Utorok, 26. január, 2021Meniny má Tamara

Jakeša ešte čaká kontrola hluku

Sportnet|Publikované 29. dec 2008 o 23:00

Míľovými krokmi sa blíži štart jednej z najťažších motoristických súťaži, ktorého štart je naplánovaný na 2. januára Nového roka nie v Európe ako

tomu bolo zvykom, ale v ďalekej Argentíne. Rally Paríž Dakar patrí už niekoľko desaťroční k najnáročnejším podujatiam, ktoré sa teší veľkej popularite jazdcov aj priaznivcov. Jeho charakteristickou črtou je vytrvalosť a súťaže sa zúčastňujú tak profesionálny jazdci ako aj amatéri, ktorých tvorí takmer 80 percent účastníkov. Jazdí sa prevažne na upravených terénnych špeciálov nie ako na klasických automobilov používaných na rely. Trať je situovaná v náročnom teréne, piesočnými dunami, blatom, trávnatým terénom či skalným masívom. Dĺžka etáp sa pohybuje v stovkách kilometrov, ktoré dokonale preveria kondíciu o navigáciu v neznámom teréne každého z účastníkov.

KOŠICE. Po tohtoročnom zrušenom jubilejnom 30. ročníku Dakaru sa nový uskutoční začiatkom budúceho v novej lokalite. Problémy v Afrike presmerovali karavánu súťažiacich obľúbených pretekov na iný kontinent a novým útočiskom sa stala Argentína a Čile. V štartovom poli je viac ako 250 motocyklistov, takmer 30 štvorkolkárov, 200 automobilov a 84 nákladných automobilov. V posledných rokoch malo aj Slovensko zastúpenie na tomto podujatí dvojicou skúsených jazdcov Jaro Katriňák a Ivan Jakeš, z ktorej sa v Južnej Amerike predstaví iba Jakeš.

Útočisko našiel v českom tíme

Na súťaži sa predstaví v českom tíme KM Racing na motocykli KTM 690 rely a mechanika mu bude robiť o nič menej skúsený Ján Hrehor. Nášho 35-ročného ostrieľaného enduráka čaká iste náročných 14 etáp, počas ktorých jej účastníci prejdú po vlastnej osi 9578 km a na súťažnej trati absolvujú 5656 km rýchlostných skúšok. Štart podujatia bude 2. januára v Buenos Aires, kde účastníkov rely privítajú aj v cieli 18. januára. Najdlhšia etapa tohto juhoamerického adrenalínového dobrodružstva bude mať 837 kilometrov, najkratšia 488 kilometrov. "Úspech či neúspech na tomto podujatí sa môže podpísať pod moju ďalšiu kariéru. Po zrušenom Dakare sa skončilo aj moje účinkovanie vo vranovskom Environ Motor Servis Team-e, a ako sa hovorí stal som sa voľným. Niekedy na prelome apríla a mája som dostal ponuku z KM Racing či by som nešiel s nimi na Dakar do Južnej Ameriky. Vtedy to boli prvé kontakty a skôr testovacie rozhovory, či si na to trúfam a podobne. Keď som si to všetko zvážil, pochopil som, že táto ponuka z Čiech je pre mňa mimoriadne dôležitá. Ak sa mi podarí dôjsť do cieľa Dakaru, môžem si ešte o niekoľko rokov predĺžiť svoju športovú kariéru," hovorí Ivan Jakeš. V českom tíme našeil zázemie, ale nebolo to ako sa hovorí zadarmo. "Musel som sa zaviazať, že zoženiem 40 000 eur v hotovosti. V prepočte však vychádzajú náklady na jedného účastníka oveľa viac, okolo 3,6 milióna českých korún. Len štartovné pre motocykle bolo 14 500 eur. Som totiž rozhodnutý, že rely sa budem vážne venovať aj v budúcich rokoch."

Z jazdca manažér a mechanik

Mechanika mu bude robiť ďalší úspešný a skúsený endurák Ján Hrehor, ktorý do tohto kolotoča skočil rovnými nohami. "O našej prípadnej spolupráci sme hovorili ešte vtedy, keď nič nebolo jasné. Hovoril som mu, že pokiaľ sa mu podarí zrealizovať tento odvážny krok, rád mu pomôžem ako mechanik. Je teraz na mne aby som slovo dodržal," s úsmevom hovorí J. Hrehor. Na Dakar sa doteraz nedostal ani ako jazdec ani mechanik a teraz stojí pred ďalšou výzvou. Osvedčil sa ako veľmi dobrý manažér počas Medzinárodných šesťdňových súťaží v Čile i na Novom Zélande. Ako priznal pred niekoľkými rokmi jazdil v Peru a nie je tajomstvom, že jazdil cross country aj v Amerike. "Viac ráz som sa ocitol pred bránami tohto veľkého dobrodružstva, ale nikdy som ho neabsolvoval. Asi pre sedemnástimi rokmi som jazdil náročnú rely súťaž v Peru, počas ktorej som za tri týždne prešiel na motorke viac ako tritisíc kilometrov. Južnú Ameriku mám ako pretekár vyskúšanú, viem, čo tam môže jazdcov stretnúť," prezradil. Rád by využil svoje skúsenosti a Ivanovi neplánovane robil mechanika počas šesťdňovej na Novom Zélande, kde mal Ivan problémy so svojím Gas Gasom. "Ako manažérom nášho Trophy tímu som robil Ivanovi akéhosi predjazdca. Prvé tri dni mal veľké problémy s motorkou, tak som robil všetko možné, aby s ňou došiel až do cieľa. Zrejme aj to zavážilo, že idem s ním na tieto preteky. Tieto preteky sú aj o šetrení silami a pokiaľ chce pretekár dôjsť do cieľa, musí vedieť šetriť silami aj technikou. Katriňák mal pri svojich účastiach po ruke brata Rasťa, Ivan bude mať mňa," dodal.

