Utorok, 21. septembra, 2021Meniny má Matúš

Čo spôsobilo pád lietadla s futbalistami? Médiá špekulujú o nedostatku paliva

Brazília je po tragédii v smútku. (Autor: TASR/AP)
ČTK|30. nov 2016 o 10:56

Lietadlo malo dolet 2965 kilometrov, čo je presne vzdialenosť miest, medzi ktorými letelo.

BOGOTA. Vyšetrovatelia zatiaľ neponúkli žiadne oficiálne prehlásenie v súvislosti s príčinou leteckej havárie v Kolumbii, pri ktorej zahynulo sedemdesiatjeden ľudí.

Médiá s odvolaním sa na svoje zdroje a leteckých expertov však stále častejšie špekulujú o možnom nedostatku paliva. K tejto teórii prispieva aj fakt, že lietadlo Avro RJ85 malo dolet 2965 kilometrov - to je presne vzdialenosť naplánovaného tragického letu medzi bolivijským Santa Cruzom a kolumbijským Medellínom.

Stroj sa zrútil južne od Medellínu. Nehodu prežilo šesť ľudí.

"Nemôžeme nič vylúčiť. Vyšetrovanie pokračuje a my čakáme na výsledky," citovala agentúra AP Gustava Vargasa, generála bolívijského letectva vo výslužbe, ktorý stojí na čele aerolínií LaMia. Práve tejto spoločnosti patrilo lietadlo, ktoré v noci na utorok spadlo v hornatej oblasti strednej Kolumbie.

Brazílsky denník Globo s odvolaním sa na Vargasa napísal, že pilot mal v letovom pláne tankovanie v bolívijskom meste Cobija, prípadne v kolumbijskej metropole Bogota.

Vargas sa domnieva, že pilot počas letu do Medellínu netankoval, pretože to zrejme nepotreboval. Dodal, že aerolínie rovnakú cestu podnikli už dvakrát. Neprezradil však, či lietadlo malo medzipristátie z dôvodu tankovania.

Išli vo výpočtoch na hranu možností?

Doletové možnosti stroja si podľa dlhoročného poradcu amerických leteckých úradov Hansa Webera zasluhujú dôkladné preverenie. Tvrdí, že letová vzdialenosť medzi miestom štartu a pristátím sa obvykle stanovuje podľa najkratšej trasy, ale piloti málokedy kvôli turbulenciám a rôznym zmenám kurzu letia priamo.

Weber dodal, že vzhľadom k doletu lietadla sa obáva toho, či piloti nešli vo výpočtoch príliš na hranu možností.

Mnohí leteckí odborníci tvrdia, že nehody spôsobené nedostatkom paliva sú zriedkavé. Globo však napísal, že v čase príletu tragického letu sa k letisku v Medellíne približovali dokopy štyri lietadlá.

Prvé z nich podľa nemenovaného predstaviteľa kolumbijského úradu pre civilné letectvo dostalo prednosť, pretože hlásilo nedostatok paliva.

Potom let LaMia oznámil riadiacej veži, že má rovnaký problém, píše Globo.

Pred štartom prešiel kontrolou

O nedostatku paliva hovoril podľa médií tiež jeden z dvoch preživších členov posádky. Médiá zmieňujú aj výpoveď záchranárov, ktorí na možný nedostatok paliva tiež poukázali s ohľadom na to, že sa trosky stroja nevznietili.

Denník Daily Mirror pritom v utorok uviedol, že pilot palivo pred nehodou vypúšťal, aby sa vyhol explózii a vznieteniu bezprostredne po náraze.

Niektorí obyvatelia podľa Reuters v mieste havárie vypovedali, že nepočuli motory. "Lietadlo preletelo nad mojím domom, ale nepočul som žiadny zvuk. Motor určite nefungoval," citovala Reuters jedného z miestnych občanov.

Vyšetrovatelia špekulácie o nedostatku paliva nekomentujú. Potvrdili však, že aj touto hypotézou sa budú pri objasňovaní príčin zaoberať. Úrady aj vyšetrovatelia tiež zmieňujú, že pilot pred haváriou hlásil problémy s elektrinou.

Sedemnásť rokov starý stroj podľa bolívijského úradu pre civilné letectvo prešiel pred štartom technickou kontrolou, ktorá žiadne problémy neodhalila.

Súvisiace články