ale zdali príliš tvrdé, tak dodávatelia výstroja povedali, že zostanú Slovákovi. "Boli pre mňa ideálne, na podobný podklad potrebujem akurát takéto bežky. Dosiaľ v kariére som ešte nemal také lyže na klasiku na vodu." Inak, práve náš reprezentant patrí práve s Botvinovom medzi najťažších so svojimi viac než 80 kilogramami v pelotóne SP. Ak teda má také bežky, ktoré spomaľujú i dolu kopcom, je v nevýhode a stráca sekundy tiež pri zjazdoch. To našťastie nebol posledný prípad.

Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.