Príprava doma aj v Tunisku

Náročná adrenalinová rely dokonale preverí aj fyzický fond jednotlivcov, ktorí v príprave nechceli nič zanedbať. Tá bolo pre Ivana intenzívnejšia v posledných mesiacoch roka, lebo počas neho ho prenasledovali zranenia. Dvakrát musel pod nôž, keď mu najskôr operovali rameno a potom aj koleno. Český tím sa na náročné podujatie pripravoval aj v Tunise. "Na motocykli som odjazdil okolo 700 km. Boli tam nádherné piesočné duny. Naším hlavným cieľom však bolo trénovanie podmienok, ktoré nás v Južnej Amerike čakajú. Každý deň som sa snažil pre seba niečo urobiť v posilňovni či plavárni. Skoro pol roka som bol zranený, preto sa v druhej polovici roka snažím viac zarezávať a posledné dva mesiace sú intenzívnejšie ako celý rok. Domnievam sa, že to bude náročná súťaž, pričom nás čaká aj veľké prevýšenie. Prvé tri etapy sľubujú organizátori, že budú veľmi rýchle a bude potrebné jazdiť od začiatku s rozumom," hovorí I. Jakeš.

Púšť aj horské výšiny

Predchádzajúce ročníky boli povestné piesočnými dunami a vysokými teplotami. V Čile a Argentíne budú pretekári jazdiť v mimoriadne rozmanitom teréne. Najťažšou skúškou budú kamenisté cesty v Andách a zmeny nadmorskej výšky v tisíckach metrov. Trať vedie aj cez horský priesmyk Paso San Francisco (4748 metrov nad morom). "Z informácii čo máme môžeme očakávať súťaž s členitými a nebezpečnými terénmi. Prvé tri etapy majú byť veľmi rýchle. V Argentíne nás čakajú všetky povrchy, v Čile budú prevažovať pieskovité s kameňmi. Zradné budú úseky, kde sa križuje viacero ciest, čo bude náročné na navigáciu," prezradil Jakeš.

Včera už boli na mieste

Sedemnásťčlenný tím aj s dvojicou Slovákov odletel včera ráno z frankfurtského letiska do Buenos Aires. Ešte večer okolo ôsmej boli v dejisku podujatia. "Hneď po prílete skontrolujeme v akom stave dorazil po plavbe na mori motocykel. Potrebujem ešte urobiť nejaké úpravy. Pri preberaní neprešla motorka meraním hlučnosti a tak sme doniesli nové výfuky. Verím, že sa nám podarí upraviť hluk na povolených 98 decibelov zo 108, ktoré namerali technici pri preberaní v Le Havre. Len ťažko môžeme dopredu niečo povedať k umiestneniu. Pred nami je náročných takmer 10 000 km tratí, z ktorých polovička sú testy. Stať sa môže počas sedemnástich dní všetko. Nemienim však riskovať na prípadné dielčie úspechy v etape. Mojou jednoznačnou prioritou je prísť do cieľa v Buenos Aires na čo najlepšom mieste," konštatoval pred odletom I. Jakeš. Zo sebou má aj niekoľko talizmanov od najbližších, ktoré by mu mali pripomínať v ďalekej Argentíne a Čile pripomínať rodinu.

Program Relly Dakar 2009

1. etapa - 3. januára: Buenos Aires - Santa Rosa (733 km, 371 km rýchlostných skúšok - RS),

2. etapa - 4. januára: Santa Rosa - Puerto Madryn (837 km, 237 km RS),

3. etapa - 5. januára: Puerto Madryn - Jacobacci (694 km, 616 km RS),

4. etapa - 6. januára: Jacobacci - Neuquen (488 km, 459 km RS),

5. etapa - 7. januára: Neuquen - San Rafael (763 km, 506 km RS),

6. etapa - 2. etapa - 8. januára: San Rafael - Mendoza (625 km, 395 km RS),

7. etapa - 9. januára: Mendoza - Valparaiso (Chile) (816 km, 419 km RS),

10. januára: Valparaiso (voľný deň),

8. etapa - 11. januára: Valparaiso - La Serena (652 km, 294 km RS),

9. etapa - 12. januára: La Serena - Copiapo (537 km, 449 km RS),

10. etapa - 13. januára: Copiapo - Copiapo (690 km, 670 km RS),

11. etapa - 14. januára: Copiapo - Fiambala (Argentina) (680 km, 215 km RS),

12. etapa - 15. januára: Fiambala - La Rioja (518 km, 253 km RS),

13. etapa - 16. januára: Rioja - Cordoba (753 km, 545 km RS),

14. etapa - 17. januára: Cordoba - Buenos Aires (792 km, 227 km RS),

Autor: Sportnet

Súvisiace články

© Copyright 2021 | Športnet, s.r.o.